Jag har bott i min lägenhet i 23 år. Under dessa år har man bytt elmätaren två gånger, och nu aviseras att de ska byta en 3:e gång. De mätare som sitter i källaren, till varje lägenhet, måste vara max 6 år gamla, och ser moderna ut, med digitala displayer o som sänder data trådlöst till nätägaren. Är detta någon sorts teater för att motivera företagen att ständigt höja priserna? Det brukar ju låta att nätägare ska "underhålla/uppdatera gamla nät". Jag är helt tagen på sängen att man igen ska byta mätarna, som för mig måste innehålla mycket primitiv elektronik. Vad mer gör dessa mätare än att mäta mängden ström som passerar säkringen? Slits dessa ut? Risk för brand? ...skulle inte tro det. (Förort i Stockholm)
 
Handlar väl om att dom ska vara alltmer "intelligenta" och medge att man kan monitorera (läs debitera) för olika förbrukning vid olika tider mm.
Fick själv min bytt i fritidshuset förrförra veckan. Åkte 24+24 mil för att öppna då mätareländet sitter inomhus.
 
Det kan vara något lagkrav bakom bytet. Vet inte om det var det den här gången. Ellevio bytte vår mätare nu i sommar till en "smart". Vi var inte hemma men det gick bra. Jag var faktiskt alldeles nyss inne på "min sida" innan jag såg tråden och kollade var det var för smart med den nya elmätaren. Det går att se förbrukning i realtid och man ska t.o.m. kunna stänga av strömmen utan att vara hemma. Det som var intressant var statistiken några år tillbaka månad för månad och med en temperaturkurva i samma diagram. Men det är ju information från den gamla elmätaren.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
A
Finns det information om hårdvaran i dessa nya mätare? Hade t.ex. inte velat ha en mikrofon där, även fast den inte används.
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
J
De ska stödja timdebitering och har en port man själv kan koppla in utrustning på (lite olika sorters standard på port finns, men sök på HAN port på forumet så hittar ni mer info).

Tyvärr är det nog inte mycket att göra, säkert går att monitorera mycket med att avläsa elförbrukningen. Lite integritetskränkande, men nån mikrofon har jag svårt att se att de skulle få in. Men det sitter ju redan i mobilen, datorn och i smarta högtalare, TV fjärrkontroller, TV-spelskontroller mm. Så storebror ser dig redan... :D
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Det är ett lagkrav.

Den 1 november 2018 införde regeringen nya funktionskrav för elmätare för lågspänningskunder, vilka kompletterades med en föreskrift som trädde i kraft den 1 oktober i år. De nya funktionskraven innebär att din elmätare kommer att bytas ut av ditt elnätsföretag. Bytet ska vara genomfört senast den 1 januari 2025 och många elnätsföretag har redan påbörjat arbetet med att byta ut mätarna.

Varför ska elmätarna bytas ut och vad innebär bytet för dig som konsument?
De huvudsakliga syftena med utbytet av elmätare är att med hjälp av de nya, modernare elmätarna och deras funktioner underlätta för konsumenter som är intresserade av energibesparingar samt att möjliggöra en ökad och billigare introduktion av mikroproduktion.

De nya mätarna kommer att ha följande funktioner:

  • Elmätaren ska för varje fas kunna mäta spänning, ström, aktiv energi samt aktiv och reaktiv effekt för uttag och inmatning av el. Syftet med detta är att främja en effektiv nätdrift och underlätta mikroproduktion.

  • Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna minst var tionde sekund om kunden har begärt att kundgränssnittet ska vara aktiverat. Om kunden vill aktivera eller avaktivera gränssnittet ansvarar nätföretaget för att det hanteras inom en arbetsdag. Syftet med kundgränssnittet är b. la att du som kund ska få ökad insyn i din förbrukning och därmed ha möjlighet att vara en mer aktiv kund.

  • Elmätaren ska möjliggöra avläsning av mätdata och uppgifter om elavbrott på distans.

  • Elmätaren ska kunna registrera mängden överförd energi per timme och kunna ställas om till att registrera per 15 minuter. Syftet är att öka dina möjligheter att vara aktiv på marknaden.

  • Elmätaren ska kunna registrera uppgifter om tidpunkt för början och slut på elavbrott längre än tre minuter. Syftet med detta är att underlätta för elnätsföretagen vid utbetalda av avbrottsersättning samt stärka din ställning i egenskap av kund gentemot elnätsföretaget.
  • Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att uppgradera och ändra inställningar i elmätaren på distans. Syftet med detta är att platsbesök kan undvikas och processen därigenom kan bli mer kostnadseffektiv.

  • Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans. Syftet med detta är att underlätta för elnätsföretaget att stänga av strömmen i samband med kundflytt, vilket gör att flera kunder kommer att välja elavtal vid flytt.
 
  • Gilla
Pen och 7 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det är ett lagkrav.

Den 1 november 2018 införde regeringen nya funktionskrav för elmätare för lågspänningskunder, vilka kompletterades med en föreskrift som trädde i kraft den 1 oktober i år. De nya funktionskraven innebär att din elmätare kommer att bytas ut av ditt elnätsföretag. Bytet ska vara genomfört senast den 1 januari 2025 och många elnätsföretag har redan påbörjat arbetet med att byta ut mätarna.

Varför ska elmätarna bytas ut och vad innebär bytet för dig som konsument?
De huvudsakliga syftena med utbytet av elmätare är att med hjälp av de nya, modernare elmätarna och deras funktioner underlätta för konsumenter som är intresserade av energibesparingar samt att möjliggöra en ökad och billigare introduktion av mikroproduktion.

De nya mätarna kommer att ha följande funktioner:

  • Elmätaren ska för varje fas kunna mäta spänning, ström, aktiv energi samt aktiv och reaktiv effekt för uttag och inmatning av el. Syftet med detta är att främja en effektiv nätdrift och underlätta mikroproduktion.

  • Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna minst var tionde sekund om kunden har begärt att kundgränssnittet ska vara aktiverat. Om kunden vill aktivera eller avaktivera gränssnittet ansvarar nätföretaget för att det hanteras inom en arbetsdag. Syftet med kundgränssnittet är b. la att du som kund ska få ökad insyn i din förbrukning och därmed ha möjlighet att vara en mer aktiv kund.

  • Elmätaren ska möjliggöra avläsning av mätdata och uppgifter om elavbrott på distans.

  • Elmätaren ska kunna registrera mängden överförd energi per timme och kunna ställas om till att registrera per 15 minuter. Syftet är att öka dina möjligheter att vara aktiv på marknaden.

  • Elmätaren ska kunna registrera uppgifter om tidpunkt för början och slut på elavbrott längre än tre minuter. Syftet med detta är att underlätta för elnätsföretagen vid utbetalda av avbrottsersättning samt stärka din ställning i egenskap av kund gentemot elnätsföretaget.
  • Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att uppgradera och ändra inställningar i elmätaren på distans. Syftet med detta är att platsbesök kan undvikas och processen därigenom kan bli mer kostnadseffektiv.

  • Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans. Syftet med detta är att underlätta för elnätsföretaget att stänga av strömmen i samband med kundflytt, vilket gör att flera kunder kommer att välja elavtal vid flytt.
Om jag förstår det rätt, finns det ett syfte till.
Jag läste igår ett inlägg från en person som jag tror mig känna som en väldigt seriös person - och i varje fall tidigare, hade stor erfarenhet av nationella elsystem och de stabilitetsvillkor etc. som gäller för dessa.

Han skriver bl.a. citat:
Jag var igår kväll och lyssnade på representanter från Energimyndigheten och Svenska kraftnät. Jag har varit orolig för att de inte förstod var vi var på väg med det svenska kraftsystemet. När jag redogjorde för mina beräkningar att halva Sverige kan hamna utan el under perioder av en till två veckor vintertid i framtiden så förstod man det. Dock planerade man bara för att stora delar av Sverige skulle vara utan el under bara en vecka. Man redovisade att det nu pågår ett arbete på alla kraft och distributionsföretag för att bestämma vilka delar av nätet som kopplas bort först när de förnyelsebara energikällorna inte producerar. Man försöker få till avtal med stora företag om bortkoppling och naturligtvis tas hushållen ut direkt.
Slut på citat.

Genom de nya elmätarna skall tydligen elnätsföretagen - rätta mig om jag har fel - selektivt kunna koppla bort kundgrupper "när de förnyelsebara energikällorna inte producerar" - för att om möjligt hindra ett totalt sammanbrott. Var god skölj.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Myrstacken
B Boggi skrev:
Om jag förstår det rätt, finns det ett syfte till.
Jag läste igår ett inlägg från en person som jag tror mig känna som en väldigt seriös person - och i varje fall tidigare, hade stor erfarenhet av nationella elsystem och de stabilitetsvillkor etc. som gäller för dessa.

Han skriver bl.a. citat:
Jag var igår kväll och lyssnade på representanter från Energimyndigheten och Svenska kraftnät. Jag har varit orolig för att de inte förstod var vi var på väg med det svenska kraftsystemet. När jag redogjorde för mina beräkningar att halva Sverige kan hamna utan el under perioder av en till två veckor vintertid i framtiden så förstod man det. Dock planerade man bara för att stora delar av Sverige skulle vara utan el under bara en vecka. Man redovisade att det nu pågår ett arbete på alla kraft och distributionsföretag för att bestämma vilka delar av nätet som kopplas bort först när de förnyelsebara energikällorna inte producerar. Man försöker få till avtal med stora företag om bortkoppling och naturligtvis tas hushållen ut direkt.
Slut på citat.

Genom de nya elmätarna skall tydligen elnätsföretagen - rätta mig om jag har fel - selektivt kunna koppla bort kundgrupper "när de förnyelsebara energikällorna inte producerar" - för att om möjligt hindra ett totalt sammanbrott. Var god skölj.
Så du menar att det sitter en kontaktor i mätaren som kan styras av elnätsföretagen och slås av..
 
Planen på selektiv bortkoppling är inte ny...
"Styrel" är ett annat namn på det du beskriver.
Det är SVK som ger order om bortkoppling för att förhindra totalt avbrott.
Kommuner ska ha planer på vad som är sammhällsviktigt och måste få prioritet....
Inget nytt egentligen.

Tidigare plan gick ut på att man fick bryta en hel linje med alla kunder i första stadiet för att sedan sektionera manuellt. Detta eftersom fjärrstyrning var vanligare på mellanspänning men nya mätarna ger så klart andra möjligheter.

En annan fördel är att nätpersonal inte behöver åka och rödplugga (stänga av elen) vid bristande betalning hos otrevliga typer...
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Så du menar att det sitter en kontaktor i mätaren som kan styras av elnätsföretagen och slås av..
Det stämmer
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Så du menar att det sitter en kontaktor i mätaren som kan styras av elnätsföretagen och slås av..
Annars blir det nog svårt att som HSB skriver att "Det ska vara möjligt för elnätsföretaget att via elmätaren kunna spänningssätta och frånkoppla elanläggningar på distans".
 
Det fungerar dock inte med kontaktor/brytare i mätaren på strömtrafomätta anläggningar.
Dvs anläggningar på 80A eller mer. Detta eftersom där går bara en sekundär ström genom mätaren från strömtransformatorn...
 
H HSP skrev:
Planen på selektiv bortkoppling är inte ny...
"Styrel" är ett annat namn på det du beskriver.
Det är SVK som ger order om bortkoppling för att förhindra totalt avbrott.
Kommuner ska ha planer på vad som är sammhällsviktigt och måste få prioritet....
Inget nytt egentligen.

Tidigare plan gick ut på att man fick bryta en hel linje med alla kunder i första stadiet för att sedan sektionera manuellt. Detta eftersom fjärrstyrning var vanligare på mellanspänning men nya mätarna ger så klart andra möjligheter.

En annan fördel är att nätpersonal inte behöver åka och rödplugga (stänga av elen) vid bristande betalning hos otrevliga typer...
Det är mycket bättre för de som får uppdraget att koppla från en abonnent som inte skött betalningen
Inte alla tar det på rätt sätt och inser att de gjort fel och har sig själv att skylla
Var det hos en abonnent som var känd för att vara våldsam fick vi bryta i kabelskåpet eller åka ut med en kollega
:(
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Om jag förstår det rätt, finns det ett syfte till.
Jag läste igår ett inlägg från en person som jag tror mig känna som en väldigt seriös person - och i varje fall tidigare, hade stor erfarenhet av nationella elsystem och de stabilitetsvillkor etc. som gäller för dessa.

Han skriver bl.a. citat:
Jag var igår kväll och lyssnade på representanter från Energimyndigheten och Svenska kraftnät. Jag har varit orolig för att de inte förstod var vi var på väg med det svenska kraftsystemet. När jag redogjorde för mina beräkningar att halva Sverige kan hamna utan el under perioder av en till två veckor vintertid i framtiden så förstod man det. Dock planerade man bara för att stora delar av Sverige skulle vara utan el under bara en vecka. Man redovisade att det nu pågår ett arbete på alla kraft och distributionsföretag för att bestämma vilka delar av nätet som kopplas bort först när de förnyelsebara energikällorna inte producerar. Man försöker få till avtal med stora företag om bortkoppling och naturligtvis tas hushållen ut direkt.
Slut på citat.

Genom de nya elmätarna skall tydligen elnätsföretagen - rätta mig om jag har fel - selektivt kunna koppla bort kundgrupper "när de förnyelsebara energikällorna inte producerar" - för att om möjligt hindra ett totalt sammanbrott. Var god skölj.
Det är då man bryter plomberingen och kopplar förbi den "smarta" mätaren. ;)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är då man bryter plomberingen och kopplar förbi den "smarta" mätaren. ;)
Tur att man har en plomberingstång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.