T
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Kvartspriser blir ju bara sinnessjukt dåligt.
Går helt emot vad effektavgifterna vill, nyss ska vi sprida ut förbrukning så mycket som möjligt till att sedan kunna ha kvartar där man ska maxa allt. Den stora boven har jämt pratats om vara flaskhalsen i momentan effekt, är inte fallet längre så?
Dom måste ju ha nåt att göra i Bryssel för att motivera den enorma budgeten. Bra eller dåligt är en mindre prioritet, givet alla galenskaper till beslut man producerar. Kanske dags att kräva självständighet.

• Gilla
  • Älska
Lukas C och 25 till
  • Laddar…
Kvartspriser blir ju bara sinnessjukt dåligt.
Går helt emot vad effektavgifterna vill, nyss ska vi sprida ut förbrukning så mycket som möjligt till att sedan kunna ha kvartar där man ska maxa allt. Den stora boven har jämt pratats om vara flaskhalsen i momentan effekt, är inte fallet längre så?
Två olika design-parametrar, för två olika delproblem. Så det blir en avvägning Med tanke på ditt alias måste du har sprungit på denna typ av problem innan

• Gilla
Joakim654 och 6 till
  • Laddar…
Tur att man har fjärrvärme o bundet i 5 år till. Elen kostar oss inte mycket
O då bor vi ändå i SE4

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
K
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Tur att man har fjärrvärme o bundet i 5 år till. Elen kostar oss inte mycket
Det är ju fortfarande abonnemangsavgiften som är det dyra..

• Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Det tycker jag inte

G Ganescha skrev:
Förlåt, glömde lägga till bilden;
[bild]

Och det va från kl 00, SE3
Får ju en bra hint om att det är knas nere till vänster: ”00-25”
😆

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Sådärja, elprisetjustnu.se har nu (fick det nyss) kvartspriser i sitt API, så nu har jag en fungerande lösning för imorgon. De hade ju publicerat API:t redan, så jag hade ju koden klar, men utan riktiga priser att testa det på så visste man ju inte om det fungerade...

Här finns i alla fall morgondagens priser i json-format:
- [länk]
Min raspberry pico med 256kB RAM orkar inte med deras bloat API. Bytte till nordpool så får man priserna 15min tidigare också.

• Gilla
Discoman
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Får ju en bra hint om att det är knas nere till vänster: ”00-25”
😆
Jaja.. 😋

A ajn82 skrev:
Två olika design-parametrar, för två olika delproblem. Så det blir en avvägning Med tanke på ditt alias måste du har sprungit på denna typ av problem innan
Borde man då inte försöka ta fram en bättre komplett lösning, än att ständigt införa uppenbart dåliga dellösningar?

Förövrigt, skulle du försöka vara rolig?

• Gilla
EuroPeter och 2 till
  • Laddar…
Borde man då inte försöka ta fram en bättre komplett lösning, än att ständigt införa uppenbart dåliga dellösningar?

Förövrigt, skulle du försöka vara rolig?
Nej, mer bara förundrad över din förvåning att i ett verkligt problem finns det olika faktorer som drar i olika riktning och motverkar varandra. Jag håller med om att det inte är idealt, men det är sällan verkligheten är det.

Personligen har jag flera gånger här på forumet lyft att jag tycker en bättre lösning vore att implementera effektavgiften på samma sätt som elpriset, låta det sättas dagen innan baserat på förväntat trängsel i nätet. Främst just för att det hade gett ett mycket elegantare system som blir lättare att optimera eftersom man då hade kunnat optimera bara på summan av effektavgift och elpris när man t.ex laddar elbilen.

• Gilla
petersv och 7 till
  • Laddar…
Här får kvartarna iaf rakt motsatt effekt: mina automationer är åt skogen och inget funkar. Vår akuta åtgärd får helt enkelt bli att stänga av all supersmart styrning och bara skita i snålandet. 😞

• Ledsen
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Underligt mönster i kvartspriserna, när priset är avtagande (08-12) så är första kvarten i varje timme DYRARE än sista kvarten i timmen före, trots att det är nedåtgående pristrend.

När sedan priskurvan är uppåtgående (12-18) så är det tvärtom, första kvarten i varje timme är BILLIGARE än föregående timmes sista kvart. Detta syns som de taggar i kurvan vid varje heltimme.

Undrar om de inte missat något i uträkningen eller i marginalprisalgoritmen

• Gilla
styren och 4 till
  • Laddar…
KalleKe
A ajn82 skrev:
Nej, mer bara förundrad över din förvåning att i ett verkligt problem finns det olika faktorer som drar i olika riktning och motverkar varandra. Jag håller med om att det inte är idealt, men det är sällan verkligheten är det.

Personligen har jag flera gånger här på forumet lyft att jag tycker en bättre lösning vore att implementera effektavgiften på samma sätt som elpriset, låta det sättas dagen innan baserat på förväntat trängsel i nätet. Främst just för att det hade gett ett mycket elegantare system som blir lättare att optimera eftersom man då hade kunnat optimera bara på summan av effektavgift och elpris när man t.ex laddar elbilen.
Jag var på en workshop hos ett elnätsbolag som jobbar just i denna riktningen att göra en dynamisk tarriff per timme. Vilket är väldigt spännande. Förvaltar en 60-80MW i Norden och detta gör det enklare för oss att direkt implementera deras lösning i vår elnätsoptimering då vi direkt kan samköra den med spotpriset. Planen var slutet 2026 färdig lösning. Minns dock inte om det var för storkunder endast eller även hemmakunder

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Unikt namn
Snart har vi kilowattsekunder, och optimeringen kan börja på riktigt.
Ser fram emot att lite snabbt räkna hur många miliörepersekund min micro drar, så jag kan välja rätt 2minutersslot av lunchen för att värma pirogen.

• Haha
  • Gilla
engs och 27 till
  • Laddar…
Magnus E K
Unikt namn Unikt namn skrev:
Snart har vi kilowattsekunder, och optimeringen kan börja på riktigt.
Ser fram emot att lite snabbt räkna hur många miliörepersekund min micro drar, så jag kan välja rätt 2minutersslot av lunchen för att värma pirogen.
Fick fundera en stund innan jag fattade vad miljö-reperse-kund egentligen betydde...

• Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.