Hej!

Vi har en frånluftskanal i ett kök som nu renoveras som jag skulle vilja ta bort. Jag vet att den har tagits bort i andra lägenheter i huset men då huset är från -56 börjar jag fundera på om det kan finnas asbest i den.

Jag tänkte försöka få bort en bit för att skicka på analys men när jag började kändes det snarare som att det var en betongkanal. Jag har markerat på den sista bilden där jag har tagit bort material.

Jag har fått uppfattningen att eternit med asbest kommer i plattor eller rör och det här framstår för mig bara som... betong. Går det att från bilderna säga om det rör sig om asbest eller inte? Finns det något ytterligare att göra för att få reda på det? Som det är nu blev det svårt att ens få bort en bit att skicka på analys eftersom det med hammare och stämjärn knappt går att få bort en bit utan att det bara pulveriseras.

Tacksam för svar, jag vill ta det försiktigt med det här!

• Frånluftskanal i ett kök under renovering, delvis borttagen för att kontrollera eventuellt asbestinnehåll, markerad yta visar där material har avlägsnats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett närbild på en delvis borttagen frånluftskanal i ett kök, visande betongyta och kanter av material som kan misstänkas innehålla asbest.
    Skapa konto
  • Insidan av en dammig ventilationskanal med strukturerad yta, eventuellt gjord av betong eller liknande material.
    Skapa konto
  • Öppning i köksvägg där material har tagits bort, visar en grov yta som ser ut som betong; osäkerhet kring om det innehåller asbest.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg där material har tagits bort, markerat med röd färg. Gruvigt ytskick antyder betong, osäkerhet om asbestinnehåll.
    Skapa konto
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Med hög sannolikhet betong, ja.
Tack för svaret! Jag tror att nästa steg blir att ta bort mer av den mer porösa betongen runt själva kanalen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.