Hej!
Vi har en frånluftskanal i ett kök som nu renoveras som jag skulle vilja ta bort. Jag vet att den har tagits bort i andra lägenheter i huset men då huset är från -56 börjar jag fundera på om det kan finnas asbest i den.
Jag tänkte försöka få bort en bit för att skicka på analys men när jag började kändes det snarare som att det var en betongkanal. Jag har markerat på den sista bilden där jag har tagit bort material.
Jag har fått uppfattningen att eternit med asbest kommer i plattor eller rör och det här framstår för mig bara som... betong. Går det att från bilderna säga om det rör sig om asbest eller inte? Finns det något ytterligare att göra för att få reda på det? Som det är nu blev det svårt att ens få bort en bit att skicka på analys eftersom det med hammare och stämjärn knappt går att få bort en bit utan att det bara pulveriseras.
Tacksam för svar, jag vill ta det försiktigt med det här!
Vi har en frånluftskanal i ett kök som nu renoveras som jag skulle vilja ta bort. Jag vet att den har tagits bort i andra lägenheter i huset men då huset är från -56 börjar jag fundera på om det kan finnas asbest i den.
Jag tänkte försöka få bort en bit för att skicka på analys men när jag började kändes det snarare som att det var en betongkanal. Jag har markerat på den sista bilden där jag har tagit bort material.
Jag har fått uppfattningen att eternit med asbest kommer i plattor eller rör och det här framstår för mig bara som... betong. Går det att från bilderna säga om det rör sig om asbest eller inte? Finns det något ytterligare att göra för att få reda på det? Som det är nu blev det svårt att ens få bort en bit att skicka på analys eftersom det med hammare och stämjärn knappt går att få bort en bit utan att det bara pulveriseras.
Tacksam för svar, jag vill ta det försiktigt med det här!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Med hög sannolikhet betong, ja.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Det låter som en bra plan!
Klicka här för att svara




