Jag provade nu att i min konfigurerbara switch (D-Link DGS-1210-24) att ställa in porten, som NASen är kopplad till, till MDI och sedan till MDIX (står normalt i autoläge), NASen fungerar med bägge inställningarna, så min NAS (DS213+) har autosens gällande om kabeln är rak eller korsad.

Eftersom du får kontakt med NASen när du har den direktkopplad till datorn (med rak kabel, normalt används bara kaka kablar), men inte får kontakt när du går via router/switch, så verkar det som om det har hänt något med NASen's LAN-port, så att den bara fungerar i MIDX-konfigureringen.

Har du möjlighet att prova att ansluta NASen med en korsad kabel dels direkt till datorn och dels till routern?
Jag tror att den kommer att fungera med korsad kabel till routern men inte till datorn.

Demmpa skrev:
Jag provade nu att i min konfigurerbara switch (D-Link DGS-1210-24) att ställa in porten, som NASen är kopplad till, till MDI och sedan till MDIX (står normalt i autoläge), NASen fungerar med bägge inställningarna, så min NAS (DS213+) har autosens gällande om kabeln är rak eller korsad.

Eftersom du får kontakt med NASen när du har den direktkopplad till datorn (med rak kabel, normalt används bara kaka kablar), men inte får kontakt när du går via router/switch, så verkar det som om det har hänt något med NASen's LAN-port, så att den bara fungerar i MIDX-konfigureringen.

Har du möjlighet att prova att ansluta NASen med en korsad kabel dels direkt till datorn och dels till routern?
Jag tror att den kommer att fungera med korsad kabel till routern men inte till datorn.
hur vet man om kabeln är korsad eller rak?

jag har ett flertal nätverkskablar här men kabel som kabel tycker jag?

J
Om du sätter båda kontakterna på kabeln bredvid varandra så de ligger parallellt, och åt samma håll så ska färgerna på ledarna komma i samma ordning. Då är den rak. Tror dock inte det är felet. Nu för tiden brukar utrustningen ställa om sig automatiskt.
De adresser din dator får via dhcp är säkert helt ok att köra på. Så vida inte de ändras när du har nasen inkopplad direkt så ska det vara ok. Den adressen din nas har efter återställning är dock inte bra. Den är som sagt tidigare en privat adress. Du måste ändra den till en 192.168.1.xx adress. Pinga sedan från datorn, direkt eller via routern spelar ingen större roll, men eftersom du allra först har den i datorn börjar du där.

Jocke Best skrev:
Tror dock inte det är felet. Nu för tiden brukar utrustningen ställa om sig automatiskt.
Jocke Best, läs mitt inlägg (91) igen.
Jag misstänker att det har blivit något fel på LAN-porten på NASen så att den bara fungerar i MDIX-läge.
MDIX-läget gör att en rak kabel "blir" korsad & vice versa.

Sedan om TS Teliarouter också har automatisk MDI/MDIX eller inte vet jag inte, har inte möjlighet att prova.

Kommer nu inte in i nasen ens... Så gör ytterligare en ominstallation:(

Vet inte hur många timmar man lagt ner på detta nu:(

Joce best, jag har skickat ett pm till dig...

Jocke Best skrev:
Den adressen din nas har efter återställning är dock inte bra. Den är som sagt tidigare en privat adress.
Den ip-adressen får NASen pga att TS vid ominstallation/reset har kopplat NASen direkt till datorn, och datorns nätverkskort får automatiskt ett ip-nummer i 169.254.yyy.xxx-serien när den inte får någon ip-adress ifrån någon DHCP-server eller inte har någon statisk ip-adress konfigurerad.

Att då NASen får ett ip-nummer i den serien är helt rätt och riktigt, det är absolut inget fel med det.

Felet ligger någonstans i NASen, nu gäller det att lista ut var. Då är mitt förslag att testa med en korsad kabel.

Demmpa skrev:
Den ip-adressen får NASen pga att TS vid ominstallation/reset har kopplat NASen direkt till datorn, och datorns nätverkskort får automatiskt ett ip-nummer i 169.254.yyy.xxx-serien när den inte får någon ip-adress ifrån någon DHCP-server eller inte har någon statisk ip-adress konfigurerad.

Att då NASen får ett ip-nummer i den serien är helt rätt och riktigt, det är absolut inget fel med det.

Felet ligger någonstans i NASen, nu gäller det att lista ut var. Då är mitt förslag att testa med en korsad kabel.
Jag har gett upp nasen för ikväll, ska försöka göra ett ryck imorrnkväll igen, och se om jag har olika kablar...

För att inte riskera att förlora något som ligger på hårddisk(en/arna) i NASen så rekommenderar jag att du plockar ut den/dom innan du fortsätter och gör mer med NASen.

Demmpa skrev:
För att inte riskera att förlora något som ligger på hårddisk(en/arna) i NASen så rekommenderar jag att du plockar ut den/dom innan du fortsätter och gör mer med NASen.
Har för mig att nasen använder en del av hdd för sitt operativsystem?
Jag har 2 st 3tb med nån raid, så de speglar varandra...

Efter varje gång jag resettat och installerat om nasen så finns allt sparat kvar på hddarna, de har nog tänkt till på synology för att man inte ska kunna tappa sparat på diskarna skulle ja tro.. Men idiotsäkert är det nog inte...
Skulle kunna prova att plocka ur dem iaf..

J
Demmpa skrev:
Jocke Best, läs mitt inlägg (91) igen.
Jag misstänker att det har blivit något fel på LAN-porten på NASen så att den bara fungerar i MDIX-läge.
MDIX-läget gör att en rak kabel "blir" korsad & vice versa.

Sedan om TS Teliarouter också har automatisk MDI/MDIX eller inte vet jag inte, har inte möjlighet att prova.
Aaah, det har du rätt i, tänkte inte så långt. Funkar inte MDI/MDIX så blir ju det resultatet. På den gamla goda tiden fick man ju byta kablar ibland...

J
Demmpa skrev:

Jo, det är inget fel att den får adressen, men den är ju inte användbar...Menar att struten får byta till rätt adress bara :-)

TS hur går det?

Har du provat med korskopplad kabel mellan NAS-router och NAS-dator?
Vad fick du för resultat av proven med korsad kabel?

Eftersom du kommer åt NASen med rak kabel när du har den direktkopplad till datorn men inte kommer åt den med rak kabel när du har den kopplad via router så ligger problemet i NASen. Du har ju även provat NASen i en annan router (med rak kabel) utan att det fungerar, detta stärker ännu mer min tes att det är något fel på nätverksporten på NASen.

Felet jag misstänker är att MDI-konfigureringen/porten är trasig, medan MDIX-konfigureringen/porten fungerar, därav att det fungerar när du direktkopplar NASen till datorn medan det inte fungerar när NASen är kopplad via router/switch.

Om du provar mitt förslag med korsad kabel så kommer det antagligen fungera mot router/switch men inte direkt mot datorn.

Det låter även som att det blir garantiåtgärd på NASen.

OT:
Att köra felsökning mm via PM gör bara att andra som får samma/liknande problem inte kan leta sig fram till lämpliga lösningar.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
hej Demmpa!

jag uppskattar verkligen att du engagerar dig i mitt problem, tyvärr har jag inte haft tid att göra något med NASen idag,

jag har nu kollat flertalet av mina nätverkskablar, jag hittar bara raka vad jag kan se...
dock har jag precis köpt hem 100 meter cat6 kabel samt tång och kontakter så jag skulle kunna göra en korsad (tror jag) jag har inte läst in mig på hur man gör för att ansluta själva kontakten. hur gör man egentligen?

jag skrev PM till Jocke Best och undrade om han skulle kunna tänka sig att fjärrstyra min datorn samtidigt som man pratar med honom i telefon då han verkar kunna sin sak, dock verkar det inte som att han haft tid idag. du verkar ochså kunna din sak Demmpa, så förfrågan lämnas öppen till den som vill...

självklart uppdaterar jag tråden om jag skulle få fram en lösning, jag gissar på att fler kan råka ut för samma sak, och då underlättar verkligen att det finns på svenska eftersom det är rätt invecklade termer tycker jag :)

för tillfället är NASen precis nyiinstallerad, det står "Välkommen du är några steg från att använda din synology DS214SE, nästa"

men jag tror den får stå i detta läge tills jag får lite mer tid, har tyvärr inte tid ikväll :(

sånna här problem tar väldigt mycket tid ifråga...

ps. har iaf fått upp hängrännan på ena sidan garaget idag :D så jag har något att glädja mig åt... ;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Jag tror också man bör kolla upp om det funkar med korsad kabel. Även få ett konstaterande om det går att spara en manuell adress och få den adressen att överleva en omstart. Detta tycker jag inte vi vet än.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.