22 098 läst ·
253 svar
22k läst
253 svar
Nu behöver jag verkligen experthjälp med min NAS...
Det går att ha vilken (rak) nätverkskabel som helst mellan NAS och router/switch, det funkar (nästan) alltid även med en korskopplad kabel eftersom dagens routrar/switchar har autoavkänning på om det är rak eller korsad kabel.
Men mellan två periferienheter (tex NAS-dator) så måste det nästan alltid vara korsad kabel eftersom periferienheter oftas inte har möjlighet att växla typ.
Men mellan två periferienheter (tex NAS-dator) så måste det nästan alltid vara korsad kabel eftersom periferienheter oftas inte har möjlighet att växla typ.
Jo, men för att uteslute felkällor....Demmpa skrev:Det går att ha vilken (rak) nätverkskabel som helst mellan NAS och router/switch, det funkar (nästan) alltid även med en korskopplad kabel eftersom dagens routrar/switchar har autoavkänning på om det är rak eller korsad kabel.
Hmm med bilder etc på hårddiskarna borde finnas kvar va?peternicklas skrev:
Jag tror den medföljande kabeln var svart, med inslag sv metall i kontakten...
Hittade lite info här... https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/tutorials/493
Undrar om jag inte gjort en helåterställning häromdan.. Kanske kan vara därför man inte hittar den?
Står ju såhär strax ovanför punkt 3 i blått..... Note: This procedure is only applicable when DSM is installed. If DSM is not installed, nothing will happen; however, the system will still beep. See the next section for how to reinstall DSM.
Undrar om jag inte gjort en helåterställning häromdan.. Kanske kan vara därför man inte hittar den?
Står ju såhär strax ovanför punkt 3 i blått..... Note: This procedure is only applicable when DSM is installed. If DSM is not installed, nothing will happen; however, the system will still beep. See the next section for how to reinstall DSM.
nu har jag gjort en helåterställning, och nu verkar den vilja börja installera DSM, alltså nasens operativsystem,
håller på laddar hem det nu, och sa se hur det går
håller på laddar hem det nu, och sa se hur det går
nu anslöt jag nasen med nätverkskabeln till routern... ingen reaktion!!!!!
nu börjar jag bli less!!!!! faaan för sånt här kråångel!!!
nu börjar jag bli less!!!!! faaan för sånt här kråångel!!!
kopplade tillbaka nätverkskabeln till laptopen, ändrade ipadress till 192.168.1.50 ändrade subnätmask till 255.255.255.0 ändrade gateway till 192.168.1.1 och ändrade dns till 192.168.1.1
sedan klickade jag på spara.. och då kopplade webläsaren ifrån nasen... och sa att 192.168.1.50 inte kunde hittas typ... error..
anslöt då NASen till routern i hopp om att den skulle upptäckas i nätverket men INTE!!!
och nu kommer jag inte tillbaka till nasen igen med kabeln till laptopen...
sedan klickade jag på spara.. och då kopplade webläsaren ifrån nasen... och sa att 192.168.1.50 inte kunde hittas typ... error..
anslöt då NASen till routern i hopp om att den skulle upptäckas i nätverket men INTE!!!
Redigerat:
så nu körde jag synology assistant och hittade nasen...
det programmet verkar bara kunna installera om ipadresser och sådant...
den föreslog då 169.254.238.72 som ip adress, OK klickade jag... men då sa den att den var upptagen.. så jag bytte till 169.254.238.70 och då gick det...
sedan gick det via synology assistant programmet klicka på anslut (gick inte innan, då gick det bara göra nätverksinställningar) när ja klickade på anslut kom jag in i NASen... så nu är jag här igen...
men jag får den ju itne att fungera via routern/GW
är ipadress 169.254.238.70 något som laptopen delar ut eftersom den är ansluten till laptopen nu?
nä gonatt på er... nu orkar jag inte med det här nå mer idag...
det programmet verkar bara kunna installera om ipadresser och sådant...
den föreslog då 169.254.238.72 som ip adress, OK klickade jag... men då sa den att den var upptagen.. så jag bytte till 169.254.238.70 och då gick det...
sedan gick det via synology assistant programmet klicka på anslut (gick inte innan, då gick det bara göra nätverksinställningar) när ja klickade på anslut kom jag in i NASen... så nu är jag här igen...
men jag får den ju itne att fungera via routern/GW
är ipadress 169.254.238.70 något som laptopen delar ut eftersom den är ansluten till laptopen nu?
nä gonatt på er... nu orkar jag inte med det här nå mer idag...
Anledningen till att du tappar kontakten efter att du sparat konfigurationen är att din nas startar om när du sparar. Det är helt riktigt. Kör med fast adress, 192.168.1. Xx men se till att även din dator gör det också.thestrut skrev:kopplade tillbaka nätverkskabeln till laptopen, ändrade ipadress till 192.168.1.50 ändrade subnätmask till 255.255.255.0 ändrade gateway till 192.168.1.1 och ändrade dns till 192.168.1.1
Ip-nummerserien 169.254.0.0-169.254.255.255 är "privat", Windows delar ut valfrit ip-nummer i den serien när den inte får något ip-nummer ifrån någon DHCP-server när datorn är inställd på dynamiskt IP, http://packetlife.net/blog/2008/sep/24/169-254-0-0-addresses-explained/
http://answers.microsoft.com/en-us/...x/ce096728-e2b7-4d54-80cc-52a4ed342870?auth=1
http://answers.microsoft.com/en-us/...x/ce096728-e2b7-4d54-80cc-52a4ed342870?auth=1