22 098 läst ·
253 svar
22k läst
253 svar
Nu behöver jag verkligen experthjälp med min NAS...
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Jo, det fungerar oftast det också. Det är kanske mer en teoretisk risk att få en adresskollision. Man kan ju tänka sig om enhet a fått adressen 13 via DHCP, och sen startar enhet b upp som har fast ip satt till 13. Någon av dem kommer att få problem. Troligtvis den med DHCP, men den kommer troligtvis strax att få adressen utbytt. Känns som en onödig problemkälla när det är så lätt att ställa in.peternicklas skrev:
Ett bättre alternativ om man vill ge en enhet fast ip är att i routern låsa en viss adress till enhetens MAC-adress, och låta enheten ta emot adress via DHCP. På så vis kommer en viss apparat alltid att få en viss adress tilldelad "dynamiskt". Fast ip, fast ändå inte.
nu har jag sparat Nasens nätverksinställningar enligt ditt förslag, 192.168.1.50 nätmask 255.255.255.0 gatevay 192.168.1.1 DNS 192.168.1.1fredrik.johansson skrev:Det ser rätt ut med dina adresser thestrut. Byt till 192.168.1.50 (inte 65 eftersom det ligger inom ditt DHCP-scoop, 64-253), och nätmasken till 255.255.255.0.
Någon frågade om DNS kan stå kvar på 192.168.1.1, och det brukar fungera bra. Om routern inte lyckas hitta rätt adress själv kommer den att vidarebefordra frågan till nästa DNS-server.
Prova sen att pinga (kör cmd och skriv sen ping 192.168.1.50). Då ska du få svar från din nas.
då säger den nätverksinställningar sparade...
så nu ska jag prova att ansluta NASen till GW/Routern... har nätverkskabeln NAS - Laptop direkt nu... men ska ansluta den från NAS till router ist..
näää ingen reaktion... i routernn eller NASen..
nu kör jag laptopen enbart genom kabel (wifi avslaget) till ethernet port 1 och det funkar..
NASen i ethernetport 3 och ingen reaktion
nu kör jag laptopen enbart genom kabel (wifi avslaget) till ethernet port 1 och det funkar..
NASen i ethernetport 3 och ingen reaktion
Redigerat:
nu ändrade jag nätverksport, laptop till port 3 och NAS till port 1...
laptopen fungerar men NAsen hittas inte....
laptopen fungerar men NAsen hittas inte....
Vet inte vad ping är... Har win 8.. Fattar inte riktigt hur man gör då...:/fredrik.johansson skrev:
Den hittas inte = ingen reaktion alls.. Blinkar inte vid nätverkskomtakten... Hittar den inte när ja loggar in i routern. Och hittar den inte i synologys program assistant (vilket den gör om man kopplar den direkt till laptopen med kabel) hittar den inte heller med find sunology.com... Jag hittar den alltså inte alls när ja ansluter den till routern...
Är det några lampor tända sidan om kablen där den är ansluten till NASen?thestrut skrev:Vet inte vad ping är... Har win 8.. Fattar inte riktigt hur man gör då...:/
Den hittas inte = ingen reaktion alls.. Blinkar inte vid nätverkskomtakten... Hittar den inte när ja loggar in i routern. Och hittar den inte i synologys program assistant (vilket den gör om man kopplar den direkt till laptopen med kabel) hittar den inte heller med find sunology.com... Jag hittar den alltså inte alls när ja ansluter den till routern...
Hmm.. När jag ansluter laptopen till nasen har jag en lång gammal nätverkskabel... Mellan nasen och routern har jag provat flera olika, tror den som följde med sitter där nu
Men tidigare stod nasen i vardagsrummet.. Och då fungerade det nog med en annan nätverkskabel om ja minns rätt...
Men tidigare stod nasen i vardagsrummet.. Och då fungerade det nog med en annan nätverkskabel om ja minns rätt...
Jag hade kört punkt 7 och option 2 på sidan 4 om det inte finns någon viktig info på NASen.
https://global.download.synology.co...tation/14-year/DS214se/Syno_QIG_2bay2_enu.pdf
Se även till att du har den kablen som medföljde, tror att den är gul till färgen.
Använd sedan websidan find.....
https://global.download.synology.co...tation/14-year/DS214se/Syno_QIG_2bay2_enu.pdf
Se även till att du har den kablen som medföljde, tror att den är gul till färgen.
Använd sedan websidan find.....