peternicklas skrev:
Det är från min Synology.
Du vet att det finns en speciell sida för att hitta din NAS?
[länk]
japp men den hittar inte NASen, iaf inte genom routern..

F
peternicklas skrev:
Det fungerar ändå. Jag har alla min IP adresser mellan 1 - 37, både de som får via DHCP samt de manuella.

Du kan även låte den få en DHCP adress och sedan manuellt sätta samma adress som manuell. Då är även routern inställd för detta. Men det fungerar både och.
Jo, det fungerar oftast det också. Det är kanske mer en teoretisk risk att få en adresskollision. Man kan ju tänka sig om enhet a fått adressen 13 via DHCP, och sen startar enhet b upp som har fast ip satt till 13. Någon av dem kommer att få problem. Troligtvis den med DHCP, men den kommer troligtvis strax att få adressen utbytt. Känns som en onödig problemkälla när det är så lätt att ställa in.

Ett bättre alternativ om man vill ge en enhet fast ip är att i routern låsa en viss adress till enhetens MAC-adress, och låta enheten ta emot adress via DHCP. På så vis kommer en viss apparat alltid att få en viss adress tilldelad "dynamiskt". Fast ip, fast ändå inte.

fredrik.johansson skrev:
Det ser rätt ut med dina adresser thestrut. Byt till 192.168.1.50 (inte 65 eftersom det ligger inom ditt DHCP-scoop, 64-253), och nätmasken till 255.255.255.0.
Någon frågade om DNS kan stå kvar på 192.168.1.1, och det brukar fungera bra. Om routern inte lyckas hitta rätt adress själv kommer den att vidarebefordra frågan till nästa DNS-server.
Prova sen att pinga (kör cmd och skriv sen ping 192.168.1.50). Då ska du få svar från din nas.
nu har jag sparat Nasens nätverksinställningar enligt ditt förslag, 192.168.1.50 nätmask 255.255.255.0 gatevay 192.168.1.1 DNS 192.168.1.1

då säger den nätverksinställningar sparade...

så nu ska jag prova att ansluta NASen till GW/Routern... har nätverkskabeln NAS - Laptop direkt nu... men ska ansluta den från NAS till router ist..

näää ingen reaktion... i routernn eller NASen..

nu kör jag laptopen enbart genom kabel (wifi avslaget) till ethernet port 1 och det funkar..

NASen i ethernetport 3 och ingen reaktion

Redigerat:
nu ändrade jag nätverksport, laptop till port 3 och NAS till port 1...

laptopen fungerar men NAsen hittas inte....

F
Svarar den på ping? Vad menar du med hittas inte?

peternicklas
Kan du gå in i din router och se om den har låst din NAS till något speciellt IP?
Mycket konstigt problem du har, även konstigt att den inte hittas med find.....

fredrik.johansson skrev:
Svarar den på ping? Vad menar du med hittas inte?
Vet inte vad ping är... Har win 8.. Fattar inte riktigt hur man gör då...:/

Den hittas inte = ingen reaktion alls.. Blinkar inte vid nätverkskomtakten... Hittar den inte när ja loggar in i routern. Och hittar den inte i synologys program assistant (vilket den gör om man kopplar den direkt till laptopen med kabel) hittar den inte heller med find sunology.com... Jag hittar den alltså inte alls när ja ansluter den till routern...

peternicklas skrev:
Kan du gå in i din router och se om den har låst din NAS till något speciellt IP?
Mycket konstigt problem du har, även konstigt att den inte hittas med find.....
Jag får inte ens upp den i routern...

peternicklas
thestrut skrev:
Vet inte vad ping är... Har win 8.. Fattar inte riktigt hur man gör då...:/

Den hittas inte = ingen reaktion alls.. Blinkar inte vid nätverkskomtakten... Hittar den inte när ja loggar in i routern. Och hittar den inte i synologys program assistant (vilket den gör om man kopplar den direkt till laptopen med kabel) hittar den inte heller med find sunology.com... Jag hittar den alltså inte alls när ja ansluter den till routern...
Är det några lampor tända sidan om kablen där den är ansluten till NASen?

peternicklas skrev:
Är det några lampor tända sidan om kablen där den är ansluten till NASen?
Nej... Varken vid nasens ingång eller routerns ingång...

peternicklas
Har du rätt kabel. Ska inte vara samma som du använder till din PC om jag kommer ihåg rätt.
Använder du den som följde med NASen?

Hmm.. När jag ansluter laptopen till nasen har jag en lång gammal nätverkskabel... Mellan nasen och routern har jag provat flera olika, tror den som följde med sitter där nu

Men tidigare stod nasen i vardagsrummet.. Och då fungerade det nog med en annan nätverkskabel om ja minns rätt...

Från gatewayen... Ser detta riktigt ut?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag tror gatewayen fungerar som den ska, eftersom laptopen fungerar med endast kabel, i flera olika portar.. 1, 2 och 3 iaf

peternicklas
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.