J
thestrut skrev:
just det.. fick som svar av telia att de kunde brygga gatewayen så den endast fungerar som ett modem, och att jag själv köper en ny router... detta kanske vore ett alternativ... för jag tycker telias gateway i princip är värdelös... sedan de bytte modell har jag inte wifi i garaget längre..

kanske det kan vara en fördel med en egen router för att få det hela att fungera?
Många gör detta. Då brukar en ASUS vara bra. Dock kommer inte TV via bredbandet fungera ifall du inte har en fiberlösning och bredbandsswitch och kan koppla in tv-boxen i denna. (såvida du inte är en jäkel på att konfa ASUS, då går det, Telias vlan är inte hemliga.

Glöm inte kablarna. Jag håll på en halv dag med att felsöka nätverksproblem, tills jag började rycka i kablarna för att se vilken kabel som gick vart, och helt plötsligt stod med en stump i handen. Mössen hade "installerat en supersäker hårdvarubrandvägg"...

thestrut skrev:
jag vet inte om jag kör NASen som DHCP server, hur kan man veta det?
Om du inte vet så har du inte satt upp den så.

Jocke Best skrev:
Du kan logga in i routern och kolla i loggarna när något ändrades. Även i NAS:en kan du se detta. Det verkar väldigt otroligt att nånon skulle vilja ha NAS:en som det men det kanske går att klicka i. Var noga bara med att skilja på typ "act as DHCP" och ta emot adress via DHCP, alltså dynamic eller liknande, vilket du nog inte ska ha heller, utan "manual"
så NASen ska vara inställd på "manual" eller vad det kan tänkas heta... inte "dynamic"

DHCP är alltså den enheten som delar ut ipadresser typ, och styra trafiken?

Uppdaterar du din NAS regelbundet för att få nya funktioner, buggfixar osv? Den senaste uppdateringen är "DSM 5.2-5592 Update 2" och kom för några veckor sedan. Du hittar uppgift om vilken version under Kontrollpanelen och Uppdatera och återställa.

Det kommer ganska ofta nya funktioner som kan vara användbara som t.ex automatisk synkning till eller från molnlagringskonton.

Troberg skrev:
Glöm inte kablarna. Jag håll på en halv dag med att felsöka nätverksproblem, tills jag började rycka i kablarna för att se vilken kabel som gick vart, och helt plötsligt stod med en stump i handen. Mössen hade "installerat en supersäker hårdvarubrandvägg"...

Om du inte vet så har du inte satt upp den så.
synology har ju flera automatiska installationsguider eller vad jag ska säga... kan ju vara möjligt att det ändå skett?

Tune skrev:
Uppdaterar du din NAS regelbundet för att få nya funktioner, buggfixar osv? Den senaste uppdateringen är "DSM 5.2-5592 Update 2" och kom för några veckor sedan. Du hittar uppgift om vilken version under Kontrollpanelen och Uppdatera och återställa.

Det kommer ganska ofta nya funktioner som kan vara användbara som t.ex automatisk synkning till eller från molnlagringskonton.
jo jag brukar försöka uppdatera, jag sökte tror jag senast förra veckan efter uppdateringar, eller om det var veckan innan. men vill minnas att jag hade den senaste...

J
thestrut skrev:
så NASen ska vara inställd på "manual" eller vad det kan tänkas heta... inte "dynamic"

DHCP är alltså den enheten som delar ut ipadresser typ, och styra trafiken?
Japp, manual, om du själv vill välja adress. Detta förutsätter dock att du själv har koll på subnäten. DHCP är bra så länge allt fungerar :-) Problemen med DHCP uppstår ibland eftersom brukar som slås av och på ibland tycks få samma adresser som en ny burk redan har, vilket skapar konflikter. Det finns olika sätt att se till så detta inte ska inträffa men ibland händer det.

Kort sagt, har du 192.168.1.1 till routern så väljer du manuell adress på burkar som du alltid har inkopplade, och kör då förslagsvis dessa i rad med en nummerserie du känner igen, till ex 192.168.1.60-70. Sedan har du DHCP-tilldelat/dynamiska adresser på tex mobiler, surfplattor etc på övrigt, och då håller du denna tilldelning separat, till ex 192.168.1.10-50 eller liknande.

Redigerat:
T
DHCP är bara ett protokoll för tilldelning av ip-adresser. (se https://sv.wikipedia.org/wiki/Dynamic_Host_Configuration_Protocol)

Sen ska en enhet på nätverket agera DHCP-server och vara den som tilldelar andra enheter ip-adresser och håller koll på dem. Alla andra enheter ska vara klienter och frågar servern efter att få en ip-adress när de ansluter.

Det som är "dynamiskt" är att klienterna kan tilldelas olika adresser från gång till gång och inte samma adress varje gång(ofta kan man dock få samma som "senast" om den inte är upptagen)

I ditt fall skulle jag gissa att din Gateway agerar server och alla andra enheter är klienter. För att en NAS ska agera server så måste du aktivt ställa in den på det vilket låter osannolikt i ditt fall(och olämpligt om gatewayen är DHCP server, det får ju inte finnas två DHCP servrar på samma subnät).

Har det fungerat tidigare så ska du inte behöva konfa om gatewayen till brygga och skaffa en egen router(även om de man får av leverantören oftast inte är bäst elller enklast att administrera enligt min erfarenhet), det kan vara ett nästa steg om du vill ha bättre wifi eller admingränssnitt/funktioner.

Om du vill så kan du tilldela din NAS en statisk/fast ip-adress i ditt nät så vet du att den inte byter adress inom ditt nät oavsett som den tappar kontakten och omregistreras på nätverket men det brukar inte vara nödvändigt. Sådant hanteras oftast av NASens adminstrativa funktioner om det är en konsumentprodukt som Synologys enklare varianter.

Kolla att kabeln är OK, vilket den iofs verkar om du kan ansluta till datorn direkt, och att gatewayen är DHCP server samt att NASen är inställd på att begära dynamisk ip-adress.
Troligen finns det ett fält i NASens adminsidor där du anger vilken ip-adress din DHCP-server/gateway har i ditt LAN(inte WAN) som gissningsvis är 192.168.1.1 enligt Jocke Bests inlägg. (samma ipadress du anger för att adminstrera gatewayen)

Hoppas det löser sig för dig!

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
J
Perfekt sammanfattning! Ibland är det svårt att veta på vilken nivå man ska förklara.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
klockrena svar, det märks verkligen att hobbysnickare även har ett yrke, så detta forum har nog en samlad kompetens som klarar i stort sett allt!

jag får återkomma när jag är hemma med hur det går =)

T
Jocke Best skrev:
Perfekt sammanfattning! Ibland är det svårt att veta på vilken nivå man ska förklara.
Tack!!

Jo, det kan vara knepigt att veta vlken nivå man ska ligga på och ibland glömmer man detaljer för att det känns så "självklart" för den som kan det :-)

Jag jobbar med IT/systemutveckling och märker ibland när man har med "vanliga användare" att göra så glömmer jag att jag ändå besitter viss detaljkunskap som de inte gör så vi pratar förbi varandra eller att jag inte är tydlig nog.

I sådana här fall så skriver jag lite mer detaljerat för att inte missa något och för att få med alla "steg". Ibland uppfattas det som om jag är mästrande och nedlåtande som förklarar "självklarheter" men det är inte avsikten. Jag vill nog mest att det jag skriver inte ska misstolkas eller utelämna väsentliga detaljer.

Sen kan det ju hjälpa någon annan på ett forum som inte är TS och som kanske är mer nybörjare.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
okej!
då sitter jag här, med NASen ansluten till laptopen direkt med en nätverkskabel,
jag hittade NASen med hjälp av synologys program "assistant"

då när jag ansluter vill den göra lite inställningar... första steget är:

Nätverksinstallation.. 2 alternativ.

1 Hämta nätverksinställningar automatiskt (DHCO)
2 använd manuella inställningar ( rekommenderas) och då får man fylla i följande som går ändra
IP adress 192.168.1.69 (tror det stog 192.254.1.1 eller nå sånt, jag började ändra men hejdade mig)
Subnätmask 255.255.0.0
standardgateway: ________ (blank)
DNS Server 192.168.1.1

detta är alltså första steget i NASen, nu går jag inte vidare innan jag vet det är korrekt... så jag vädjar om svar :D

EDIT försökte hitta någon information i gatewayen och hittade detta,
[TABLE="class: infotable, width: 586"]
[TR]
[TD="class: indextitle"]4. [/TD]
[TD="class: infotitle, colspan: 2"]Ethernet LAN[/TD]
[TD="align: left"][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: index"]4.1 [/TD]
[TD="class: description"]Lokal IP-adress :[/TD]
[TD]192.168.1.1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: index"]4.2 [/TD]
[TD="class: description"]Subnetmask :[/TD]
[TD]255.255.255.0[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: index"]4.3 [/TD]
[TD="class: description"]Ethernet Port 1 :[/TD]
[TD]Not connected[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: index"]4.4 [/TD]
[TD="class: description"]Ethernet Port 2 :[/TD]
[TD]Not connected[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: index"]4.5 [/TD]
[TD="class: description"]Ethernet Port 3 :[/TD]
[TD]Not connected[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: index"]4.6 [/TD]
[TD="class: description"]Ethernet Port 4 :[/TD]
[TD]Not connected[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

ska subnetmasken vara samma i både NASen och gatewayen?

Redigerat:
Ja, det ska ha samma subnätmask. Det viktiga är i alla fall att alla burkar ligger i det "snävaste" subnätet 192.168.1.x
IP-addressen för DNS-server verkar konstig, den pekar ju på routern! Ska det va så?

jaadu ingen aning... jag har nu ändå provat lite olika... men det vill såklart inte fungera :(
ska man ta bort ipadressen för dns?

detta är alltså när jag gör inställningar i nasen om ja fattar rätt

men nu kommer jag inte ens in i gatewayen längre...SUCK! nu är det nog läggdags.... fy vad jag inte gillar när datorer å sånt inte gör som man vill!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.