b_hasse skrev:
Jag missade att det var datorns trådlösa IP-adress, men det är fortfarande något skumt. Hur kan datorn komma i kontakt med NAS (se längst upp i bilden i inlägg #139) om det står "Media disconnected" på datorns trådade nätverksanslutning? NAS-en är ju endast kopplad till datorn, med en kabel.
Varför skulle det fungera med 192.254.238.72 när vi inte ens vet vilken IP-adress datorn har på kabelanslutningen (om den ens har någon IP-adress).
Jag misstänker att TS inte hade NASen inkopplad till datorn medan han kollade vilken/vilka ip-adresser datorn har, därefter kopplade han in nätverkskabeln mellan NASen och datorn och provade med den ip-adress som "ipconfig" sa att datorn har.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
J
Det tror jag med. The strut, återkom när du satt nasen på rätt ipadress. Sätt den på 192.168.1.50 tex. Alla de felmeddelanden du får är helt korrekta eftersom den just nu sitter på fel nät. Tycker du fått bra förslag nu ikväll med dns och gw med.
Att ändra datorns ipadress på ethernet är lite svårt att beskriva enkelt i text. Du får leta upp din lanport i nätverksanslutningarna och där välja inställningar för ipv4 och sätta en adress som tex 192.168.1.99. Detta behöver du dock bara göra om den inte redan har en bra adress när du ansluter med kabel. Slå av wifi under tiden och kör ipconfig igen för att kontrollera.

Redigerat:
Demmpa skrev:
Vill du ha min hjälp eller?

Det jag skrev i det inlägget var en liten snabb förklaring till b_hasse varför ip-adressen och nätmasken hade "något fel", eftersom det verkade som om b_hasse inte hade koll på att du hade NASen direktkopplad till datorn.

Här finns instruktioner på hur du ändrar ip-adress (mellan dynamisk & statisk)
[länk]
det är särskilt din hjälp jag vill ha Demmpa, tillsammans med jocke best och övriga som följt tråden mer eller mindre från start.

det blir jättesvårt att följa tråden när det kommer förslag från nya trådbesökare som kanske inte har helhetsbilden klar för sig.

b_hasse skrev:
Jag missade att det var datorns trådlösa IP-adress, men det är fortfarande något skumt. Hur kan datorn komma i kontakt med NAS (se längst upp i bilden i inlägg #139) om det står "Media disconnected" på datorns trådade nätverksanslutning? NAS-en är ju endast kopplad till datorn, med en kabel.
Varför skulle det fungera med 192.254.238.72 när vi inte ens vet vilken IP-adress datorn har på kabelanslutningen (om den ens har någon IP-adress).
hej!

precis, datorn är endast ansluten med kabel direkt till NASen.
jag var nog för snabb med ipconfig när NASen var i viloläge eller något sådant?
ska uppdatera er med en ny printscreen på ipconfig när jag åter är hemma...

det vi gör nu är väl att försöka få nasen att fungera utan att vara ansluten till routern, för att sedan byta NASens ipadress och ansluta den till routern. visst har jag fattat rätt då? :)

J
Exakt! Och bli inte nervös om du tappar kontakten medan den startar om när du sparar. Den bör komma upp med sin nya adress efter en stund om allt går rätt.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Helt rätt uppfattat thestrut.

Jag funderar på om det på något sätt går att se i NASen om den jobbar via MDI- eller MDIX-konfigureringen på nätverksporten, men jag tror inte det är möjligt.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Helt rätt uppfattat thestrut.

Jag funderar på om det på något sätt går att se i NASen om den jobbar via MDI- eller MDIX-konfigureringen på nätverksporten, men jag tror inte det är möjligt.
jag har ställt frågan till Synology och detta är svaret:

In regard of your question, we don't have interface to show this information.

However what you can do is try to get the kernel log file of the system and you can take a look at it.

You can go to Main menu > Support Center > Support Services > check the system and generate log.

It will take a couple minute until a download dialog will show up. Then you can unzip and take a look.

detta kan ju inte jag göra innan jag lixom lyckats logga in i själva NASen...

så vi fortsätter enligt plan va? jag lägger in "rätt" ip på nasen när jag kommer hem...

Ja vi fortsätter enligt planen, min fundering om det gick att se om den jobbar i MDI/MDIX-läge (i logg eller liknande) ska ses mer som en parentes, det är i slutänden det vi vill komma fram till, bra att du ställde frågan till supporten.

Om jag får tid över ikväll (och kommer ihåg) kan jag kolla i min NAS hur det ser ut hos mig, innan & efter att jag tvingat över NASen till MDIX-läge, så blir det kanske lättare för dig att tyda loggen.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
dåså har jag lyckats få till ipadressen i NASen, 192.168.1.50 som ni sa, se bilder.

samt kollat ipconfig utan wifi igång (endast kabel till NASen)

sedan får man Nätverkskonfigurationen slutförd MEN direkt efter ploppar "välkommen till nätverksguiden" upp igen, observera då att ipadressen ändrats om man kollar bakom, uppe till vänster, på assistantprogrammets "startsida"

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
peternicklas
Du har fel IP på din dator, 169.254.....

Tror du har fel på din Router.
Be Demmpa hjälpa dig över Skype istället, du delar din skärm till honom, fungerar även på gratisversionen. Annars finns Teamviewer där han kan stålla in sakerna.
Se till så att routern delar ut en korrekt IP adress till din dator.
Anslut sedan Synology till routern och installera den.
Du har även något fel på din DNS inställning i routern då den står på 0.0.0.0 i bilden på sidan 5 eller 6. Så länge ni inte har säkerställt rätt kommunikation mellan dator och router så kommer ni att ha problem.
Återrappotera här vad felet var.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Du har fel IP på din dator, 169.254.....

Tror du har fel på din Router.
Be Demmpa hjälpa dig över Skype istället, du delar din skärm till honom, fungerar även på gratisversionen. Annars finns Teamviewer där han kan stålla in sakerna.
Se till så att routern delar ut en korrekt IP adress till din dator.
Anslut sedan Synology till routern och installera den.
Du har även något fel på din DNS inställning i routern då den står på 0.0.0.0 i bilden på sidan 5 eller 6. Så länge ni inte har säkerställt rätt kommunikation mellan dator och router så kommer ni att ha problem.
Återrappotera här vad felet var.
routern är inte ens inkopplad ännu...

jag delar gärna min skärm till Demmpa (eller frivillig som tror sig kunna lösa problemet) :)

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Dator och NAS är på olika subnät..
169.254.X.X får man när datorn "hittar på" en egen IP-adress pga saknad DHCP.
Nu har datorn "hittat på" den IP-adress som Synology Assistant tidigare ville ge till NAS-en.
Det verkar som datorn struntar i att ge sig själv en IP-adress på nätverksporten när den fått en IP-adress på ett annat interface. Nu när det trådlösa är avstängt så fick datorn en IP-adress på nätverksporten.

Om du startar om installationen med Synology Assistant och ger NAS-en en IP-adress som är 169.254.X.X så bör det funka. Ta den rekommenderade IP-adressen, men du måste byta om den är exakt samma som datorns.

Jag tror allt kommer gå bra tills du kopplar in routern igen... Jag hittade via Google andra med liknande problem, men ingen solklar lösning.

så jag bör köra om assistant och ändra till 169.254.1.50typ?
men låta subnät, standardgateway och dns server vara som i senaste bilden?

peternicklas
Tror inte jag har sett detta.
Med Wifi avslaget på datorn, koppla kabel mellan datorn och routern.
Vad får du då för IP adress och övriga inställningar?

F
thestrut skrev:
så jag bör köra om assistant och ändra till 169.254.1.50typ?
men låta subnät, standardgateway och dns server vara som i senaste bilden?
Ändra till 169.254.1.50 men ändra också subnät till 255.255.0.0 (samma som i datorn)

Sen ska du starta om alla grejer och pinga nasen på den nyss satta ip. Kolla också den där statuslampan som tidigare diskuterats.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.