Demmpa skrev:
Som standardgateway & DNS-server kan du välja datorns IP-adress fram tills du ändrar inställningarna inför omkoppling till routern, vid det tillfället så väljer du routerns ip-adress på bägge ställena.
då låter jag ipadressen + subnätmasken vara kvar,

men jag ska försöka ändra GW+DNS till samma som datorns, hur tar jag reda på datorns IPadress?
(sitter på jobbet nu, och högergklickar jag på nätverksikonen nere till höger och väljer information har jag följande info:
IPv4-adress 78.110.80.xx
Ipv4 nätmask 255.255.255.0
ipv4- standardgateway 78.110.80.xxx
är ipv4-adress densamma som ipadress? )

nu kommer jag fara till norrland utan internetuppkoppling fram till söndag... så har ingen möjlighet att göra något innan dess..

tack så länge Demmpa + övriga!

T
Hej!
IPv4 är den "standard" för ip-adresser som används generellt idag men de tillgängliga adresserna är på väg att "ta slut" så det finns en ny standard för ip-adresser, IPv6 som kommer att ha många fler adresser tillgängliga som långsamt börjar användas på fler och fler ställen.

Det går att läsa mer om på andra ställen men just nu så är det helt rätt som du antar IPv4 är den adress som du ska använda.

Du kan öppna kommandotolken på din dator, tryck på startknappen och skriv cmd.exe i fältet där det står Kör/Run och tryck Retur/Enter.
Sen skriver du kommandot ipconfig och trycker Retur/Enter så kommer du att få fram alla ipadresser och liknande för alla nätverkskort på din dator. (VIll man se mer info och för alla nätverkskort så kan man lägga till /all efter kommandot för att få mer detaljer)

Där kan du se IPv4, Standard-gateway och Nätmask osv.

Ha det bra i Norrland!

Demmpa skrev:
Om du vill prova med olika IP-adressserier (som jag antar inte kommer göra skillnad), efter att du fått igång NASen så ändrar du först NASens IP-nummer till tex 192.168.2.10 och därefter ändrar du datorns IP-adress till samma serie (tex 192.168.2.12), starta därefter om bägge enheterna. Efter omstart ändrar du IP-nummer på NASen till samma serie som du har på routern, ändra IP-nummer på datorn, starta om bägge enheterna.
Kontrollera så att du kommer åt NASen från datorn (fortfarande direktansluten), NU kopplar du in datorn och NASen till routern, men med tanke på vad du skrivit om LAN-indikeringarna så kommer det antagligen inte fungera.

Det som återstår att testa är att tvinga NASen till MDIX-konfigurering, det kan göras på två/tre olika sätt.
1: & 2: Switch med hårdvaruknapp för växling mellan MDI & MDIX eller en konfigurerbar switch där man i mjukvaran kan växla mellan auto/MDI/MDIX.
3: Korsad kabel, och hoppas på att inte routern växlar till MDIX innan NASen har hunnit göra det.
hur ändrar jag datorns ipadress?

Här har jag skrivit in ipconfig:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Villet visar datorns ipadess som är 192.168.1.68

Då anger jag den som GW samt DNSserver likt detta, korrekt?

image.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Då får jag detta som svar...
Ip adressen och standardgagewayen tillhör olika subnät, ska ja ändra till 255.255.255.0 ?

image.jpg
Skapa konto

Gick inte med 255.255.255.0 heller:(

image.jpg
Skapa konto

F
Sätt ip-adressen till 192.168.1.50, nätmasken till 255.255.255.0.

F
Personligen hade jag satt DNS och gateway till 192.168.1.1 ( din router), men jag är lite borttappad i alla vindligar den här tråden har tagit och exakt vilket experiment som pågår just nu.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
peternicklas
fredrik.johansson skrev:
Personligen hade jag satt DNS och gateway till 192.168.1.1 ( din router), men jag är lite borttappad i alla vindligar den här tråden har tagit och exakt vilket experiment som pågår just nu.
Det har jag gjort på min. Sätt ip-adressen till 192.168.1.50, nätmasken till 255.255.255.0. fungerar bra.

Demmpa skrev:
169.254.yyy.xxx adressen med tillhörande 255.255.0.0 nätmask härrör till att varken datorn eller NASen får någon ip-adress från någon DHCP-server eftersom NASen är direktkopplad till datorn.

För mer info läs mina tidigare inlägg i denna tråd.

Edit: snälla b_hasse (och eventuellt andra som hoppar in sent i tråden), läs hela tråden från början så att vi slipper mala om samma sak om-å-om igen.

I detta läge som TS är i med NASen så är den angivna IP-adressen (nummerserien) och nätmasken exakt det de ska vara.
Spamma inte sönder tråden tack....

peternicklas
thestrut skrev:
???

Jag tror Demmpa lett dig på villovägar, men å andra sidan visste han inte datorns IP-adress. För att det ska vara någon vits med att fortsätta måste dator och NAS vara på samma subnät. Det är de inte nu. En fråga är hur datorn kunde få 192.168.1.68 utan att vara ansluten till routern? I så fall har datorn troligen inte startats om sedan den var ansluten till routern. Det enklaste sättet att gå vidare är som övriga föreslår att ändra NAS till 192.168.1.X och nätmask till 255.255.255.0
Då kan du behålla DNS och gateway oförändrade.

thestrut skrev:
hur ändrar jag datorns ipadress?

Här har jag skrivit in ipconfig:

[bild]

Villet visar datorns ipadess som är 192.168.1.68

Då anger jag den som GW samt DNSserver likt detta, korrekt?

[bild]
Ip-adressen 192.168.1.68 är den ip-adress som datorns trådlösa nätverkskort har, men det är inte det du ska ange i NASen när du har NASen direktkopplad till datorn via Ethernetkabeln!

Det gäller att ta ip-adressen ifrån rätt nätverkskort i datorn, du ska plocka ip-adressen från "Ethernet adapter Ethernet:" som i ovan bild inte är ansluten till NASen.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Ip-adressen 192.168.1.68 är den ip-adress som datorns trådlösa nätverkskort har, men det är inte det du ska ange i NASen när du har NASen direktkopplad till datorn via Ethernetkabeln!

Det gäller att ta ip-adressen ifrån rätt nätverkskort i datorn, du ska plocka ip-adressen från "Ethernet adapter Ethernet:" som i ovan bild inte är ansluten till NASen.
Jag missade att det var datorns trådlösa IP-adress, men det är fortfarande något skumt. Hur kan datorn komma i kontakt med NAS (se längst upp i bilden i inlägg #139) om det står "Media disconnected" på datorns trådade nätverksanslutning? NAS-en är ju endast kopplad till datorn, med en kabel.
Varför skulle det fungera med 192.254.238.72 när vi inte ens vet vilken IP-adress datorn har på kabelanslutningen (om den ens har någon IP-adress).

thestrut skrev:
Vill du ha min hjälp eller?

Det jag skrev i det inlägget var en liten snabb förklaring till b_hasse varför ip-adressen och nätmasken hade "något fel", eftersom det verkade som om b_hasse inte hade koll på att du hade NASen direktkopplad till datorn.

Här finns instruktioner på hur du ändrar ip-adress (mellan dynamisk & statisk)
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-settings#1TC=windows-7

Demmpa skrev:
Vill du ha min hjälp eller?
Jag TROR att han riktade sig till övriga (inklusive mig), och refererade till ditt inlägg :)

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.