Vinsten är inte intressant, däremot utdelningen till ägare, bonusar och lönenivåer etc.

Att förbättra elnätet kostar miljarders miljarder - då är det bra att ha pengar på kistbotten.

Oj vilken trevlig fråga. Kanske lite väl bred för att passa in i tråden för jag antar att du inte menar åtgärder som att dra in veckopengen eller liknande. Men om vi tar detta konkreta fall så:
Fakta:
Den statliga myndigheten EI har förlorat i förvaltningsdomstolen betr inom vilka ramar nätavgifterna skall justeras.
En domstol dömer utifrån lagar som den folkvalda rikstagen beslutar om.
Att det finns en större möjlighet att höja avgifterna måste inte automatiskt leda till högre avgifter.

Vad kan man då som konsument göra:

- Att flytta till Norge som du föreslog för att ev få billigare ledningar lär knappast påverka några beslut.
- Att flytta över sin elhandel från nätägaren till ett annat bolag kan bita då deras huvudinkomstkälla är försäljning av el.
- Att manifestera att nätägaren ska säkra upp nätet ännu bättre så att du får valuta för pengarna kan hjälpa.
- Att lämna in en motion eller påverka dina politiker så att lagstiftningen förändras så att domstolen fattar andra beslut
- Som ovan men med syftet att förbilliga egenproduktion

Som sagt, ovan har du ett antal sätt att påverka bilden. Själv har jag sedan länge slängt ut nätägaren EON som elleverantör då jag tycker dom ändå får så mycket betalt för nätavgiften.

Skulle gärna vilja förstå på vilka grunder domstolen fattade beslutet och om och hur det kan överklagas.
Har aldrig påståt att jag vill/tänker flytta till Norge ,o åter igen vad är din sysselsättning Nimajneb.
Är det en PROFITHUNGRIG medborgare eller :mad:

Givetvis är det inte automatiskt OK, och därför håller ärendet på att arbeta sig genom domstolarna. Det kommer säkert att ta fem år innan systemet malt färdigt.

Under tiden kan vi fundera på vilket system vi ska ha. Det finns inte så många uppenbara lösningar, tyvärr.

1. Statligt elnät. Någon som på allvar tror att det blir billigare och bättre att ha med Svenska Kraftnät att göra?
2. Privata bolag med reglerad vinst. Det har vi idag.
3. Konkurrerande nätbolag med parallella ledningar överallt?
4. Förbjuda nätbolagen att syssla med annat? Kanske det.
5. Man kan tänka sig kommunala eller kooperativa bolag, men kommer dom att ha rätt kompetens och tillräckliga finansiella muskler? Framförallt, blir det bättre?
6..

Inte vet jag..

Någon som vet hur man kan köpa el från Norge , Finland ?

Frågar igen ?

elskling.se

Telinet säljer norsk el. Men du åker fortfarande på de svenska nätavgifterna som väl tråden handlar om.

mycke_nu skrev:
Givetvis är det inte automatiskt OK, och därför håller ärendet på att arbeta sig genom domstolarna. Det kommer säkert att ta fem år innan systemet malt färdigt.

Under tiden kan vi fundera på vilket system vi ska ha. Det finns inte så många uppenbara lösningar, tyvärr.

1. Statligt elnät. Någon som på allvar tror att det blir billigare och bättre att ha med Svenska Kraftnät att göra?
2. Privata bolag med reglerad vinst. Det har vi idag.
3. Konkurrerande nätbolag med parallella ledningar överallt?
4. Förbjuda nätbolagen att syssla med annat? Kanske det.
5. Man kan tänka sig kommunala eller kooperativa bolag, men kommer dom att ha rätt kompetens och tillräckliga finansiella muskler? Framförallt, blir det bättre?
6..

Inte vet jag..

I Göteborg hade det nog fungerat klockrent med kommunalt ägande av nätbolag. Litervis med vin till frukost och käka klänningar till lunch med osynliga deltagare kanon!!

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Västerhaninge 17 skrev:
Har aldrig påståt att jag vill/tänker flytta till Norge ,o åter igen vad är din sysselsättning Nimajneb.
Är det en PROFITHUNGRIG medborgare eller :mad:
Men du skrev ju i ditt första inlägg att du ville köpa nättjänsten från Norge/Finland och för att göra det så måste man nog flytta dit. Att dra en egen privat ledning från dessa länder lär inte vara ekonomiskt lönsamt.
Jag tror fortfarande att du rör ihop nätavgifter med inköp av el.

Förstår inte vad min sysselsättning har med tråden att göra men jag pysslar absolut inte med el iaf

Om jag är en PROFITHUNGRIG medborgare vet jag inte då jag inte vet vad det betyder. Det närmaste jag kan tänka mig är om jag vill att mina inkomster ska vara större än mina utgifter, och om detta är definitionen så är jag definitivt en Profithungrig medborgare som inte vill hamna i Lyxfällan.

Mr. Nimajneb ,vet inte hur du handlar i DITT liv men jag handlar saker/prylar från HELA värden.Om jag tycker att en vara/pryl är allt för kostsam från ngn person/företag väljer jag en annan leverantör. Spelar ingen roll om denna befinner sig i Afrika eller Sverige.
Om

ullberg
Västerhaninge 17 skrev:
Någon som vet hur man kan köpa el från Norge , Finland ?

Frågar igen ?
Det var alltså det nimajneb avsåg när denne skrev inlägget om elnät vs elhandel som du verkade snedtända på. Som det sagts tidigare, det hjälper inte att köpa norsk el, du kommer få 4k höjningen ändå, du behöver nämligen det svenska elnätet för att få hit elen, i Norge har du ingen nytta av den.

Kostnaden du var upprörd kring när du skapade tråden har enbart med elnätet att göra, inte med den el du också behöver.

/U - som inte jobbar för ett elbolag som du verkar tro...

Hade du tänkt hämta elen i bilbatterier i Norge eller be dem skicka den med SMS?

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tycker att det är helt uppenbart att det måste vara i medborgarnas ägo. Sedan skall samtliga incitamentsprogram för ledning vara skapade så att det lönar sig för dem att pressa priset. Har de lyckats sänka nätavgiften - ja då kan de få bonus. Då hade bolagen rationaliserats, investeringar räknats igenom etc. Nu är det mer - oj vi räknade fel vi höjer priset.

Nu vet jag ej om denna frustation gäller 4000: högre LEVNADSKOSTNADER eller div andra dumma påståenden.

ullberg
Västerhaninge 17 skrev:
Mr. Nimajneb ,vet inte hur du handlar i DITT liv men jag handlar saker/prylar från HELA värden.Om jag tycker att en vara/pryl är allt för kostsam från ngn person/företag väljer jag en annan leverantör. Spelar ingen roll om denna befinner sig i Afrika eller Sverige.
Om
Det är riktigt, tack vare en massa skepp, flygplan, lastbilar och bilar som du också betalar när du köper saker från utlandet (där kallas det "frakt") motsvarigheten till detta när det gäller el är elnätet, och det är en kostnadshöjning i elnätet som du började tråden kring, inte själva varan (elkraften)

/U

ullberg
Västerhaninge 17 skrev:
Nu vet jag ej om denna frustation gäller 4000: högre LEVNADSKOSTNADER eller div andra dumma påståenden.
Du tycks vara den frustrerade så det får nog du svara på själv, vad är det du är frustrerad över?

/U

OK helt ok att alla elhandellsföretag höjer sin taxa med 100% då eller .
Vi kanske får en grönare gräsmatta då eller !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.