ullberg
Och när man är förbannand över dessa 4k på grund a elbolagens stora vinster är det återigen viktigt att hålla isär distribution (som ju är en juridiskt separerad enhet av lagkrav) från övrig verksamhet. Jag skummade bara snabbt i Vattenfalls årsredovisning och 3/4 av det underliggande rörelseresultatet kommer från produktion, och bara 1/4 från distribution _och_ elhandel, utan att veta gissar jag att elhandel är den stora posten här (märkligt nog var det inte helt lätt att hitta distribution separat, gissar att det finns där någonstans). Så nätverksamheten är inte det som största delen av vinsten kommer från.

Därmed inte sagt att det skulle vara omöjligt att få bättre kvalitet till lägre kostnad, men det är inte bra att titta på hela fruktsalladen utan man måste skilja äpplen från päron.

ullberg
Felde skrev:
Texten är hämtad från Byggahus egna artikel om ämnet.

"I korthet handlar det om att elnätföretagen vill höja sina nätintäkter med 50 miljarder kronor mellan 2012-2015, medan Energimarknadsinspektionen tycker att det räcker med en ökning på 16 miljarder kronor jämfört med förra 4-årsperioden."

Tycker inte det verkar råda brist på pengar, bara viljan att prioritera eftersatt underhåll. Något som man kan tycka torde vara något som de har tagit betalt för löpande under alla år. För själva frakten av elen lär knappast kosta när nätet väl är på plats....
Intäkter är något helt annat än vinst (att ha pengar över), drift av elnät är inte billigt. Jag gissar att de är fullt kompetenta att prioritera, så där ligger sannolikt inte problemet. Däremot är det säkert så att de kunde vara effektivare, men det gäller ju väldigt många branscher (speciellt i Sverige imho), och i alla dessa gäller att konsumenten slutlien får betala för det. Skillnaden här är det naturliga monopolet, och det är därför kostnadsmodellen överhuvudtaget diskuteras publikt, den är nämligen reglerad. I alla andra branscher hade man helt enkelt höjt priset så länge kunderna fortsätter köpa...

ullberg
Felde skrev:
hehe, vilket härligt bemötande. En person är upprörd över att elbolagen ev kan dubblera nätavgiften (då de tydligen anser att de vill göra några extra miljarder i vinst). Och folk verkar tycka att det är helt okay att det görs.

Är det pga uppgivenhet, att man inte känner att man kan påverka?
Eller tycker ni att det faktiskt ÄR helt okay att de höjer priserna?

Inte för att jag har en aning om vad man kan göra, Men tycker det är bra att du tar upp frågan Västerhaninge 17.
Det är för jävligt om detta kommer slå igenom framöver.

kan tycka att regeringen snart borde sätta ner foten. Är en smutsig bransch.
Jag tycker inte det är något fel på förslagen. TS hade nog missuppfattat nyttan av att:
Västerhaninge 17 skrev:
Någon som vet hur man kan köpa el från Norge , Finland ?
Det kommer inte alls hjälpa mot detta problem (nätavgifterna), kanske kan jag hålla med om att tonen var en aningens raljerande, men egentligen har det väl bara framkommit förslag som faktiskt hjälper TS plånbok (till skillnad från TS eget). I princip står det mellan 1) att bygga ett eget elnät samt 2) minska sin exponering mot denna marknad (minska nettoförbrukningen).

1) är väl den långsiktiga lösningen men utöver vissa tillståndsproblem gissar jag då att TS plötsligt kommer tycka den nuvarande kostnaden är fullt rimligt.
2) är väl ett mer realistiskt förslag (energieffektivisering eller micro production), problemet med det är att det är lite av ett nollsummespel (inte riktigt men nästan), om alla sänker sin förbrukning kommer förvisso man kunna dimensionera ner lite (=minskad kostnad) men stora delar av kostnaden finns kvar samtidigt som intäkterna minskar. Detta i sin tur kommer leda till antingen minskat underhåll (och sämre elnät) eller en generell höjning av intäkterna (det är ju reglerat, men då kommer man justera denna, typ som det aktuella förslaget).

Det bästa är således om TS kan minska sin förbrukning medan alla andra bibehåller, eller till och med höjer sin - det är det mest fördelaktiga för TS.

Så mitt tips är: skippa det kollektiva upproret, minska din egen förbrukning i tysthet och försök istället få alla andra att höja sin för att kompensera...

/U

ber om ursäkt, läste lite snabbt och tolkade det som vinst... får skylla på gårdagens julbord ;)
Dock har jag svårt att se att ca 4000 + 25 öre kwh för respektive hushåll inte täcker underhåll av elnät samt en ordentlig vinst.

om man kollar på vattenfall och deras resultat under 2012 så säger det tex:

[TABLE="class: infobox, width: 22"]
[TR]
[TH]Vinst efter skatt[/TH]
[TD] 17,224 miljarder SEK[/TD]
[/TR]
[TR]
[TH]Tillgångar[/TH]
[TD] 528,364 miljarder SE[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

en vinst på 17 miljarder under ett år och tillgångar på 528 miljarder känns ändå som att det är en prioriteringsfråga gällande underhåll av elnät. Att säga att det inte finns några pengar känns..... inte som en helt korrekt verklighetsbedömning.

Om man nu har gett sig in i branschen med att leverera el så har man ju ändå ett ansvar att faktiskt se till att det fungerar.

Men vad vet jag. Om min tolkning av vinst och tillgångar är felaktig så rättas jag gärna av någon mer kompetent på området :)

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hur har utvecklingen av nätavgifterna sett ut, innan domen?

Jag startade tidigare en tråd om utveckling av avgifterna för el (rölig +nät), va o sopor och ser att kostnaderna ökar betydligt mer än generell prisutveckling. Jag är djupt oroad att de bolag/kommuner som har en monopolsituation har blivit fartblinda genom avsaknad av konkurens.

Nu kan jag inte belägga det med fakta men är det inte så att nätdistributörerna fick en våldsam kritik efter dom långa ström avbrotten i samband med Gudrun o Per och att jättelika investeringar har gått till att säkra upp elförsörjningen bla genom nedgrävning av ledningarna. Jag upplever iaf en mycket bättre servicegrad idag än för 10 år sedan även om den ännu inte är tillräckligt bra. Det är väl den notan som vi behöver betala nu.
Storleken på höjningen har jag ingen kompetens för att kunna bedöma.

• Gilla
orparn och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
mycke_nu skrev:
Nu vet jag inte alla fakta, men här ute på landsbygden har underhållet av ledningarna och röjningen av ledningsgator blivit kraftigt eftersatt de senaste åren. Enligt uppgifter från elnätschefen och driftspersonal här på Gotland så är det helt enkelt brist på pengar för ändamålet från Vattenfall.

Personligen är jag därför villig att betala en högre nätavgift OM det innebär bättre underhåll och färre avbrott.

Därmed inte sagt att exvis 4000 per år nödvändigtvis skulle vara rimligt.
3.103 miljoner kronor blev Vattenfall vinst för årets tredje kvartal.

Pengar finns

Jag håller med Nimanjeb om att leveranskvalitén har blivit mycket bättre, men åtminstone här har det börjar bli sämre igen sedan dom började dra ner på underhållet.

Sedan är ju det hela ett nollsummespel ur nätbolagens synpunkt eftersom vi konsumenter sitter med Svarte Petter.

Regeringen plockade poäng på att bötesbelägga långa avbrott efter Gudrun och Per, men de stora investeringar som då nätbolagen började göra hamnar givetvis på nätavgiften då bolagen har en garanterad avkastning enligt lag.

På sikt kommer vi att få ett betydligt bättre elnät, och nätbolagens underhållskostnader kommer med all sannolikhet att sjunka. Vi får hoppas att EI är på bollen då och får ner nätavgifterna igen.

Jo det är riktigt att efter främst stormen Gudrun, startade en nedgrävning av elnätet. Jag har dock för mig att innan nedgrävningen hade nätbolaget även då gjort stora vinster, men som inte gått tillbaka till att förbättra eller stärka upp nätet. Istället gick dessa vinster till uppköp av bolag utomlands. En parentes är att dessa uppköp var kanske inte så väldigt smarta. Är det någon som kommer ihåg historien bättre än mig. Det känns som att vi konsumeter får betala samma sak två gånger pga "finanshajar" inom elkoncerna.

Andreas_Hansson skrev:
3.103 miljoner kronor blev Vattenfall vinst för årets tredje kvartal.

Pengar finns
Jodå, frågan är väl hur mycket av detta som kommer från nätverksamheten och vad avkastningen är i procent. Dom har som sagt en lagstadgad rätt till ca 5%.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Det intressanta i den pdf-en är ju att (efter en väldigt snabb genomskummning) storbolagen såsom Vattenfall, Fortum och Eon som redan har miljardvinster, också har bland de högsta avgifterna. Visst de har stora nät att ta hand om, och kanske kommer stora intäkterna från försäljning. Men att Vattenfall eller Eon skulle behöva ytterligare 4000:- av mina kronor har jag väldigt svårt att förstå.

Redigerat:
I dagens artikel i Sydsvenskan, http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/dom-kan-hoja-elpriset-rejalt/, finns det ju också ett par rader som man som elkonsument kan tro vad man vill om :D

"Det är inte heller självklart att alla elbolag kommer att utnyttja möjligheten till prishöjning."

"Men ändå väntar inga stora avgiftshöjningar, enligt Lindmark, utan de kommer att handla om 2–4 procent." (Roger Lindmark, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution)

Jodåsåatt....

17 miljarder vinst på 528 miljarder bundet kapital är en mycket dålig avkastning.

• Gilla
Joco_
  • Laddar…
Om man leker vidare med tanken att komma från denna fasta avgift, oavsett om den höjs eller inte.

Finns det regler som förbjuder en elabonnent att "dela med sig" till grannar, eller ett helt område?
Då är det ju fullt möjligt att tillsammans betala för ett stort abonnemang och sedan, via elmätare, grena upp det till hela kvarterat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.