Men för tusan! Rösta på VPK och sluta gnäll!

Jaa ,vi höjer ALLA kostnader med 1000 % ,sen är ALLA forummedlemmar nöjda ,my god.

ullberg
Västerhaninge 17 skrev:
Vad är du ute efter, mycket konfunderad över ditt inlägg !!

ullberg
Du måste nog specificera vilket inlägg du avser, jag har gjort ett par i denna tråd. Ett bra sätt att indikera det är att använda "citera"-knappen.

/U

Jag trodde att jag skrev trådens andra raljerande inlägg. Kanske var det det första trots allt. Om frågan är ställd: "Vill du betala 4000 mer per år för elleverans?" så är svaret nej från min sida. Varför jag började raljera var för att jag trodde du också förstod att du inte kan komma undan nätbolagens avgifter om du fortsätter att utnyttja deras service.

Västerhaninge 17 skrev:
Mr. Nimajneb ,vet inte hur du handlar i DITT liv men jag handlar saker/prylar från HELA värden.Om jag tycker att en vara/pryl är allt för kostsam från ngn person/företag väljer jag en annan leverantör. Spelar ingen roll om denna befinner sig i Afrika eller Sverige.
Om
Om du har en vägförening hemma som du får betala till varje år och du tycker det är dyrt.... tror du det då hjälper om du betalar till en vägförening i Afrika??

mexitegel skrev:
Vinsten är inte intressant, däremot utdelningen till ägare, bonusar och lönenivåer etc.

Att förbättra elnätet kostar miljarders miljarder - då är det bra att ha pengar på kistbotten.
Precis, Fortum gjorde väl 800 miljoner i vinst förra kvartalet. De har som policy att dela ut ca 50% till ägarna. Man kanske skulle investerat en del av detta i näten istället, så hade man kanske inte behövt höja avgiften med 4000:-

• Gilla
Elkludde
  • Laddar…
MMR skrev:
Precis, Fortum gjorde väl 800 miljoner i vinst förra kvartalet. De har som policy att dela ut ca 50% till ägarna. Man kanske skulle investerat en del av detta i näten istället, så hade man kanske inte behövt höja avgiften med 4000:-
Fortums vinst går till Finska skattebetalare
Vattenfalls vinst till Svenska skattebetalare
EONs vinst går till Tyska Aktieägare

Enda sättet att få tillbaks lite pengar är väl att köpa aktier i det nätbolag man är tvingad att tillhöra. Så då kanske man får tillbaks några kronor av den ökade nätavgiften

• Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Av dom 170 nätbolag vi har...hur många kan man köpa in sig i månne? Sedan med tanken på den urkassa avkastningen så är det nog bättre att satsa på annat

Dom flesta är komunala eller föreningar.

Stora multinationella bolag har horder med ekonomer son inte gör annat än att flytta runt pengar så att bokföringen skall se bra ut, skattemässigt och pr-mässigt. Inte en chans att man kan läsa sig till sanningen i publika dokument.

Nimajneb skrev:
Av dom 170 nätbolag vi har...hur många kan man köpa in sig i månne? Sedan med tanken på den urkassa avkastningen så är det nog bättre att satsa på annat
fortum är noterat i helsingfors. kursen hittar du här! https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52750/fortum-oyj

eon är jag inte riktigt säker på men jagtror att dom också är noterade. i övrigt är det en rätt liten andel av bolagen som det går att köpa in sig i

Redigerat:
Felde skrev:
hehe, vilket härligt bemötande. En person är upprörd över att elbolagen ev kan dubblera nätavgiften (då de tydligen anser att de vill göra några extra miljarder i vinst). Och folk verkar tycka att det är helt okay att det görs.

Är det pga uppgivenhet, att man inte känner att man kan påverka?
Eller tycker ni att det faktiskt ÄR helt okay att de höjer priserna?

Inte för att jag har en aning om vad man kan göra, Men tycker det är bra att du tar upp frågan Västerhaninge 17.
Det är för jävligt om detta kommer slå igenom framöver.

kan tycka att regeringen snart borde sätta ner foten. Är en smutsig bransch.
Håller med dig.
Jag blir upprörd för att elbolag vill höja avgiften med 100%

Då blir man påhoppad för div olika meningssjiljaktigheter.

Undrar hur många energitillverkare som inte äger ett elnät !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.