Någon som vet hur man kan köpa el från Norge , Finland ?

:mad::mad::mad:

Betalar redan 4330:- + 24 öre / kwh för att enbart få el till huset !!

Redigerat:
Hur skall du lösa frakten? Tänkte du frakta den på en lastbil med batterier eller skall du dra en egen kabel till Norge eller Finland? Sedan är väl inte elen billigare där än här heller.

• Gilla
Mikael_N
  • Laddar…
Eftersom Sveriges energibolag redan säljer/köper el från andra länder så.....
Köper hellre el från ngt grannland om de Svenska nätägarföretagen tänker suga ut Sverigs befolkning/företag.

tex Vattenfalls vinst har rakat i höjden ngt makalöst de senaste decenniet.

Redigerat:
Om ngn missat det så har elnätsleverantörerna på tapeten att höja priset med 4000.- / år ,WTF

Nätavgiften ändras inte för att elen kommer från annan producent …

Ska jag knyta näven i fickan istället då ?

Bli egen producent är väl enda sättet att slippa om du inte ska vara utan el.

• Gilla
Joco_
  • Laddar…
Att knyta näven i fickan lär påverka nätbolagens priser precis lika mycket som att köpa el från utlandet och fortsätta att använda nätbolagen för leverans. Däremot lär det vara mycket enklare att knyta näven i fickan.

Privatisering o avreglering e till för oss medborgare o konsumenters eget bästa! - det är vad jag har fått höra sedan 2006.:thumbup:

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Västerhaninge 17 skrev:
Ska jag knyta näven i fickan istället då ?
Du får väl flytta till Norge då om du tror att det blir billigare:D

• Gilla
Mikael_N och 1 till
  • Laddar…
Solceller på taket, batteribank, pelletspanna med sterlinggenerator så är det bara att bli off-grid. Snart räknar man hem det.

Nu vet jag inte alla fakta, men här ute på landsbygden har underhållet av ledningarna och röjningen av ledningsgator blivit kraftigt eftersatt de senaste åren. Enligt uppgifter från elnätschefen och driftspersonal här på Gotland så är det helt enkelt brist på pengar för ändamålet från Vattenfall.

Personligen är jag därför villig att betala en högre nätavgift OM det innebär bättre underhåll och färre avbrott.

Därmed inte sagt att exvis 4000 per år nödvändigtvis skulle vara rimligt.

IMG_3830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hehe, vilket härligt bemötande. En person är upprörd över att elbolagen ev kan dubblera nätavgiften (då de tydligen anser att de vill göra några extra miljarder i vinst). Och folk verkar tycka att det är helt okay att det görs.

Är det pga uppgivenhet, att man inte känner att man kan påverka?
Eller tycker ni att det faktiskt ÄR helt okay att de höjer priserna?

Inte för att jag har en aning om vad man kan göra, Men tycker det är bra att du tar upp frågan Västerhaninge 17.
Det är för jävligt om detta kommer slå igenom framöver.

kan tycka att regeringen snart borde sätta ner foten. Är en smutsig bransch.

• Gilla
zzelma och 3 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Nu vet jag inte alla fakta, men här ute på landsbygden har underhållet av ledningarna och röjningen av ledningsgator blivit kraftigt eftersatt de senaste åren. Enligt uppgifter från elnätschefen och driftspersonal här på Gotland så är det helt enkelt brist på pengar för ändamålet från Vattenfall.

Personligen är jag därför villig att betala en högre nätavgift OM det innebär bättre underhåll och färre avbrott.

Därmed inte sagt att exvis 4000 per år nödvändigtvis skulle vara rimligt.

[bild]

Texten är hämtad från Byggahus egna artikel om ämnet.

"I korthet handlar det om att elnätföretagen vill höja sina nätintäkter med 50 miljarder kronor mellan 2012-2015, medan Energimarknadsinspektionen tycker att det räcker med en ökning på 16 miljarder kronor jämfört med förra 4-årsperioden."

Tycker inte det verkar råda brist på pengar, bara viljan att prioritera eftersatt underhåll. Något som man kan tycka torde vara något som de har tagit betalt för löpande under alla år. För själva frakten av elen lär knappast kosta när nätet väl är på plats....

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Det är inte så att jag tycker att det inte finns onödigt fett att skära, men frågan är vad man gör åt saken.

Nätbolagen har koncession mot att dom håller med ett elnät. För att dom inte ska ta för mycket betalt så är deras avkastning reglerad och detta är vad bråket handlar om.

Som i alla reglerade verksamheter blir det inte speciellt effektivt. Man bygger stora organisationer med mycken byråkrati. Vårt lilla elbolag här har tex ett dotterbolag som sköter nätet, och dom har i sin tur entreprenörer som gräver etc.

Jag vill inte låta uppgiven, men det är svårt att se hur man finner en vettig modell för detta. Mer reglering gör inte saker billigare, och konkurrens är omöjlig att åstadkomma.

• Gilla
b2b2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.