10 895 läst ·
69 svar
11k läst
69 svar
Novis fråga kring kedjan på motorsåg
Okej, och då rekommenderar du ny kedja antar jag?B Bjober skrev:
Bästa svaret
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Ja, ny kedja. Inte värt besväret att fixa til den du har.Mr.Pink skrev:
Slipa din nya kedja varje gång du tankar, så håller den skärpan hela tiden. När den väl ser ut som din är det MYCKET jobb att fila vasst igen.
Det är 99% säkert att drivlänkarna har fått grader som visas i inlägg #12. Visst kan man fila bort dessa, men jag betraktar en sådan kedja som förbrukad.
Graderna uppkommer när kedjan hoppar av. Alltså ska man aldrig köra sågen med för stort glapp mellan kedja och svärd. Man får efterspänna lite då och då. Speciellt om kedjan är ny.
Skäret ska hyvla trä som en osthyvel.
Det gör det om skäret är vass på rätt sätt.
Pennan pekar på vassa spetsen.
Men dina skär är slitna så här. Vissa skär kan kännas vassa men på fel sätt så de inte biter tag i träet. Ser du skidan jag pratade om? Där glider skäret mot träet.
För att få ordning på kedjan måste allt det rödmarkerade filas bort för att få kedjan vass igen. Det är viktigt att förstå att om du filar bort 98% så kommer du fortfarande att ha 2% skidsnok kvar som glider mot träet.
Sen filar man i en viss vinkel för att sidan på kedjan också ska skära. Men det är ju exakt samma princip. Är ytan mot träet vass då skär det bra.
Mer om filning ...
Och inte för att jag är duktig på det för det är jag inte. Men en kedja fel filad med mall är sämre än en kedja hafsigt men rätt slipad med vinkelslip. Får man bara skäret vasst på rätt sätt är allt bättre än en slö kedja.
Det är en hel vetenskap att slipa en kedja korrekt för perfekta skär men för många av oss som bara står på vedbacken och ska kapa så mycket ved som möjligt så enkelt och billigt som möjligt så tycker jag man kommer långt med dessa enkla grunder.
Jag filar på fri hand, äger ingen filmall. Filar med rätt fil, fel fil eller vinkelslip.
Alla sätt har funkat i just den situationen.
Men det är en smaksak, vill man hellre lägga på en ny kedja då gör man det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men dina skär är slitna så här. Vissa skär kan kännas vassa men på fel sätt så de inte biter tag i träet. Ser du skidan jag pratade om? Där glider skäret mot träet.
Logga in
Skapa konto
För att få ordning på kedjan måste allt det rödmarkerade filas bort för att få kedjan vass igen. Det är viktigt att förstå att om du filar bort 98% så kommer du fortfarande att ha 2% skidsnok kvar som glider mot träet.
Logga in
Skapa konto
Sen filar man i en viss vinkel för att sidan på kedjan också ska skära. Men det är ju exakt samma princip. Är ytan mot träet vass då skär det bra.
Mer om filning ...
Och inte för att jag är duktig på det för det är jag inte. Men en kedja fel filad med mall är sämre än en kedja hafsigt men rätt slipad med vinkelslip. Får man bara skäret vasst på rätt sätt är allt bättre än en slö kedja.
Det är en hel vetenskap att slipa en kedja korrekt för perfekta skär men för många av oss som bara står på vedbacken och ska kapa så mycket ved som möjligt så enkelt och billigt som möjligt så tycker jag man kommer långt med dessa enkla grunder.
Jag filar på fri hand, äger ingen filmall. Filar med rätt fil, fel fil eller vinkelslip.
Tack för pedagogisk förklaring! Jag köper en ny kedja 😅B Bjober skrev:Skäret ska hyvla trä som en osthyvel.
[bild]
[bild]
[bild]Pennan pekar på vassa spetsen.
[bild]
[bild]
Mer om filning ...
Nä det väljer man själv.Mr.Pink skrev:
Jag filar mina kedjor tills de är helt slut.
Kör inte jättemycket motorsåg men har några sågar hemma, några i fjällen, några i sommarstugan, några hos morsan...
Några att såga fint med , några att såga stubbar,spik och skräp med.
Många kedjor blir det.
Så för att inte gå helt i konkurs så får inte alla sågar nya kedjor och svärd varje gång.
Alla har vi olika behov men det är nyttigt att i alla fall kunna skärpa på en kedja . Ibland har man otur och skämmer en ny kedja direkt. Kan man då dra filen några drag så blir arbetet mycket roligare om sågningen går bra.
Köp en kedjeslip istället..Mr.Pink skrev:
En kedja klarar av att slipas en massa gånger och ska du köpa nya kedjor hela tiden så kommer du såga mycket med dålig skärpa
https://www.jula.se/catalog/tradgar...otorsagstillbehor/elektrisk-kedjeslip-023785/
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 133 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 133 inlägg
Det kan mycket vara oljepumpen som inte fungerar.Ta av kedjan och se om det kommer olja då .Det är väl en eldriven såg grannlaga att demontera och få fart på oljepumpen.Svärdet det kanske går att fila bort grader.Mr.Pink skrev:
Jag har lånat min pappas lilla motorsåg och kedjan hoppade nästan direkt. Spanade in filmer på hur man får på kedjan igen men när jag gjort likadant så får jag inte kedjan att snurra när jag har igång maskinen. Ska kedjan kunna ”glida” mer eller mindre friktionsfritt runt svärdet när man satt på den igen? Det gör nämligen inte min. Jag kan knappt få den att snurra med handens hjälp när kedjan är på och lagom spänd runt svärdet. Inte heller när jag testar med maskinen på. Jag har noterat att kedjan på vissa ställen inte helt enkelt åker ner i ”skåran” på sågsvärdet, ska den göra det egentligen? Se bild om det nu förtydligar vad jag menar. Ska man verkligen behöva trycka ner kedjan på vissa ställen? Känns som att den nästan ”kilar” fast i svärdet liksom vilket gör att kedjan inte/knappt snurrar runt svärdet sen.
Ska sägas att motorsågen har funkat bra tidigare och att den samt kedjan inte är jättegammal. Däremot tyckte jag att det såg ut som att det var snålt med motorsågsolja innan jag började så jag fyllde på - kan för lite olja senaste gången min pappa använde sågen ha påverkat kedjan på sättet jag beskriver? Mvh 100% novis på motorsågar
Släng gärna upp en bild på kedja och svärd på maskinen med kåpan borttagen.
Hur mycket olja har där "gått" per tank bränsle?
Om du tar bort kedja och svärd och startar sågen så ska du se att där kommer olja pulserande från "hålet"
Ta sen kedjan och vänd på den" så du får fram hajfenan och kan glida den längs med hela spåret på svärdet.
Fastnar den på något ställe så ta en bild där med och lägg upp.
Hur mycket olja har där "gått" per tank bränsle?
Om du tar bort kedja och svärd och startar sågen så ska du se att där kommer olja pulserande från "hålet"
Ta sen kedjan och vänd på den" så du får fram hajfenan och kan glida den längs med hela spåret på svärdet.
Fastnar den på något ställe så ta en bild där med och lägg upp.
Om Du är 100% novis på motorsågar ska Du inte ens försöka starta den!Mr.Pink skrev:
Jag har lånat min pappas lilla motorsåg och kedjan hoppade nästan direkt. Spanade in filmer på hur man får på kedjan igen men när jag gjort likadant så får jag inte kedjan att snurra när jag har igång maskinen. Ska kedjan kunna ”glida” mer eller mindre friktionsfritt runt svärdet när man satt på den igen? Det gör nämligen inte min. Jag kan knappt få den att snurra med handens hjälp när kedjan är på och lagom spänd runt svärdet. Inte heller när jag testar med maskinen på. Jag har noterat att kedjan på vissa ställen inte helt enkelt åker ner i ”skåran” på sågsvärdet, ska den göra det egentligen? Se bild om det nu förtydligar vad jag menar. Ska man verkligen behöva trycka ner kedjan på vissa ställen? Känns som att den nästan ”kilar” fast i svärdet liksom vilket gör att kedjan inte/knappt snurrar runt svärdet sen.
Ska sägas att motorsågen har funkat bra tidigare och att den samt kedjan inte är jättegammal. Däremot tyckte jag att det såg ut som att det var snålt med motorsågsolja innan jag började så jag fyllde på - kan för lite olja senaste gången min pappa använde sågen ha påverkat kedjan på sättet jag beskriver? Mvh 100% novis på motorsågar