Badkaret åkte ut idag, äntligen. Tanken är att vi istället ska upp med glasväggar och dusch.

Huset är byggt 2012 och jag bedömer fallet på golvet som ok. Som synes på bilden så finns det dock en fördelningsdosa på väggen, är en förberedelse för bubbelbadkar som vi dock ej använt. Sätter vi en duschvägg till vänster om dosan, vilket redan det känns farligt/förbjudet, så ”missar” vi golvbrunnen med glasväggen.

Duschkabin kommer inte på tal.

Känns som vi bara har två alternativ. Antingen ”plugga” eldosan, samt därefter återställa ytskikt och kakel, känns dyrt… ? Eller, sätta (3) duschväggar en bit från väggen med eldosan, skulle möjliggöra ett högskåp i hörnet också.

Någon som har ytterligare idéer eller tips?

• Badrumshörna med vita kakelväggar, brun kakelgolv, en elfördelningsdosa, golvbrunn och en hopfälld tvättbräda stående mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av ett badrum med mått, visar en golvbrunn, en fördelningsdosa på väggen och en toalett.
    Skapa konto
Snyggast blir nog att plugga elurtaget och att sätta glasvägg på bekvämt duschavstånd. Elurtaget kan väl inte kosta skjortan?

Ett alternativ är ju att sätta ett bubbelbadkar där i hörnet, som man kan stå i när man duschar

Farstatjej90
Eftersom fördelningsdosan är på en vägg och inte ett golv tror jag det är mycket, mycket låg sannolikhet för vattenskada om du tar bort den och lagar hålet. Även om det inte finns tätskikt bakom. Du kan förmodligen skära ut en bit vitt kakel som passar och fästa det med silikon.... lär inte vara försäkringssäkert men som sagt jag tror att det ska mycket duschande till för att nån väsentlig mängd vatten skulla komma in där...🤔

När jag tänker på det kan du förmodligen bara låta den vara kvar och ta ur kablarna som går till den i andra änden. Bara dra silikon längs kanterna...

BirgitS
Det beror ju på om du vill att badrummet ska följa branschregler och vara något som försäkringsbolaget vill ersätta vid en vattenskada. I plats för dusch får det enligt branschreglerna inte finnas något annat än vattenrör som kommer ut genom väggen och vattenrören måste gå direkt in i blandaren. Så du har två problem.
T Trcgol2 skrev:
Känns som vi bara har två alternativ. Antingen ”plugga” eldosan, samt därefter återställa ytskikt och kakel, känns dyrt… ?
Tveksamt om det går att få till ett fungerande helt tätskikt med delreparation när befintligt tätskikt är från 2012.
T Trcgol2 skrev:
Eller, sätta (3) duschväggar en bit från väggen med eldosan, skulle möjliggöra ett högskåp i hörnet också.
Kolla på U-dusch.

BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på om du vill att badrummet ska följa branschregler och vara något som försäkringsbolaget vill ersätta vid en vattenskada. I plats för dusch får det enligt branschreglerna inte finnas något annat än vattenrör som kommer ut genom väggen och vattenrören måste gå direkt in i blandaren. Så du har två problem.

Tveksamt om det går att få till ett fungerande helt tätskikt med delreparation när befintligt tätskikt är från 2012.

Kolla på U-dusch.
Jag vill såväl följa branschregler som bli ersatt av försäkringsbolaget vid ev skada. Hur menar du, får jag inte ha vattenrör på väggen som går igenom en glasvägg på sin väg mot blandaren? Tycker mig ha sett flertalet professionellt utförda lösningar av den typen över åren. Men jag kan såklart ha fel på den punkten.

Vill ogärna pilla i tätskiktet om det kan undvikas.

U-dusch, intressant, tack för tips.

Är även inne på att be exvis INR projektera åt oss, om dom vill dvs.

BirgitS
Det jag menade är att det ställe där vattenrören kommer fram ur väggen inte får vara i platsen för duschen, lika lite som eldosan, enligt branschreglerna. Däremot om du ser till att rörgenomföringarna och eldosan är utanför duschplatsen bör det gå bra, men du bör lusläsa branschreglerna från BKR och Säker vatten för att vara säker.

BirgitS BirgitS skrev:
Det jag menade är att det ställe där vattenrören kommer fram ur väggen inte får vara i platsen för duschen, lika lite som eldosan, enligt branschreglerna. Däremot om du ser till att rörgenomföringarna och eldosan är utanför duschplatsen bör det gå bra, men du bör lusläsa branschreglerna från BKR och Säker vatten för att vara säker.
Stort tack för ditt förtydligande, då begriper jag, låter även logiskt. Samtidigt faller möjligheten till en U-dusch monterad i hörnet.

Nytt uppslag, sala på befintlig kakelvägg med exvis glastegel. Typ som två pelare. Det ger en fast rörgenomföring i högra pelaren på bilden, samt möjliggör två inåt svängande dörrar. Eftersom detta även är tvättstuga så vore det bra om dörrarna gick att svänga in något mot väggen, vilket ger plats när duschen inte används.

Frågan är bara hur man skulle mura glastegel eller dyl mot befintligt klinker och kakel, om det ens går…

• Ritning av en U-formad dusch med måtten 760 x 1080 mm, återger placering för duschmunstycke och två inåtsvängande dörrar i badrumsdesign.
    Skapa konto
BirgitS
Så som jag förstår det har du ritat in en U-dusch, placerad en bit från rörgenomgången och eldosan. Mycket bra. Men jag förstår inte riktigt vad syftet är med glasblocken, det går ju bra att montera duschdörrarna direkt på väggen. Antingen går det att dra utanpåliggande vattenrör genom ena dörrens profil eller så köper man till en påbyggnadsprofil för att få plats med vattenrören.
Exempel: https://badhuset.se/duschar/tillbehor/macro-design-spirit-pabyggnadsprofil-till-duschvaggar-3-vit

• Gilla
el_palpo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så som jag förstår det har du ritat in en U-dusch, placerad en bit från rörgenomgången och eldosan. Mycket bra. Men jag förstår inte riktigt vad syftet är med glasblocken, det går ju bra att montera duschdörrarna direkt på väggen. Antingen går det att dra utanpåliggande vattenrör genom ena dörrens profil eller så köper man till en påbyggnadsprofil för att få plats med vattenrören.
Exempel: [länk]
Precis, jag gjorde ett försök att rita en U-dusch. Och ja, det enda syftet med glasblocken skulle vara att skapa möjlighet till rörgenomföring. Förstår nu att det finns enklare sätt att lösa detta, stort tack för tipset! Nästa steg, kontakt med leverantör av U-dusch inkl påbyggnadsprofil.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Purre
T Trcgol2 skrev:
Och ja, det enda syftet med glasblocken skulle vara att skapa möjlighet till rörgenomföring.
Rördragningsprofil heter det du söker efter.

Purre Purre skrev:
Rördragningsprofil heter det du söker efter.
Tack. Jag har landat i följande produkt, ger både förvaring, 100mm distans från väggen, samt möjlighet till rörgenomföring. Men mest av allt, ett rejält hål i plånboken.. (dock betalar vi inte listpris).

https://www.inr.se/sortiment/duschvaggar/duschforvaring-pile

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.