Halloj!

Behöver köpa ny spis och hittade en Electrolux till skapligt pris, men är helt lost när det gäller el. Kanske kan någon här inne svaret på gåtan :)

Vad tror ni utifrån bilderna på uttag, kablar och gamla spisen - vilken volt är det som gäller, 230 eller 400?
 
  • Grön elbox monterad på en vägg, med svart kabel som går ner mot ett mörkt golv, omgiven av reparerat och målat väggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på metallpanel som visar kopplingsscheman för elanslutningar med olika spänningar, märkt "Elementsättning 230V", med varningstext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elbox med flera färgade kablar och skruvar, monterad i ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta dit en elektriker och ordna ett Perilexuttag först.
 
  • Gilla
Myses och 1 till
  • Laddar…
Det är en 230 V spis du har idag så du har en nolla. Men du ser ut att endast ha en fas framdragen. Handlar detta om en gammal lägenhet med endast enfas indraget i lägenheten?

Beroende på matlagningsvanor kan det räcka med en fas och 20 A. Men om ni brukar använda alla kokzoner och ugn samtidigt då räcker det. Då har ni sannolikt överbelastat ledningen genom åren. Men det går inte att göra så mycket i en gammal enfaslägenhet.
 
  • Gilla
Myses och 3 till
  • Laddar…
Lägenheten är byggd sent 60-tal; lyckades hitta det lite luddiga svaret ”att de flesta lägenheterna i föreningen har enfas, 230V”! Lite oklart fortfarande, men verkar då luta mot att det är 230V som gäller?

Tack för svaren!
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det står ju klart och tydligt på gamla spisen att den går på 230 Volt.
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Myses Myses skrev:
Lägenheten är byggd sent 60-tal; lyckades hitta det lite luddiga svaret ”att de flesta lägenheterna i föreningen har enfas, 230V”! Lite oklart fortfarande, men verkar då luta mot att det är 230V som gäller?

Tack för svaren!
Tyvärr är det inte så tydligt alla gånger. På etiketten med inkopplingen av din spis står det "elementspänning 230V". Det är den du skall gå efter. Inkopplingsalternativen "400V ~3N" och "400V ~2N" är lite olyckliga. För det är fortfarande 230V som driver spisen.

Din spisdosa har bara enfas framdraget. Så utan omkopplingar från centralen kan du bara använda en spis för 230V. Och det är det vanligaste idag.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tyvärr är det inte så tydligt alla gånger. På etiketten med inkopplingen av din spis står det "elementspänning 230V". Det är den du skall gå efter. Inkopplingsalternativen "400V ~3N" och "400V ~2N" är lite olyckliga. För det är fortfarande 230V som driver spisen.

Din spisdosa har bara enfas framdraget. Så utan omkopplingar från centralen kan du bara använda en spis för 230V. Och det är det vanligaste idag.
Tusen tack för svaret!
Vi blev snurriga just av att inkopplingsalternativ fanns för båda varianter, i kombination med sladdarna i dosan.
 
useless useless skrev:
Det står ju klart och tydligt på gamla spisen att den går på 230 Volt.
Fast så tydligt var det inte för någon av de jag kollade med innan jag la upp i forumet och någon chansing, om än 90% säker, ska icke göras med el. Därav bättre att ställa frågan här på forumet där säkerligen någon har koll.
 
D
Myses Myses skrev:
Fast så tydligt var det inte för någon av de jag kollade med innan jag la upp i forumet och någon chansing, om än 90% säker, ska icke göras med el. Därav bättre att ställa frågan här på forumet där säkerligen någon har koll.
Det var tydligt i ditt fall eftersom nolla (N) används i ditt kopplingsschema. Men det var helt rätt att du frågade här. I en enfaslägenhet använder alla apparater inget annat än 230V.
 
D datja skrev:
Det var tydligt i ditt fall eftersom nolla (N) används i ditt kopplingsschema. Men det var helt rätt att du frågade här. I en enfaslägenhet använder alla apparater inget annat än 230V.
Det var tydligt eftersom det står "Elementspänning 230V" Med stora bokstäver.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Det var tydligt eftersom det står "Elementspänning 230V" Med stora bokstäver.
Jo, jag förstår att det var det du tänkte på men jag förstod också att det inte var det TS syftade på.
 
useless useless skrev:
Det var tydligt eftersom det står "Elementspänning 230V" Med stora bokstäver.
Om det hade varit tydligt så hade inte TS frågat. Det finns motstridiga uppgifter på märkskylten som många fler än TS har undrat över genom åren, och det vet du om ! Varför håller du på så här?
 
  • Gilla
Myses
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var tydligt eftersom det står "Elementspänning 230V" Med stora bokstäver.
Det är tydligt för dig som vet vad du skall titta efter. Vet man inte det kan det vara förvirrande att det står 230V på några ställen och 400V på andra. Men du har också rätt i att det många gånger är betydligt mer kryptiskt vad som gäller.
 
  • Gilla
Myses
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det hade varit tydligt så hade inte TS frågat. Det finns motstridiga uppgifter på märkskylten som många fler än TS har undrat över genom åren, och det vet du om ! Varför håller du på så här?
Nu var det ju för en gångs skull en mycket informativ och tydlig äldre typ av etikett knappast lik de som ofta numera kommer upp här. Det är givetvis bra att fråga som TS gör det är inget fel utan mycket lämpligt om man saknar kunskapen men jag får hålla med useless om att det sällan kan vara mer klart sett till TS bild och gamla spisens märkning.
 
Oberoende av vad man tycker så ställde TS frågan, vilket jag tycker ska besvaras, inte kritiseras.
 
  • Gilla
Myses
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.