Halloj!
Behöver köpa ny spis och hittade en Electrolux till skapligt pris, men är helt lost när det gäller el. Kanske kan någon här inne svaret på gåtan
Vad tror ni utifrån bilderna på uttag, kablar och gamla spisen - vilken volt är det som gäller, 230 eller 400?
Behöver köpa ny spis och hittade en Electrolux till skapligt pris, men är helt lost när det gäller el. Kanske kan någon här inne svaret på gåtan
Vad tror ni utifrån bilderna på uttag, kablar och gamla spisen - vilken volt är det som gäller, 230 eller 400?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det är en 230 V spis du har idag så du har en nolla. Men du ser ut att endast ha en fas framdragen. Handlar detta om en gammal lägenhet med endast enfas indraget i lägenheten?
Beroende på matlagningsvanor kan det räcka med en fas och 20 A. Men om ni brukar använda alla kokzoner och ugn samtidigt då räcker det. Då har ni sannolikt överbelastat ledningen genom åren. Men det går inte att göra så mycket i en gammal enfaslägenhet.
Beroende på matlagningsvanor kan det räcka med en fas och 20 A. Men om ni brukar använda alla kokzoner och ugn samtidigt då räcker det. Då har ni sannolikt överbelastat ledningen genom åren. Men det går inte att göra så mycket i en gammal enfaslägenhet.
Tyvärr är det inte så tydligt alla gånger. På etiketten med inkopplingen av din spis står det "elementspänning 230V". Det är den du skall gå efter. Inkopplingsalternativen "400V ~3N" och "400V ~2N" är lite olyckliga. För det är fortfarande 230V som driver spisen.Myses skrev:
Din spisdosa har bara enfas framdraget. Så utan omkopplingar från centralen kan du bara använda en spis för 230V. Och det är det vanligaste idag.
Tusen tack för svaret!A Avemo skrev:Tyvärr är det inte så tydligt alla gånger. På etiketten med inkopplingen av din spis står det "elementspänning 230V". Det är den du skall gå efter. Inkopplingsalternativen "400V ~3N" och "400V ~2N" är lite olyckliga. För det är fortfarande 230V som driver spisen.
Din spisdosa har bara enfas framdraget. Så utan omkopplingar från centralen kan du bara använda en spis för 230V. Och det är det vanligaste idag.
Vi blev snurriga just av att inkopplingsalternativ fanns för båda varianter, i kombination med sladdarna i dosan.
Fast så tydligt var det inte för någon av de jag kollade med innan jag la upp i forumet och någon chansing, om än 90% säker, ska icke göras med el. Därav bättre att ställa frågan här på forumet där säkerligen någon har koll.useless skrev:
Det var tydligt i ditt fall eftersom nolla (N) används i ditt kopplingsschema. Men det var helt rätt att du frågade här. I en enfaslägenhet använder alla apparater inget annat än 230V.Myses skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det är tydligt för dig som vet vad du skall titta efter. Vet man inte det kan det vara förvirrande att det står 230V på några ställen och 400V på andra. Men du har också rätt i att det många gånger är betydligt mer kryptiskt vad som gäller.useless skrev:
Nu var det ju för en gångs skull en mycket informativ och tydlig äldre typ av etikett knappast lik de som ofta numera kommer upp här. Det är givetvis bra att fråga som TS gör det är inget fel utan mycket lämpligt om man saknar kunskapen men jag får hålla med useless om att det sällan kan vara mer klart sett till TS bild och gamla spisens märkning.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Oberoende av vad man tycker så ställde TS frågan, vilket jag tycker ska besvaras, inte kritiseras.



