Nyckelmossen skrev:
Kanske husfix skulle funka för dig, obrännbart, hårt som betong och billigt :)

[länk]
Ja, något liknande kanske skulle kunna fungera för de större sprickorna.
Tack för tipset!

GoForIt> Ändskydd är väl inte nödvändiga och med tanke på fukt kanske det är bra att det är öppet.
Men att inte alla tre kopparskenorna ligger ända ute vid kanten är viktigare, som färdigkopplad får vi väl anta att den är OK.

De flesta vettiga fabrikat skiljer inte mycket mellan varandra och AEG räknar åtminstone jag dit.

Nu blir jag lite tveksam..
Snackar vi om DIN-skenan som håller säkringarna baktill, eller om fasskenorna (i koppar) under säkringarna..?

Tror att det är ändskydden till faskenan som menas, inte till DIN-skenan.

Fasskenan menade jag.

GK100, vad menar du, kan dessa kopparskenor tillåtas ligga helt bara eller? Behövs inte plastskyddet sättas dit?

Jo plastskyddet måste naturligtvis sitta på plats över skenorna, det andra är ett litet skyddslock för ändarna på skenan.

Dessa kanske inte finns till alla fabrikat och är inte nödvändiga inuti en central, används tex i ett apparatskåp där man kan komma åt med öppen dörr.

Jaha då förstår jag hur du menar.. Jo det där ändlocket är väl inte riktigt nödvändigt, borde räcka att plasten sticker ut nån cm längre än skenan.. Normalt sett eller..
Går det inte att sätta centralen infälld förresten eller finns inget plats eller intresse för detta?

Redigerat:
Plastskyddet för fasskenan är i mitt fall helgjuten (med ändar) över de tre skenor som finns.

Skulle detta plastskydd kapas i ändarna då, för att undvika kondensrisk där?
Borde inte detta vara gjort redan från fabrik om det är så hög risk?

Mikael_L
GoForIt skrev:
Nä kapa ingenting du ... Det är nog just vid kapningen som man tillför riskerna, då det finns risk att kopparspånor hamnar lite olyckligt.

Jag kan inte tänka mig att sådan här elmaterial inte ar konstruerad för att klara sig vattenfylld genom att ha tillräckligt långt isolationsavstånd. Men då pratar vi dock ganska "normalt" vatten. Är det mycket joner i det av någon anledning så kommer saken givetvis i annat läge ...

Redigerat:
Bjurran skrev:
Fick massvis med möss i min gäststuga för några år sedan och använde då råttgift i rejäla mängder. Visst märkte jag att de åt av det, riktigt mycket också, men gissa om jag fick panik när hela musfamiljen (verkade det som) dog i väggarna! Stanken var extrem!
Liklukt i huset är aldrig kul och det luktar läääänge. En av anledningarna att man aldrig ska använda råttgift. Fällor på platser där man vet att de letar mat funkar bäst.

Stämmer det verkligen att möss gillar Sanitetssilikon? Jag har "fyllt" min central med det och blivit av med mössen. Dessutom har jag fyllt flera kunders centraler också. Det luktar inte så gott det heller, men hellre det än döda möss.....

Möss är mest vegeterianer och rätt kräsna. Fast rökt korv är de rejäla 'suckers' på. Bättre än ost! ;) Råttor däremot äter i princip vad som helst, tom varandra.

Redigerat:
GoForIt skrev:
Plastskyddet för fasskenan är i mitt fall helgjuten (med ändar) över de tre skenor som finns.

Borde inte detta vara gjort redan från fabrik om det är så hög risk?
Tror knappast det är nödvändigt att ändra något i såna fall, är det extremt fuktig miljö eller? Annars borde väl ett annat skydd passa eller det är olika mått mellan faserna?

Man ska undvika fasskenor där de finns risk för fukt. Inne i varma utrymmen sätter vi alltid fasskenor (quickconnect dessutom)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.