15 528 läst ·
44 svar
16k läst
44 svar
Normcentral - Krav på bakstycke?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ang. det där med möss... Har själv problem med att någon eller några ggr per vinter få öppna upp centralen (gammal porslinshistoria) och plocka bort muslik. Tro mig, DE STINKER!
Dock har jag spenderat flera år med att täta olika platser mot möss, och vet att något man inte kan använda är silicon. Skogsmöss älskar silicon! (Tänk på detta nästa gång ni byter tändkablar på en bil)
Dock har jag spenderat flera år med att täta olika platser mot möss, och vet att något man inte kan använda är silicon. Skogsmöss älskar silicon! (Tänk på detta nästa gång ni byter tändkablar på en bil)
jag får också möss i min central på vintern, det är ju enda stället katten inte hittar dom på, men dom stackarna har nog inte räknat med vad som väntar där inne.
förresten så har de även käkat på en FK i min central, jag köpte FK från elbutik och den hade isolering av nån mjukare plast, nästan lite siliconaktig, den tuggar de på, och det var bara den, all annan FK och EK med hårdare plast gav de fan i. jag blir så småningom tvungen att dra i nya trådar i det röret för jag vet inte hur det ser ut i andra änden som mynnar bakom kylskåpet.
förresten så har de även käkat på en FK i min central, jag köpte FK från elbutik och den hade isolering av nån mjukare plast, nästan lite siliconaktig, den tuggar de på, och det var bara den, all annan FK och EK med hårdare plast gav de fan i. jag blir så småningom tvungen att dra i nya trådar i det röret för jag vet inte hur det ser ut i andra änden som mynnar bakom kylskåpet.
Möss ska alltid in i all skrymslen och undersöka. Och i elcentralen hittar de spänning.
Och visst stinker det. Första gången vi råkade ut för det trodde vi att avloppet exploderat. Nu vet vi ju vad det är och har pluggat igen alla springor.
Råttor älskar plast! Möss verkar vara lite kräsnare. Speciellt den plast som Barbiedockor med böjbara ben och armar är gjorda av har vi fått erfara. Blir en ganska grotesk upptäckt när bara skelettet är kvar. Förmodligen blir dom höga på mjukgörarna. Människor lär bli sterila av mjukgörare men rådisarna verkar bara föröka sig mer!
Råttor älskar plast! Möss verkar vara lite kräsnare. Speciellt den plast som Barbiedockor med böjbara ben och armar är gjorda av har vi fått erfara. Blir en ganska grotesk upptäckt när bara skelettet är kvar. Förmodligen blir dom höga på mjukgörarna. Människor lär bli sterila av mjukgörare men rådisarna verkar bara föröka sig mer!
Fick massvis med möss i min gäststuga för några år sedan och använde då råttgift i rejäla mängder. Visst märkte jag att de åt av det, riktigt mycket också, men gissa om jag fick panik när hela musfamiljen (verkade det som) dog i väggarna! Stanken var extrem!
Någon som vet var man får tag på släkt kalk? Funderar på att testa, det sägs ska vara effektivt... Kanske går att sprida ut bakom centralen?
Någon som vet var man får tag på släkt kalk? Funderar på att testa, det sägs ska vara effektivt... Kanske går att sprida ut bakom centralen?
Välsorterad byggvarufirma eller hos Lantmännen, även vissa foderbutiker brukar ha det.
http://www.spannex.se/hitta-butik/41
http://www.spannex.se/hitta-butik/41
Redigerat:
Det här med risk för kondens verkar ju aningen oroväckande också. Är det vanligt förekommande alltså?
Centralen sitter i ett garage, som för tillfället är "svagt" uppvärmt (för att undvika frysning av vattenledningar) men som planeras bli kallgarage till nästa säsong. Tunnt isolerat tak. Ingen isolering i väggar.
Är det några särskilda åtgärder man bör vidta för att förebygga problem?
Centralen sitter i ett garage, som för tillfället är "svagt" uppvärmt (för att undvika frysning av vattenledningar) men som planeras bli kallgarage till nästa säsong. Tunnt isolerat tak. Ingen isolering i väggar.
Är det några särskilda åtgärder man bör vidta för att förebygga problem?
Det är nog inte ett så stort problem, precis som snaggletooth skrev är det viktigt att kapa skenorna korrekt och att sätta dit de ändskydd som hör till.
Efter att man kapat skenan kan det vara bra att skjuta ut ändarna i sidled och klippa av de överflödiga delarna invid gaffelanslutningarna. Gör man detta får man långa krypavstånd från ändarna.
Många av de bränder som hänt i sådana skenor berodde på fukt i ändarna där kopparspån var budna i plasten efter kapning, det kunde sen utlösa ljusbågar som tände på. Fukt rakt ned i spåren stör inte så mycket, skulle det bli så blött har man nog andra problem.
Efter att man kapat skenan kan det vara bra att skjuta ut ändarna i sidled och klippa av de överflödiga delarna invid gaffelanslutningarna. Gör man detta får man långa krypavstånd från ändarna.
Många av de bränder som hänt i sådana skenor berodde på fukt i ändarna där kopparspån var budna i plasten efter kapning, det kunde sen utlösa ljusbågar som tände på. Fukt rakt ned i spåren stör inte så mycket, skulle det bli så blött har man nog andra problem.
Kanske husfix skulle funka för dig, obrännbart, hårt som betong och billigtGoForIt skrev:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18234.aspx
Den aktuella centralen (AEG) är köpt som "kopplad och klar".GK100 skrev:Det är nog inte ett så stort problem, precis som snaggletooth skrev är det viktigt att kapa skenorna korrekt och att sätta dit de ändskydd som hör till.
Säkringarna sitter redan monterade på skenan. Några ändskydd kan jag inte se.
Skiljer sig dessa detaljer mycket mellan olika normcentralers uppbyggnad?