Jag tänker mer på ett läge med en uppreglad vägg, med gipsskiva som ytmaterial, och där rör och anslutningar kommer inuti väggen. Kan man då låta ett större hål vara öppet baktill, och låta bli att montera bakstycket?
Självklart så täcker kåpan/fronten hela ytan.
Självklart så täcker kåpan/fronten hela ytan.
inga krav...
Den omtalade "pissrännan", strömskenan som sitter på undersidan av säkringarna, och om det bildas kondens i centralen samlas det i skenan och risk för överslag mellan faserna uppstår, och är skenan dessutom felaktigt kapad så att de finns kvar spån i ändarna ökar risken för överslag markant.GoForIt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Det där är ju faktiskt lite intressant. I alla andra kopplingssammanhang så föreskriver man ju att kopplingsutrymmen skall ha definierad och bra isolation åt alla håll. Enkelisolerade trådar får inte ha kontakt med annat än insidan av en dosa eller inne i ett VP rör osv.
Men en hel elcentral kan man sätta upp med hur mycket enkelisolerad tråd som helst klämd mot en vägg som i princip kan vara gjord av vilket material som helst.
Lite underligt.
Men en hel elcentral kan man sätta upp med hur mycket enkelisolerad tråd som helst klämd mot en vägg som i princip kan vara gjord av vilket material som helst.
Lite underligt.
Mja, det är inte endast centraler. Det finns många utanpåliggande uttag t.ex. som saknar bakstycke.hempularen skrev:Det där är ju faktiskt lite intressant. I alla andra kopplingssammanhang så föreskriver man ju att kopplingsutrymmen skall ha definierad och bra isolation åt alla håll. Enkelisolerade trådar får inte ha kontakt med annat än insidan av en dosa eller inne i ett VP rör osv.
Lite underligt.
Jag skulle däremot tippa att en god elektriker med ett minimum av säkerhetstänk inte skulle tycka det vore vettigt att skruva upp en central utan isolerande bakstycke mot något av metall.
Lite anpassning gentemot situationen sas.
edit: Men jag håller ändå med, det är lite intressant, för ibland säger man ju som du skrev ...
Redigerat: