Hej,
Finns det några krav på att en normcentral måste ha ett bakstycke/baksida, eller kan den vara monterade direkt mot vägg (bestående av ex. gips eller betong) med enbart fronten?

Det finns många normcentraler utan en skiva till bakstycke. Dessa kan däremot vara lite knepiga att få på locket på ifall väggen är mycket ojämn, kan kanske vara värt att montera något plant på väggen att fästa den i isf.

Jag tänker mer på ett läge med en uppreglad vägg, med gipsskiva som ytmaterial, och där rör och anslutningar kommer inuti väggen. Kan man då låta ett större hål vara öppet baktill, och låta bli att montera bakstycket?

Självklart så täcker kåpan/fronten hela ytan.

Jag skulle nog göra det så tätt som möjligt, man vill inte ha in möss i centralen..

inga krav...

• Gilla
Kospelo
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jag skulle nog göra det så tätt som möjligt, man vill inte ha in möss i centralen..
Nej, det är klart, det är ju en aspekt.
Grillad mus.. :p:eek:

Ska man ge sig på att täta springor och så runt rörgenomföringar osv. då?
Med vad?
Fogskum?

Jag skulle nog sätta dubbelgips..

en brunnen normcentral ser ut så här..

• Image2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur skulle dubbelgips påverka alla rörgenomföringar menar du?

mycke_nu skrev:

Ytterligare en "pissränna" som gått hädan.

mycke_nu skrev:

Angående texten under bilden:
"Med den typ av samlingsskena som fukt kan samlas i.."

Vad avser de för skena?

GoForIt skrev:
Angående texten under bilden:
"Med den typ av samlingsskena som fukt kan samlas i.."

Vad avser de för skena?
Den omtalade "pissrännan", strömskenan som sitter på undersidan av säkringarna, och om det bildas kondens i centralen samlas det i skenan och risk för överslag mellan faserna uppstår, och är skenan dessutom felaktigt kapad så att de finns kvar spån i ändarna ökar risken för överslag markant.

GoForIt skrev:
Hur skulle dubbelgips påverka alla rörgenomföringar menar du?
Bättre alternativ än fogskum, borde jag förtydligat. ;)

Det där är ju faktiskt lite intressant. I alla andra kopplingssammanhang så föreskriver man ju att kopplingsutrymmen skall ha definierad och bra isolation åt alla håll. Enkelisolerade trådar får inte ha kontakt med annat än insidan av en dosa eller inne i ett VP rör osv.

Men en hel elcentral kan man sätta upp med hur mycket enkelisolerad tråd som helst klämd mot en vägg som i princip kan vara gjord av vilket material som helst.

Lite underligt.

Men, sätter man verkligen en sådan samlingsskena på undersidan?
Jag har alltid satt denna på ovansidan av säkringarna...

Mikael_L
hempularen skrev:
Det där är ju faktiskt lite intressant. I alla andra kopplingssammanhang så föreskriver man ju att kopplingsutrymmen skall ha definierad och bra isolation åt alla håll. Enkelisolerade trådar får inte ha kontakt med annat än insidan av en dosa eller inne i ett VP rör osv.

Men en hel elcentral kan man sätta upp med hur mycket enkelisolerad tråd som helst klämd mot en vägg som i princip kan vara gjord av vilket material som helst.

Lite underligt.
Mja, det är inte endast centraler. Det finns många utanpåliggande uttag t.ex. som saknar bakstycke.

Jag skulle däremot tippa att en god elektriker med ett minimum av säkerhetstänk inte skulle tycka det vore vettigt att skruva upp en central utan isolerande bakstycke mot något av metall.
Lite anpassning gentemot situationen sas.

edit: Men jag håller ändå med, det är lite intressant, för ibland säger man ju som du skrev ...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.