Det ska det vara. Plåten är ansluten till jord.

Mellan plåt och jord ska det inte finnas någon spänning och mot nollan upp till några volt.
 
  • Gilla
mrbackstrom och 5 till
  • Laddar…
Det betyder att du har 230V mellan fas och jord, vilket är rätt.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
PerraNi skrev:
Mellan fas och plåt får jag 230.
Just med detta svar förklarar du varför det finns en lag som säger att du inte får göra detta.
 
  • Gilla
  • Älska
mrbackstrom och 22 till
  • Laddar…
Men md tanke på din osäkerhet vore det bra om du visar hur det är kopplat i matande ände.
 
PerraNi skrev:
Mellan fas och plåt får jag 230.
Vad vill du ha för spänning där istället då?
 
P
H hempularen skrev:
Men md tanke på din osäkerhet vore det bra om du visar hur det är kopplat i matande ände.
Jag har inte gjort något i matande ände. Där är det elektriker som installerat. Nu ville jag bara byta normcentralen inne och tänkte att med min begränsade kunskap ändå skulle kunna fixa det. ”Bara” flytta över. Men nu när det var något som jag tyckte avvek så slutade jag direkt och frågade er istället. Jag tänker inte fortsätta med något som jag känner mig osäker med. Men jag vill lära mig så därför jag frågar.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Men den gamla centralen som du tog bort. Fanns det jordfelsbrytare i den? Vad var anledningen till att du byter?
 
P
H hempularen skrev:
Men dne gamla centralen som du tog bort. Fanns det jordfelsbrytare i den? Vad var anledningen till att du byter?
Ja! Den gamla hade JFB. Jag har bytt till en infälld istället för utanpåliggande.

Den nya är i plåt och plåten är jordad. Jag tänkte att det är ifall det blir fel och plåten blir strömförande så ska JFB slå ifrån. Sen kan jag inte det här med att kunna mäta upp spänning mellan plåten och fas jämfört med att plåten är strömförande. Därför jag slutade och frågade er istället.
 
A
Det är alltid skillnaden i spänning mellan två punkter du mäter.

Tänk på ett batteri som har en viss spänning mellan polerna och kan driva en ström tills spänningen mellan polerna är lika. Då är batteriet slut.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P
A avh67f skrev:
Det är alltid skillnaden i spänning mellan två punkter du mäter.

Tänk på ett batteri som har en viss spänning mellan polerna och kan driva en ström tills spänningen mellan polerna är lika. Då är batteriet slut.
Ja! Spänningssatt och strömförande är ju kanske två helt olika saker.
 
PerraNi skrev:
Den nya är i plåt och plåten är jordad. Jag tänkte att det är ifall det blir fel och plåten blir strömförande så ska JFB slå ifrån.
Hur tänkte du att det ska gå till?
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Just att byta elcentral är inget lämpligt nybörjarprojekt. Fast om du verkligen bara byter ut mot exakt samma funktion, så är dte lite svårt att se vad som kan bli fel. mer än en glömd bygel. Men problemet är väl att om du nu har väldigt begränsad kunskap, så kan det vara svårt att avgöra att du verkligen bara byter exakt samma funktion till samma.

Eller nu har du mätt fram någto som du tryckerr avvek från vad du väntade dig. Men om du mäter något som ser ut som du förväntar dig. Tänk om din förväntning är käpprakt fel?

Den glömda bygeln må vara ett trivialfel (skulle inneburit att jordflesbrytaren hade löst ut ganska omgående), så visar det en farlig brist på förståelse, som man behöver ha om man skall pilla i en elcentral. Ett annat "trivialfel" kan vara direkt livsfarligt.
 
  • Gilla
Citrona och 7 till
  • Laddar…
PerraNi skrev:
Den nya är i plåt och plåten är jordad. Jag tänkte att det är ifall det blir fel och plåten blir strömförande så ska JFB slå ifrån. Sen kan jag inte det här med att kunna mäta upp spänning mellan plåten och fas jämfört med att plåten är strömförande. Därför jag slutade och frågade er istället.
Du är på rätt väg och det kommer nog att bli bra så deppa inte. Helt rätt att fråga.

Att något är spänningssatt betyder vanligen att det finns en spänning relativt jord i någon form, att man har kontakt med en fas med handen och står på moder jord. (eller håller i ett vattenledningsrör som har kontakt med jord) Det är då man får ström genom sig. Det är det vanliga felfallet. Plåten i elcentralen ska ha ungefär samma potential som jord så man kan inte säga att plåten (=skyddsjord) är spänningssatt och farlig.

När man mäter mellan två punkter så kan man inte veta vilken pol som är spänningssatt. Man måste mäta mot en känd punkt. Skyddsjord är en sådan punkt. Det är därmed fasen som du mätte mot som är spänningssatt och farlig. Detta förutsatt att kabeln är korrekt ansluten i matande ände.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att något är spänningssatt betyder vanligen
Kan väl tillägga att spänningssatt även kan betyda "tagen i drift". Alltså att exempelvis en nyinstallerad elcentral blir spänningssatt när man kopplar på matande spänning så att centralen börjar göra nytta. Detta har då inget att göra med att den skulle vara farlig eller ha åtkomliga delar som skulle kunna ge en stöt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
PerraNi skrev:
Jag har en ny Hager Delta infälld normcentral i plåt som blir spänningssatt av någon anledning. Bifogar en bild där brytaren och JFB är inkopplade.

DIN-skenorna samt själva plåtskåpet blir spänningssatt.

Vad gör jag för fel?
Bygeln ska bort

Elcentral med synliga kablar och en bygel markerad med en röd cirkel för borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.