15 919 läst ·
118 svar
16k läst
118 svar
Normcentral i plåt blir spänningssatt
Det ska det vara. Plåten är ansluten till jord.
Mellan plåt och jord ska det inte finnas någon spänning och mot nollan upp till några volt.
Mellan plåt och jord ska det inte finnas någon spänning och mot nollan upp till några volt.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det betyder att du har 230V mellan fas och jord, vilket är rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men md tanke på din osäkerhet vore det bra om du visar hur det är kopplat i matande ände.
Jag har inte gjort något i matande ände. Där är det elektriker som installerat. Nu ville jag bara byta normcentralen inne och tänkte att med min begränsade kunskap ändå skulle kunna fixa det. ”Bara” flytta över. Men nu när det var något som jag tyckte avvek så slutade jag direkt och frågade er istället. Jag tänker inte fortsätta med något som jag känner mig osäker med. Men jag vill lära mig så därför jag frågar.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Men den gamla centralen som du tog bort. Fanns det jordfelsbrytare i den? Vad var anledningen till att du byter?
Ja! Den gamla hade JFB. Jag har bytt till en infälld istället för utanpåliggande.H hempularen skrev:
Den nya är i plåt och plåten är jordad. Jag tänkte att det är ifall det blir fel och plåten blir strömförande så ska JFB slå ifrån. Sen kan jag inte det här med att kunna mäta upp spänning mellan plåten och fas jämfört med att plåten är strömförande. Därför jag slutade och frågade er istället.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Just att byta elcentral är inget lämpligt nybörjarprojekt. Fast om du verkligen bara byter ut mot exakt samma funktion, så är dte lite svårt att se vad som kan bli fel. mer än en glömd bygel. Men problemet är väl att om du nu har väldigt begränsad kunskap, så kan det vara svårt att avgöra att du verkligen bara byter exakt samma funktion till samma.
Eller nu har du mätt fram någto som du tryckerr avvek från vad du väntade dig. Men om du mäter något som ser ut som du förväntar dig. Tänk om din förväntning är käpprakt fel?
Den glömda bygeln må vara ett trivialfel (skulle inneburit att jordflesbrytaren hade löst ut ganska omgående), så visar det en farlig brist på förståelse, som man behöver ha om man skall pilla i en elcentral. Ett annat "trivialfel" kan vara direkt livsfarligt.
Eller nu har du mätt fram någto som du tryckerr avvek från vad du väntade dig. Men om du mäter något som ser ut som du förväntar dig. Tänk om din förväntning är käpprakt fel?
Den glömda bygeln må vara ett trivialfel (skulle inneburit att jordflesbrytaren hade löst ut ganska omgående), så visar det en farlig brist på förståelse, som man behöver ha om man skall pilla i en elcentral. Ett annat "trivialfel" kan vara direkt livsfarligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Du är på rätt väg och det kommer nog att bli bra så deppa inte. Helt rätt att fråga.PerraNi skrev:
Att något är spänningssatt betyder vanligen att det finns en spänning relativt jord i någon form, att man har kontakt med en fas med handen och står på moder jord. (eller håller i ett vattenledningsrör som har kontakt med jord) Det är då man får ström genom sig. Det är det vanliga felfallet. Plåten i elcentralen ska ha ungefär samma potential som jord så man kan inte säga att plåten (=skyddsjord) är spänningssatt och farlig.
När man mäter mellan två punkter så kan man inte veta vilken pol som är spänningssatt. Man måste mäta mot en känd punkt. Skyddsjord är en sådan punkt. Det är därmed fasen som du mätte mot som är spänningssatt och farlig. Detta förutsatt att kabeln är korrekt ansluten i matande ände.
Kan väl tillägga att spänningssatt även kan betyda "tagen i drift". Alltså att exempelvis en nyinstallerad elcentral blir spänningssatt när man kopplar på matande spänning så att centralen börjar göra nytta. Detta har då inget att göra med att den skulle vara farlig eller ha åtkomliga delar som skulle kunna ge en stöt.Bo.Siltberg skrev:

