Vad har avtalsformen med saken att göra?

Det är väl enbart om man har timprisavtal som man borde hetsa upp sig över priset på el hittills i december?

Tomture61
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, de må vara självförsörjande på energi. Men varken el eller olja går att äta...
En gång till , jag svarar enbart på ditt påstående, inte ngn annans.
Ditt påstående "Men varken el eller olja går att äta"
Då skriver jag att utan el eller olja går det inte att producera grödor eller pryttlar osv.

M
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Referenser, tack. Vad säger forskarsamhällets konsensus. Att ta enstaka personers åsikt som sanning gills inte.

Vad beror den ökade solinstrålningen på? Hur har solinstrålningen ändrats de senaste 500 åren?

Menar du att utsläpp av sot inte är orsakat av människor?
Att grupper av forskare har haft fel har förekommit ett flertal gånger, t.ex. den tidigare absoluta sanningen att jorden var i centrum av universum, fram tills det att Copernicus kom fram till att det inte stämde i början av 1500-talet, är väl det tydligaste exemplet som även du måste kunna förstå.

Nästan alla upptäckter och uppfinningars ursprung är oftast en tanke hos en individ som lyckas bevisa detta och övertala en växande grupp av människor, så ditt förakt för enstaka forskare säger mer om din okunskap, än något om jordens uppvärmning.

När det gäller industrin kring jordens uppvärmning, handlar detta naturligtvis om PENGAR, detta är vår tids avlatsbrev, att tro och påstå något annat är bara naivt.

Sot som svävar i atmosfären påverkar hur stor del av solstrålningen som når marken och vattenytan, minskad mängd sot ger ökad solstrålnig och därmed ökad temperatur.
Bättre rening av avgaser och ändrade val av bränslen har minskat mängden sot i atmosfären och därigenom ökat temperaturen.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Tomture61
P Peter787 skrev:
Sot som svävar i atmosfären påverkar hur stor del av solstrålningen som når marken och vattenytan, minskad mängd sot ger ökad solstrålnig och därmed ökad temperatur.
Bättre rening av avgaser och ändrade val av bränslen har minskat mängden sot i atmosfären och därigenom ökat temperaturen.
Co2 i atmosfären bildar en växthuseffekt , som ett lock som ej släpper ut värmestrålningen .
Sot är vad jag hört ngt som landar på snö / is på polerna , detta påskyndar smältningen .
Snön reflekterar solstrålarna , sot absorberar solstrålarna .
Att sot i atmosfären även ger ett locket på fenomen är ngt jag ej hört förut 🤔

Det stämmer faktiskt att minstad mängd sot i atmosfären har den effekten. Men det medför inte att resten stämmer.

Om man har observationer som stödjer de slutsatser msn drar brukar det inte vara så svårt att övertyga forskare.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man har observationer som stödjer de slutsatser msn drar brukar det inte vara så svårt att övertyga forskare.
Snälla nån. Det räcker att befinna sig i en grupp där de flesta tycker lika, så är det lätt att se hur idéer som inte stämmer överens med majoritetens uppfattning tas emot. Till och med på Byggahus haglar invektiven vid minsta avvikelse ifrån gruppens sanning.
Tror du verkligen att "forskare" saknar såväl ego som insikt över konsekvenserna att tycka fel. Som framtida inkomst, grupptryck etc.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tror du verkligen att "forskare" saknar såväl ego som insikt över konsekvenserna att tycka fel. Som framtida inkomst, grupptryck etc.
Snittet av alla världens forskare drivs absolut av ett kall, egen framtida inkomst å grupptryck är sekundärt eller ännu oviktigare för de allra allra flesta.

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Av sig själv känner man inte andra.....😏

• Haha
pmd
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Snittet av alla världens forskare drivs absolut av ett kall, egen framtida inkomst å grupptryck är sekundärt eller ännu oviktigare för de allra allra flesta.
Skriver du baserat på egen erfarenhet, eller ?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag kan iaf göra det.

P Peter787 skrev:
Absolut. Har mött många forskare i mitt liv , haft många diskussioner. (Främst inom ekonomi).
Ingen har varit i närheten av nån du insinuerar.

De finns säkert de också, men är en obskyr mini minoritet

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Av min erfarenhet (via närstående) av en del svenska lärosäten så kan jag säga att forskarvärlden inte är så mysig som vissa verkar tro. De som forskar har att kämpa sig igenom diverse nålsögon vilket gör att det inte är de direkt trevligaste som lyckas ta sig fram. Otroligt mycket rävspel som förekommer. Rena rama Robinson med olika falanger på institutionen som hatar varandra. De som lyckas är snarast extrema karriärister inom sitt område som genom att trampa på andra lyckas ta sig upp och få den status som de jagar efter. Status inte pengar är drivkraften. Knappast den typ av människor som ser sin syssla som kall.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Absolut. Har mött många forskare i mitt liv , haft många diskussioner. (Främst inom ekonomi).
Ingen har varit i närheten av nån du insinuerar.

De finns säkert de också, men är en obskyr mini minoritet
Så din anekdotiska bevisföring ska tas för sanning 🤔🤣

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.