Z Zodde skrev:
Snittet av alla vÀrldens forskare drivs absolut av ett kall, egen framtida inkomst Ä grupptryck Àr sekundÀrt eller Ànnu oviktigare för de allra allra flesta.
Moro, men ikke sant! Ikke sant?😉 Det kan du naturligtvis ha en susning om.

Redigerat:
A Abies koreana skrev:
Av sig sjĂ€lv kĂ€nner man inte andra.....😏
SÄ kan det vara. Men att just yrkesgruppen "forskare" skulle vara mentalt mer högtstÄende Àn vi övriga, finner i alla fall jag osannolikt. Tror du kanske att Àven politiker, styrelseproffs, prÀster och barnmorskor Àr drivna av samma osjÀlvisk kall som forskarna dÀr barnens utbildning, huslÄn, pensionssparande, sjukvÄrd, karriÀrmöjligheter eller att helt enkelt inte veta om man fÄr en lön nÀsta mÄnad?

Intet Intet skrev:
SÄ kan det vara. Men att just yrkesgruppen "forskare" skulle vara mentalt mer högtstÄende Àn vi övriga, finner i alla fall jag osannolikt. Tror du kanske att Àven politiker, styrelseproffs, prÀster och barnmorskor Àr drivna av samma osjÀlvisk kall som forskarna dÀr barnens utbildning, huslÄn, pensionssparande, sjukvÄrd, karriÀrmöjligheter eller att helt enkelt inte veta om man fÄr en lön nÀsta mÄnad?
Jo men det vimlar av "forskare" och de jag sjÀlv respekterar Àr IPCC's samling av vÀrldens forskare.

https://www.ipcc.ch/

Klart trovÀrdiga!

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
SÄ kan det vara. Men att just yrkesgruppen "forskare" skulle vara mentalt mer högtstÄende Àn vi övriga, finner i alla fall jag osannolikt.
Gruppen forskare bestÄr av tusentals individer och jag kÀnner endast ett fÄtal forskare och inte ens privat sÄ jag har ingen inblick i hur trovÀrdiga de Àr i sin yrkesutövning. Om jag okritiskt tillÀt mig att ha en Äsikt om alla dessa individer sÄ inser du sÀkert att det handlar mer om mig och mitt förhÄllande till omvÀrlden Àn om gruppen forskare.

Intet Intet skrev:
Tror du kanske att Àven politiker, styrelseproffs, prÀster och barnmorskor Àr drivna av samma osjÀlvisk kall som forskarna dÀr barnens utbildning, huslÄn, pensionssparande, sjukvÄrd, karriÀrmöjligheter eller att helt enkelt inte veta om man fÄr en lön nÀsta mÄnad?
Även om jag kĂ€nner nĂ„gra politiker och tvĂ„ barnmorskor sĂ„ gĂ€ller samma sak hĂ€r, jag törs faktiskt inte ha nĂ„gon uppfattning om gruppen politikers/barnmorskors osjĂ€lviskhet i yrkeslivet. Det gĂ„r ju alltid att gissa eller för all del saluföra mina fördomar men det Ă€r ju ointressant för lĂ€sarna.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men det vimlar av "forskare" och de jag sjÀlv respekterar Àr IPCC's samling av vÀrldens forskare.

[lÀnk]

Klart trovÀrdiga!
đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł
Ironi pÄ högsta nivÄ !

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:

[lÀnk]

Klart trovÀrdiga!
A Abies koreana skrev:
Gruppen forskare bestÄr av tusentals individer och jag kÀnner endast ett fÄtal forskare och inte ens privat sÄ jag har ingen inblick i hur trovÀrdiga de Àr i sin yrkesutövning. Om jag okritiskt tillÀt mig att ha en Äsikt om alla dessa individer sÄ inser du sÀkert att det handlar mer om mig och mitt förhÄllande till omvÀrlden Àn om gruppen forskare.

Även om jag kĂ€nner nĂ„gra politiker och tvĂ„ barnmorskor sĂ„ gĂ€ller samma sak hĂ€r, jag törs faktiskt inte ha nĂ„gon uppfattning om gruppen politikers/barnmorskors osjĂ€lviskhet i yrkeslivet. Det gĂ„r ju alltid att gissa eller för all del saluföra mina fördomar men det Ă€r ju ointressant för lĂ€sarna.
Vad bra! DĂ„ tror vi bĂ„da att forskare Ă€r som folk Ă€r mest. En blandning av alla möjliga egenskaper sĂ„som lĂ€ttja, flit, plikttrohet, nonchalans, Ă€rliga, oĂ€rliga, giriga, ogiriga, stoiskta, rövslickare ... Ja, du fattar vart jag vill komma! Forskare Ă€r varken bĂ€ttre eller sĂ€mre Ă€n gemene man (och kvinna 😀)!

P Peter787 skrev:
đŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€ŁđŸ€Ł
Ironi pÄ högsta nivÄ !
FörstÄr inte ironin för IPCC's arbetsgrupper Àr klart trovÀrdiga.

DÀremot finns det ju miljöforskarstollar lite varstans som vill ha uppmÀrksamhet för "ditt o datt".

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:

[lÀnk]

Klart trovÀrdiga!
De slickar sig om fingret och sticker upp det i luften. -VarthÀn blÄser det idag, mÄntro?
Varför skulle de vara mer trovÀrdiga Àn andra nÀr de mycket vÀl vet vilka enorma mÀngder prestige deras arbetsgivare eller indirekta arbetsgivare satsat pÄ att vi fÄr ett varmare klimat pga. MÀnsklig aktivitet?
Forskare Àr sannolikt inte mer sjÀlvmordsbenÀgen Àn andra vilket i sÄ fall, naturligtvis i varierande mÄn pÄverkar deras resultat. Konstigt vore det annars.

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
De slickar sig om fingret och sticker upp det i luften. -VarthÀn blÄser det idag, mÄntro?
Varför skulle de vara mer trovÀrdiga Àn andra nÀr de mycket vÀl vet vilka enorma mÀngder prestige deras arbetsgivare eller indirekta arbetsgivare satsat pÄ att vi fÄr ett varmare klimat pga. MÀnsklig aktivitet?
Forskare Àr sannolikt inte mer sjÀlvmordsbenÀgen Àn andra vilket i sÄ fall, naturligtvis i varierande mÄn pÄverkar deras resultat. Konstigt vore det annars.
Jo en besynnerlig samling. Sen angÄnde IPCC sÄ vill jordens u-lÀnder Àndra sammansÀttningen av forskare och det Àr nog Europas "forskarsekt" som byts ut.

P Peter787 skrev:
SĂ„ din anekdotiska bevisföring ska tas för sanning đŸ€”đŸ€Ł
Well, min Äsikt om forskarvÀrlden Àr den del allra allra flesta har
Det Àr knappast jag, utan de som framför konspirationsteorier om att forskare generellt drivs av egenintresse som har bevisbördan.

Jag tror ocksĂ„ att de som jobbar med uhjĂ€lp bistĂ„nd etc ocksĂ„ drivs av ett intresse av Ă„ hjĂ€lpa FRAMFÖR egenintressen

De allra flesta mÀnniskor jag kÀnner Àr GENUINT intresserade av vad de jobbar med.

Bara ett fĂ„tal sĂ€ger de bara gör det för lönen

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Det Àr knappast jag, utan de som framför konspirationsteorier om att forskare generellt drivs av egenintresse som har bevisbördan.

Jag tror ocksĂ„ att de som jobbar med uhjĂ€lp bistĂ„nd etc ocksĂ„ drivs av ett intresse av Ă„ hjĂ€lpa FRANFÖR egenintressen

Framför allt de som jobbade för UNRWA ☠

P Peter787 skrev:
Framför allt de som jobbade för UNRWA ☠
Snarare sÄ att de fÄ promille som passar ditt narrativ blir uppmÀrksammade Ä avslöjade.

Hade det varit normalen (som du tror) hade ingen höjt pÄ ögonbrynen

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Snarare sÄ att de fÄ promille som passar ditt narrativ blir uppmÀrksammade Ä avslöjade.

Hade det varit normalen (som du tror) hade ingen höjt pÄ ögonbrynen
Eftersom jag varit i Israel vet jag att nÀr det gÀller UNRWA, Àr det mycket mer Àn en promille som passar mitt narrativ.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Eftersom jag varit i Israel vet jag att nÀr det gÀller UNRWA, Àr det mycket mer Àn en promille som passar mitt narrativ.
SĂ„ du överför det pĂ„ majoriteten av vĂ€rldens forskare?đŸ€Ł
Goddag yxskaft.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Jag tror ocksĂ„ att de som jobbar med uhjĂ€lp bistĂ„nd etc ocksĂ„ drivs av ett intresse av Ă„ hjĂ€lpa FRAMFÖR egenintressen

De allra flesta mÀnniskor jag kÀnner Àr GENUINT intresserade av vad de jobbar med.

Bara ett fĂ„tal sĂ€ger de bara gör det för lönen

NejdÄ, i Europa finns det mÄnga forskare som stÄr den gröna rörelsen nÀra och det gör att man Àr ultimativ samt kompromisslös rÀtt ner i avgrunden. IPCCs rapporter stödjer dÄ de flesta lÀnderna pÄ jordklotet.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.