P
Z Zodde skrev:
Jag drog in de SOM JOBBAR MED bistånd.
Och tror du en stor del av dessa gör det av egenintresse istf ett kall å hjälpa nödutsatta …
Jag har personlig erfarenhet av internationell biståndsverksamhet. Den erfarenheten är, av naturliga skäl, förvisso begränsad, men den säger mig att all biståndsverksamhet i världen inte utförs av idealister …

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Vad miljöforskarna generellt kommit fram till är att vi behöver sluta med att släppa ut koldioxid. Hur det ska gå till har inte med miljöforskning att göra.
Ordningsfråga.

Jag tycker att man ska använda termen klimat när det gäller den globala uppvärmningen. Miljö passar mer för lokala och regionala problem pga utsläpp av farliga ämnen och skövling av naturresurser.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om vi tar begreppet "gemene man" som ett slags medelvärde så är forskare garanterat bättre utbildade än "gemene man". Bara det gör att forskare hamnar på den övre halvan av skalan.
Men vad hjälper det när de likväl är människor av kött och blod som vill få ett nytt uppdrag, har räkningar att betala, vill bli omtyckta. Som i resten av samhället är det bara ett fåtal som stiger fram när alla andra tar ett steg bakåt. Forskare är knappast mer än människor de heller. Eller?

P pmd skrev:
Har du tittat för mycket på swebbteve eller lyssnat på Lars Bern?
Jag visste inte att swebbteve fanns förän jag tittade på de urballade Corånatrådarna. Där samma gäng universalgenier kom med samma raljerande kommentarer som du när argumenten tröt. Lyssnade på några avsnitt för att höra vad de/du ogillade så mycket men fann inget nytt. Slutade när de hyllade Israels slakt av Palestinska kvinnor och barn i tiotusental som ett försvarskrig. De hade till råga på allt en Svenskjudisk präst/rabbi som bodde i Jerusalem som kommentator. Denne raljerade vilt över hur bortskämda Palestinierna var och att de hade god tillgång till allt man kan behöva. Naturligtvis var de Israeliska soldaterna mycket snälla och sköt bara elaka Hamassoldater. Intervjuaren Vilgert bara jamsade med. Då fick jag nog.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Co2 i atmosfären bildar en växthuseffekt , som ett lock som ej släpper ut värmestrålningen .
Sot är vad jag hört ngt som landar på snö / is på polerna , detta påskyndar smältningen .
Snön reflekterar solstrålarna , sot absorberar solstrålarna .
Att sot i atmosfären även ger ett locket på fenomen är ngt jag ej hört förut 🤔
Måste korrigera mig själv här nu .
Ja , Co2 + andra växthusgaser och sot bidrar till ett ngt varmare klimat .
MEN utstrålningen av värmeenergi är lika stor från jordklotet .

Boilerplate4U
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Men vad hjälper det när de likväl är människor av kött och blod som vill få ett nytt uppdrag, har räkningar att betala, vill bli omtyckta. Som i resten av samhället är det bara ett fåtal som stiger fram när alla andra tar ett steg bakåt. Forskare är knappast mer än människor de heller. Eller?
Forskare som fuskar, eller är slarviga, kommer snart att upptäcka att de inte får så många forskningsuppdrag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.