16 868 läst ·
289 svar
17k läst
289 svar
Norge kan få fast pris på el
Din missuppfattning består i att du i din iver förväxlar min kliniska tro på hur kriget kommer att sluta med min önskan om detsamma.P pmd skrev:
Att tro på regn imorgon är INTE detsamma som en önsksn om regn.
Det åligger dig att styrka din dagdröm. Inte mig att motbevisa den. Eller menar du att jag inte behöver bevisa att du blir upphetsad av att urinera i din morsan tofflor, bara för att jag sagt det flera gånger?P pmd skrev:
Efter ditt misslyckande kanske vi kan återgå till en mer mogen diskussion.
https://www.expressen.se/ledare/ledare-norges-fula-drag-syns-snart-pa-din-elrakning/
Högre elpriser i Sverige med fastpris i Norge.
Högre elpriser i Sverige med fastpris i Norge.
Man kan dock ifrågasätta om det är bra. De får ju betala via skattsedeln istället.L lbgu skrev:
Har det påståtts att det ska bli någon skattehöjning för att finansiera detta? Annars har ju Norge rätt gott om pengar i madrassen så norska staten kan nog alltid få in lite pengar ifall de prioriterar det.pacman42 skrev:
Oavsett hur det finansierar det så är det rätt talande att Expressen anser det vara ett 'fult drag'. Hade syftet varit att höja elpriset i Sverige hade jag kunnat köpa den beteckningen, men när syftet är att ge de egna elkunderna ett alternativt sätt att köpa el så tycker jag det är tokigt att kalla det ett 'fult drag'. Vad är det fula med draget?
Det finns alltid en alternativkostnad. Vad säger att det inte blivit en skattesänkning istället. Eller att man byggt ut E6 mer? Eller...L lbgu skrev:Har det påståtts att det ska bli någon skattehöjning för att finansiera detta? Annars har ju Norge rätt gott om pengar i madrassen så norska staten kan nog alltid få in lite pengar ifall de prioriterar det.
Oavsett hur det finansierar det så är det rätt talande att Expressen anser det vara ett 'fult drag'. Hade syftet varit att höja elpriset i Sverige hade jag kunnat köpa den beteckningen, men när syftet är att ge de egna elkunderna ett alternativt sätt att köpa el så tycker jag det är tokigt att kalla det ett 'fult drag'. Vad är det fula med draget?
Det finns inga gratisluncher. Om något är "gratis" så är det du som är produkten. Det är ändå du som betalar i slutändan i alla fall.
Det troliga är att ingen kommer att märka de eventuella miljarder som försvinner någonstans i budgeten. Sen är det väl inte garanterat att det blir en kostnad. Att sälja el till 40 öre kanske blir en bra affär för norska staten. Framtida elpriser är ju rena gissningsleken. Men du verkar tvärsäker på att det kommer att bli förlustaffär av någon anledning.pacman42 skrev:
Med tanke på vart elpriserna verkar vara på väg, så är jag rätt säker på det.L lbgu skrev:Det troliga är att ingen kommer att märka de eventuella miljarder som försvinner någonstans i budgeten. Sen är det väl inte garanterat att det blir en kostnad. Att sälja el till 40 öre kanske blir en bra affär för norska staten. Framtida elpriser är ju rena gissningsleken. Men du verkar tvärsäker på att det kommer att bli förlustaffär av någon anledning.
Oavsett vad priset blir så har jag svårt att se det som ett 'fult drag'. Norge kan knappast anses ha någon moralisk skyldighet att ta hänsyn till svenska elkunder när de väljer hur de vill hjälpa sin egen befolkning att hantera osäkerheten på elmarknaden.pacman42 skrev:
Nja, de är med i EUs ensamarbete (som en del av EES) så det kan definitivt vara ett bekymmer för dem.L lbgu skrev:
Att norska regeringen vägrar införa EUs energidirektiv är ett direkt sakfel.pacman42 skrev:
Det finns en klar majoritet på stortinget FÖR fortsatt EES samarbete
Sen sätts inte Norska priserna på höga nivåer utifrån norsk efterfrågan utan vad utlandet är beredd att betala (på Nordpool) så resonemanget haltar.
Norge går tillbaka till där snittpriset låg innan Putin. Det kommer fortfarande exporteras mycket ström ut av Norge å det priset sätts INTE av norska förbrukare