Fairlane
P paralun skrev:
Jo men det här är ju en havererad marknad pga förd energipolitk i huvudsakligen Tyskland och Danmark.

Vi fick stopp på eländet och har sex kärnreaktorer kvar.

Så förhoppningsvist så tar sig Tyskland samman efter nyvalet och återstartar sin kärnkraft alternativt får man reglera marknaden med att ta bort marginalprissättningen. Rena galenskapen att ett lands stat ska kompensera för det här!
Antingen så startar Tyskland kärnkraftverk eller så ska vi ha planekonomi?

Fairlane Fairlane skrev:
Antingen så startar Tyskland kärnkraftverk eller så ska vi ha planekonomi?
Nej men om de gör det så fungerar ju marknaden igen med sannolikt mycket lägre elprisvolalitet.

Om
https://www.tn.se/naringsliv/40559/...a-svenska-elpriser-nar-de-lidit-tillrackligt/

Med "gökungar" i ett gemensamt elsystem så fungerar ju inte marknaden men ingen har ju på allvar vågat ge sig på stora starka Tyskland men det gjorde då energiminister Ebba Busch före jul då hon offentligt kallade Tyskland för hycklare i Bryssel.

Fairlane
P paralun skrev:
Nej men om de gör det så fungerar ju marknaden igen med sannolikt mycket lägre elprisvolatilitet.

Om
[länk]

Med "gökungar" i ett gemensamt elsystem så fungerar ju inte marknaden men ingen har ju på allvar vågat ge sig på stora starka Tyskland men det gjorde då Ebba Busch före jul då hon offentligt kallade Tyskland för hycklare i Bryssel.
Men om de inte gör det så ska marknaden sättas ur spel, är det korrekt uppfattat?

Det ska inte kompenseras.
P paralun skrev:
men det gjorde då energiminister Ebba Busch före jul då hon offentligt kallade Tyskland för hycklare i Brysse
Hon har kläckt ur sig mycket mycket konstigt och populistiskt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men om de inte gör det så ska marknaden sättas ur spel, är det korrekt uppfattat?
Jo helt klart så måste den regleras och alternativet är att Europa går under.

Det är ett gyllene tillfälle för Trumpen-USA och Kina att slå undan benen för hela Europa när vi enbart sitter och "långbänkar" och ingen gör något.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo helt klart så måste den regleras och alternativet är att Europa går under.

Det är ett gyllene tillfälle för Trumpen-USA och Kina att slå undan benen för hela Europa när vi enbart sitter och "långbänkar" och ingen gör något.
Visst behöver elsystemet bli bättre, men vi ska inte överdriva kan jag tycka. Redan för 20 år sedan varnade man i EU för att man halkade efter. Jag tror inte det berodde på att Tyskland långt senare stängde ner kärnkraftverk, men jag kan ha fel. Jag tror det finns många fler viktiga faktorer som spelar roll.

Vad gäller Trump så verkar det mest som han är ute efter att slå sönder världshandeln totalt. De som kan ekonomi ifrågasätter vad han håller på med. Han slår inte bara undan benen för Europa utan framförallt för USA.

Fairlane Fairlane skrev:
Visst behöver elsystemet bli bättre, men vi ska inte överdriva kan jag tycka. Redan för 20 år sedan varnade man i EU för att man halkade efter. Jag tror inte det berodde på att Tyskland långt senare stängde ner kärnkraftverk, men jag kan ha fel. Jag tror det finns många fler viktiga faktorer som spelar roll.

Vad gäller Trump så verkar det mest som han är ute efter att slå sönder världshandeln totalt. De som kan ekonomi ifrågasätter vad han håller på med. Han slår inte bara undan benen för Europa utan framförallt för USA.
Njau... det ser mycket illa ut för Tyskland och de måste ta sig samman. Tyskland är ju sedan den stora motorn i Europa.

Sen talar ju allt fler om "the new world order" med USA och Kina på tronen och Trumpen klarar säkert av en förhandling med Kina men inte med EUs alla "långbänkar" och mycket sannolikt så ger sig Trumpen på Tysklands bilindustri som priotull. Så det ser mörkt ut!

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Njau... det ser mycket illa ut för Tyskland och de måste ta sig samman. Tyskland är ju sedan den stora motorn i Europa.
Tysklands och EUs nedgång började långt före avvecklingen av kärnkraft. Är allt pga kärnkraftens avveckling?
P paralun skrev:
Sen talar ju allt fler om "the new world order" med USA och Kina på tronen och Trumpen klarar säkert av en förhandling med Kina men inte med EUs alla "långbänkar" och mycket sannolikt så ger sig Trumpen på Tysklands bilindustri som priotull. Så det ser mörkt ut!
Ja Trump skördar framgångar...
Just nu förhandlar han tullar med bland annat Kina.
Mexiko och Canada har han redan kommit överens med.

Jag förstår att du har förtroende för honom...

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Boilerplate4U
Fairlane Fairlane skrev:
Är allt pga kärnkraftens avveckling?
Större delen. Om du inte känner till bakgrunden kan jag fixa lite länkar till dig om du vill?

Fråga: Tycker du att den nuvarande regleringen av elsystemet inom EU fungerar bra? Motivera gärna varför, om så är fallet.

Redigerat:
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Det ska inte kompenseras.
Hon har kläckt ur sig mycket mycket konstigt och populistiskt.
Busch må vara populistisk men det är ju tur att någon vågar påpeka det uppenbara dvs att Tyskland gör lite som det vill med elmarknaden medan resten förväntas le och nicka. Svenska politiker sitter som vanligt och gömmer sig som små räddhågade barn, livrädda för att stöta sig med storebror.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Och ändå är elen då billig att det inte lönar sig att bygga produktion.

Boilerplate4U
Whataboutism, men utveckla gärna vad du menar?

Redigerat:
Fairlane
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Större delen. Om du inte känner till bakgrunden kan jag fixa lite länkar till dig om du vill?
Det sägs att Europas bristande konkurrenskraft började redan för över 20 år sen.
Om du kan fixa lite länkar som visar hur nedläggning av kärnkraft i Tyskland under 2011-2022 gjorde att konkurrensenkraften sjönk i början av 2000-talet så vore det intressant.
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Fråga: Tycker du att den nuvarande regleringen av elsystemet inom EU fungerar bra? Motivera gärna varför, om så är fallet.
Delvis. Den gör vad den ska.

Boilerplate4U
Fairlane Fairlane skrev:
Det sägs att Europas bristande konkurrenskraft började redan för över 20 år sen.
Okej, vem säger det och menar att industrin inte skulle ha påverkats av yttre faktorer, särskilt tillgången till billig energi?

Fairlane Fairlane skrev:
Delvis. Den gör vad den ska.
Utveckla gärna att vissa medlemsländer struntar i ACER och inte upprätthåller min leveranskapacitet som är den huvudsakliga prisdrivande faktorn samt att genomföra geopolitiska beslut som att uppdela i elområden?

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Tysklands och EUs nedgång började långt före avvecklingen av kärnkraft. Är allt pga kärnkraftens avveckling?

Ja Trump skördar framgångar...
Just nu förhandlar han tullar med bland annat Kina.
Mexiko och Canada har han redan kommit överens med.

[media]
Jag förstår att du har förtroende för honom...
Jovisst har man länge haft problem med högre löner än konkurrenter men den tyske gröna ministern Robert Habeck slog väl alla rekord med sin lögner innan de sista tre reaktorerna stoppades. (och de tre reaktorerna 2021)

Ministerns hemliga filer: Så lurade De Gröna befolkningen om kärnkraften​

https://www.tn.se/naringsliv/37222/...-lurade-de-grona-befolkningen-om-karnkraften/

Så höga löner samt höga energipriser är då förödande för Europas industri som ska konkurrera med USA och Kina.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.