P
Z Zodde skrev:
Norgespriset är en nödlösning som får omedelbar effekt.
En ganska dum idé ändå, men eftersom det är Norge så är det kanske inte så oväntat? :-)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Vi tar "hinkfilmen" igen som visar den totala galenskapen med elprissättningen.
[länk]
Kan du förklara hur den filmen visar den totala galenskapen med elprissättningen?

P
Intet Intet skrev:
Min slutsats är att kriget kommer att vara över inom ett halvår, helt enkelt för att Goliat är starkare än David.
Har du koll på hur rysk oljeraffinering och oljeexport har minskat den senaste tiden? Gissa varför?
Vem som är David och vem som är Goliat är inte helt självklart i detta sammanhang.
Intet Intet skrev:
Det oundvikliga slutet kan bara förlängas och försämras (för Urkaina) med hjälp av vårt missriktad bistånd. Ju mer pengar desto mindre Ukraina!
Om du tror att Ukraina ligger risigt till så borde väl argumentera för ökat militärt bistånd till Ukraina?
För din egen framtids skull.
Intet Intet skrev:
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger i en intervju med den brittiska journalisten Piers Morgan att Ukraina är redo för ett diplomatiskt avslut på kriget och att man kommer att tala med Rysslands president Vladimir Putin om det är nödvändigt.
Så har Zelenskyj sagt länge. Kolla gärna upp hans villkor för förhandlingar.
Intet Intet skrev:
Ju fortare kriget tar slut, ju fortare kan handelsrelationerna återgå till det normala, med lägre elpriser som följd. Men det lär nog dröja ett antal år.
En dålig fred är inte ett bra alternativ. Vill du inte att de tusentals kidnappade ukrainska barnen ska få komma hem?
700000 barn enligt ryska myndigheter.

Jag betalar gärna höga elpriser om det kan medföra att Ukraina får vara fritt, utan rysk inblandning.

Det är för mig obegripligt att någon kan ta parti för Ryssland i det här kriget? Saknar du empati? I så fall borde du väl ändå ha lite självbevarelsedrift?

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En ganska dum idé ändå, men eftersom det är Norge så är det kanske inte så oväntat? :)
Lita aldrig på folk med små slipsar.

• Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du koll på hur rysk oljeraffinering och oljeexport har minskat den senaste tiden? Gissa varför?
Vem som är David och vem som är Goliat är inte helt självklart i detta sammanhang.

Om du tror att Ukraina ligger risigt till så borde väl argumentera för ökat militärt bistånd till Ukraina?
För din egen framtids skull.

Så har Zelenskyj sagt länge. Kolla gärna upp hans villkor för förhandlingar.

En dålig fred är inte ett bra alternativ. Vill du inte att de tusentals kidnappade ukrainska barnen ska få komma hem?
700000 barn enligt ryska myndigheter.

Jag betalar gärna höga elpriser om det kan medföra att Ukraina får vara fritt, utan rysk inblandning.

Det är för mig obegripligt att någon kan ta parti för Ryssland i det här kriget? Saknar du empati? I så fall borde du väl ändå ha lite självbevarelsedrift?
Din läsförståelse är starkt begränsad.
Läs om. Läs rätt.

P
Intet Intet skrev:
Kanske. Men nu kom hjälpen sådär lite svenskt, Lagom.
Sverige finns på sjätte plats i listan över hjälp relaterat till BNP.
Visst hade det varit bra med mer hjälp, men svensk produktionskapacitet när det gäller militär materiel är begränsad. Vi la ner alldeles för mycket sådan kapacitet under "den eviga freden".
Intet Intet skrev:
Inte säkert. Goliat kanske nöjt sig med mindre, när förlusterna var små.
Nej, rysk historia visar att det inte hade varit så.
Intet Intet skrev:
Nu när de är större, tack vare vår välkända "hjälp" krävs mer för att motivera kostnaden.
Putin har valet att antingen bli avsatt (och dö) eller så offrar han ett par generationer unga män i kriget för att hålla sig kvar vid makten. För Putin är valet lätt. Narcissistiska psykopater offra glatt andra utan att fundera så mycket.
Intet Intet skrev:
det är segraren som skriver historien.
Därför måste vi se till att Ukraina segrar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Din läsförståelse är starkt begränsad.
Läs om. Läs rätt.
Det där är en ganska intetsägande kommentar. Förklara hellre vad det är jag har missuppfattat.
Eller argumentera för din åsikt om det helt enkelt är så att du inte håller med om vad jag skrev.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag hade också gärna sett det ske, med skillnaden att jag också anser att väst kunde hjälpt till mycket mer.
Med vilken skillnad? Hade vi inte stått som lama idioter när de snodde Krim, kanske läget varit ett annat.

P pmd skrev:
Kan du förklara hur den filmen visar den totala galenskapen med elprissättningen?
Jo att en mycket liten hink el helt plötsligt får priset att rusa för hela hinkvolymen vilket beror på att vi ska vara lojala mot Tyskland och Danmark. Rena farsen!

Man kan ju inte ha en sådan här marginalprissättning när orsaken är Tysklands energipolitik.

Som idag med massiv kol samt fossilgaselning i Tyskland eftersom det inte blåser och det blir "Tysklandspriser" i SE3 samt SE4.

https://www.smard.de/home

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

• Diagram över Tysklands elproduktion från olika källor, inklusive vind, kol, sol, och gas, under perioden 27 jan till 6 feb.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo att en mycket liten hink el helt plötsligt får priset att rusa för hela hinkvolymen vilket beror på att vi ska vara lojala mot Tyskland och Danmark. Rena farsen!
Om du pratar om den Litauiska hinken, så skulle priset blivit högre utan den. Men en grundförutsättning som inte nämns är att elpriset i Tyskland är över 10kr/kWh. Filmen är upplagd på ett vilseledande sätt.

Alla marknader fungerar så här, även om det blir trögare för lagringsbara varor.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Med vilken skillnad? Hade vi inte stått som lama idioter när de snodde Krim, kanske läget varit ett annat.
Jag önskar att väst agerat när Ryssland tog Krim.
Även med det sagt så tror jag att det hade gjort stor skillnad om man fått vapen snabbare och fått använda dem fullt ut.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du pratar om den Litauiska hinken, så skulle priset blivit högre utan den. Men en grundförutsättning som inte nämns är att elpriset i Tyskland är över 10kr/kWh. Filmen är upplagd på ett vilseledande sätt.

Alla marknader fungerar så här, även om det blir trögare för lagringsbara varor.
Nej den är inte alls vilseledande utan den visar helt korrekt galenskapen vi har idag.

Sen vad Tyskland och Danmark ställer till är ju marknadssabotage och det måste snarast bli ett slut på eltramset för Europas överlevnad!

Hinkfilmen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Man kan ju inte ha en sådan här marginalprissättning när orsaken är Tysklands energipolitik.
När kan man ha marginalprissättning då?
Är det inte så marknadsekonomi fungerar normalt?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag önskar att väst agerat när Ryssland tog Krim.
Även med det sagt så tror jag att det hade gjort stor skillnad om man fått vapen snabbare och fått använda dem fullt ut.
Ska man vara krass så sparkade de ju ut Yanokovych samtidigt, så omvärlden var nog inte redo att satsa på en okänd häst i det läget...

Man kan väl tycka att vi kunde gjort mer däremellan, men samtidigt så vet vi inte vad Ukraina efterfrågade...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
När kan man ha marginalprissättning då?
Är det inte så marknadsekonomi fungerar normalt?
Jo men det här är ju en havererad marknad pga förd energipolitk i huvudsakligen Tyskland och Danmark.

Vi fick stopp på eländet och har sex kärnreaktorer kvar.

Så förhoppningsvist så tar sig Tyskland samman efter nyvalet och återstartar sin kärnkraft alternativt får man reglera marknaden med att ta bort marginalprissättningen. Rena galenskapen att ett lands stat ska kompensera för det här!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.