Intet Intet skrev:
Ju fortare kriget tar slut, ju fortare kan handelsrelationerna återgå till det normala, med lägre elpriser som följd. Men det lär nog dröja ett antal år.
Desto fortare kan nästa krig starta.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Gas kommer att fortsätta att vara dyr, EUs koldioxidavgifter/skatter kommer att se till att det blir så. Nu ingår inte elproduktion i ramverket för ögonblicket, men det kommer med stor säkerhet att justeras runt 2030.

pacman42 pacman42 skrev:
Gas kommer att fortsätta att vara dyr, EUs koldioxidavgifter/skatter kommer att se till att det blir så. Nu ingår inte elproduktion i ramverket för ögonblicket, men det kommer med stor säkerhet att justeras runt 2030.
Nej det tror jag inte när EU har reviderat alla sina storståtliga miljöplaner för att Europa ska vara konkurrenskraftigt.

Vi får fokusera på 2040 istället och målet år 2050.

P paralun skrev:
Nej det tror jag inte när EU har reviderat alla sina storståtliga miljöplaner för att Europa ska vara konkurrenskraftigt.

Vi får fokusera på 2040 istället och målet år 2050.
Den som lever får se...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Den som lever får se...
Jovisst!

Trumpen har ju sin alldeles egna agenda och nu kom då dels strafftullar samt en Ukrainalösning som inte kan "långbänkas". Sysselsätter nog horder av politiker och tjänstemän i Bryssel just nu.

Miljö samt konkurrenskraft tar man nog tag i efter det tyska nyvalet 23/2 ihop med att det instabila läget i Frankrike kanske stabiliserats.

Men jag betvivlar att inte miljömålen kommer att ändras i fördel för konkurrenskraft för det ser klart mörkt ut för Europa.

EU kan ju se till att beskatta koldioxiden som importeras (vilket de kommer att göra) och då tvingas övriga världen att antingen anpassa sig eller att undvika EU, det ger EU konkurrenskraft där koldioxiden är viktig i alla fall. Alla företag som vill göra greenwashing kommer ju att behöva relatera till detta, vilket bör gynna EU. Men om det räcker det vet jag inte, det vet nog ingen...

pacman42 pacman42 skrev:
EU kan ju se till att beskatta koldioxiden som importeras (vilket de kommer att göra) och då tvingas övriga världen att antingen anpassa sig eller att undvika EU, det ger EU konkurrenskraft där koldioxiden är viktig i alla fall. Alla företag som vill göra greenwashing kommer ju att behöva relatera till detta, vilket bör gynna EU. Men om det räcker det vet jag inte, det vet nog ingen...
Jo men den tyska bilindustrin är ju redan under hård press och nu kommer Trumpens strafftullar
https://www.politico.eu/article/european-carmakers-crossfire-united-states-europe-trade-war/

Eller lägga ner stålverken i Europa kanske som lösning?

Klart pressat läge för Europa!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Desto fortare kan nästa krig starta.
Ja. Eller inte? Det får framtiden utvisa och om den vet vi intet!

P paralun skrev:
Jo men den tyska bilindustrin är ju redan under hård press och nu kommer Trumpens strafftullar
[länk]

Eller lägga ner stålverken i Europa kanske som lösning?

Klart pressat läge för Europa!
Ja, men SSAB hävdar ju att de har köpare för stål utan fossila bränslen. Tittar man på totalpriset på en bil exempelvis, då är det inte mycket påslag för att få fossilfritt stål i den.

Inom EU så har vi inte några större problem med detta, frågan är hur det mottages i andra delar av världen och ur de kommer att agera.

Notera också att de flesta biltillverkare redan har fabriker i Nordamerika.

Boilerplate4U
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men SSAB hävdar ju att de har köpare för stål utan fossila bränslen. Tittar man på totalpriset på en bil exempelvis, då är det inte mycket påslag för att få fossilfritt stål i den.

Inom EU så har vi inte några större problem med detta, frågan är hur det mottages i andra delar av världen och ur de kommer att agera.

Notera också att de flesta biltillverkare redan har fabriker i Nordamerika.
Det här med handelstullar är en betydligt mer mångfacetterad fråga än många kanske tror. Om EU tex skulle börja blanda in tjänster i förhandlingarna med USA skulle bytesbalansen se helt annorlunda ut.

Lyssna gärna på klippet från 'SR Studio Ett' (direktlänk till 1:06:20) från igår med Trygve Ulriksen Skogseth (Ekot) och Anna Stellinger från Svenskt Näringsliv.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja. Eller inte? Det får framtiden utvisa och om den vet vi intet!
Självklart vet vi en hel del om framtiden, att påstå att vi inte gör det är ett konstigt påstående.

Vi vet exempelvis att Ryssland genom att vara upptagna i Ukraina inte har haft resurser att vidmakthålla sin tidigare ställning i Syrien och att det med stor sannolikhet lett till att man minskat sitt militära inflytande mot kringliggande länder, titta bara på OKS där framförallt Armenien och Kirgizistan anser att Ryssland inte lever upp till sina åtaganden.

Vi har bra källor på att Kina med intresse ser hur omvärlden ser på Taiwan och drar paralleller till Ukraina. Om omvärlden drar sig ur engagemanget är det en tydlig signal till Kina att omvärlden inte kommer att stoppa ett ingripande i Taiwan.

Den folkvalde presidenten i USA hotar att använda militärmakt för att ta över landområden lite varstans i världen, även landområden som i dagsläget tillhör allierade. Sannolikheten att detta sker ökar givetvis om andra länder fritt får härja och ta för sig.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Intressant nog är antalet krig med statliga aktörer det högsta sedan 1975, 2023 (sista datapunkten) var det 59 pågående konflikter/krig.

Graf som visar antal konflikter 1975-2023 med statlig, icke-statlig och ensidig våld, med toppar runt 2014. Källa: UCDP.

Källa: https://ucdp.uu.se/

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Med vilken skillnad? Hade vi inte stått som lama idioter när de snodde Krim, kanske läget varit ett annat.
Det kanske hade varit så. Jag tycker också att den fria världen borde ha reagerat starkare. När det begav sig var dock den ryska propagandan nästan allenarådande hos oss. Propagandan gick ut på att det fanns separatister i form av förtryckta rysktalande i Donbas, Luhansk och Krim som kämpade för sin frihet. Så var det dock inte.

Vi måste lära oss att genomskåda rysk propaganda bättre. Under större delen av kalla kriget inbillade ryssarna oss att Sovjetunionen var på de koloniserade folkens sida mot de hemska imperialistiska västmakterna. I själva verket är ju Ryssland den sista stora europeiska kolonialmakten.

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man vara krass så sparkade de ju ut Yanokovych samtidigt, så omvärlden var nog inte redo att satsa på en okänd häst i det läget...
Så här i efterhand är det uppenbart att Janukovytj var, om än kanske inte en rysk agent, så åtminstone starkt lierad med ryska intressen. Den som följde utvecklingen på den tiden kanske insåg det redan då, dock inte jag.

Västvärlden borde dock ha varit mer benägen att stödja de västvänliga krafterna.

Redigerat:
P
Intet Intet skrev:
Din missuppfattning består i att du i din iver förväxlar min kliniska tro på hur kriget kommer att sluta med min önskan om detsamma.
Att tro på regn imorgon är INTE detsamma som en önsksn om regn.
Defaitism leder inte speciellt långt.
Intet Intet skrev:
Det åligger dig att styrka din dagdröm.
Vilken dagdröm syfta du på?
Intet Intet skrev:
Eller menar du att jag inte behöver bevisa att du blir upphetsad av att urinera i din morsan tofflor, bara för att jag sagt det flera gånger?
Jag kan tyvärr inte minnas att du sagt något sådant, men jo, du behöver nog bevisa att jag blir det om du skulle påstå det.
Intet Intet skrev:
Efter ditt misslyckande kanske vi kan återgå till en mer mogen diskussion.
Du måste kanske förklara misslyckandet först.

Men mogen diskussion var det, ja. Vad tror du om kriget och vad önskar du om kriget? Vad tycker du att vi (den fria världen) bör göra för att uppnå dina önskemål?

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.