MRK skrev:
Kanske var jag lite för hård mot Nordea, men hos de övriga bankerna kände man sig välkommen och privatrådgivarna var både trevliga och mycket kunniga. Rådgivaren hos Nordea upplevde vi lite som en robot, hon kunde inte ge klara besked om varken räntor eller villkor utan att springa iväg någonstans för att få godkännande.
Det är ju egentligen inte banken som är problemet utan den är allt som ofta rådgivarna, jag har haft swedbank länge, hade en bra kontaktperson där som var toppen att ha att göra med, sen gick hon i pension och jag fick en ny person, när vi skulle prata bolån så skickade hon oss vidare till en annan handläggare, och jag har aldrig någonsin blivit så illa bemött, min fru nästintil grät när vi gick där ifrån.

Gick väl ca ett halvår så började vi kolla på att bygga nytt, vi kollade då med länsförsäkringar som var på och vi började byta bank, detta märkte på nått vis min swedbankkontakt och vi blev uppringda och utfrågade, vi blev då erbjudna att träffa en annan bolån rådgivare på swedbank, så vi bokade ett möte, och kom till en verklig toppenperson, som visste vad han sysslade med samtidigt som han var skärpt på hur man ska hantera kunderna, vi fick då ett betydligt bättre erbjudande än hos länsförsäkringar som kompensation för allt vi råkat ut för.
Så nu blir vi kvar på swedbank ändå tillslut.

Så det handlar mycket om att få rätt person att prata med på banken.

Nyfniken skrev:
Allt? Det är väl ändå bolån som diskuteras? Har du köpt ditt hus kontant? I så fall är det bara vatt gratulera. Du är ett undantag i den statistiken.
Det här är ju internet och många kör ju tävlig där i att leta efter grejer att briljera med.

Själv betalar jag ca 450 000kr kontant på mitt nybygge, tycker själv att det är en ganska sund kontantdel, sen bygger vi lite själva med så värderingsmässigt blir huset några 100 000kr ytterligare värt utöver produktionskostnaden.
Inte så illa pinkat att ändå vara 27 år gammal och ha bolån på runt 65-70% av värdet på ett nybygge.

Jag tycker mig höra att det svenska bankväsendet klarat sig bra, tänker på ekonomin som varit. Bankkrasher och sådant.

Är det helt omöjligt att det beror på att bankerna ställt motkrav?

Visst skall jag som kund resonera sunt också.

Jag kommer ihåg när räntan var 500%. Kan vara svårt att gardera sig mot.
Dessutom är väl inte det här med att man bara får låna till 85% och får ta topplån till resten nåt nytt? Så har det väl varit i alla tider, utom senaste åren?
Men vad jag egentligen tänkte säga var att jag tycker att det är sunt att göra slut med Nordea. Värdelös internetbank, värdelös korthantering, värdelös bank över huvud taget. Det finns så många andra banker, gör affärer med nån av dom istället.

Kirre2 skrev:
Dessutom är väl inte det här med att man bara får låna till 85% och får ta topplån till resten nåt nytt? Så har det väl varit i alla tider, utom senaste åren?
1:a oktober 2010

magnus lord skrev:
Sverige ligger på jorden. Sverige är en del av Europa och världen, kapitalet som du lånar av banken lånar de av någon annan. Alltihop är en marknad som påverkar hela det finansiella systemet. Jag skulle aldrig låna ut mina pengar till 0,5%, då kan jag ju lika gärna köpa något kul till mig själv. Särskilt inte om jag tar en risk när jag lånar ut dem, då vill jag ha högre ränta. Det är just detta som är problemet med finanssektorn, bankerna tänker på sig själva och vill gärna låna ut och privatpersonerna förstår inte sitt eget bästa.

Det finns en parallell till reglerna kring billån. Där har det i åratal varit så att bilhandlarna har avtal med ett finansbolag. Finansbolaget får inte låna ut mer än 80% av kapitalvarans värde (bilen). Om kunden då vill köpa en bil för 100 000kr så måste han ha 20 000kr i kontantinsats. Ofta har han inte en krona själv, men han har en inbytesbil som är värd 5000kr. Lösningen blir att bilhandlaren och konsumenten höjer priset på den nya bilen till 120 000kr. Då kan man också värdera inbytesbilen till 25000kr. Och då har ju plötsligt konsumenten en kontantinsats på 25000kr av 120 000kr och det blir ju 20,83% så då kan finansbolaget glatt bevilja ansökan. De vet ju att det egentligen är ett överpris men billån är väldigt lönsamma, de får ju ofta 7-8% ränta plus regelbunden amortering. Dessutom förekommer det att försäljningsstället skjuter till räntan de första månaderna.... det är då de gör reklam om "1% ränta i tre månader" etc.
1. Förstår du att 0,5% är bättre lånevillkor än tex 3,5%
2. Förstår du att när andra lånar pengar billigare än vi andra så försämrar vi vår konkurrenskraft?

Det är bara i Sverige man måste förklara sådant här....:rolleyes:

har nordea, bytte från swebank. när vi köpte huset i feb i år. Bara för att nordea vad dom som kunnde ge oss bäst ränta, på 3.30% å de är på både topp och bottenlån fick vi samma:)

Alltså, själv skulle jag varken ha bil eller hus eller tvättmaskin om jag skulle betala det kontant. Jag lånar till det mesta och lever ett gott liv! Vem har tid och lust och ork att spara till det man vill ha? (Fritt fram för moraltanter att förfasa sig!)
För övrigt tycker jag att banker ska behandla sina kunder på ett bra och respektfullt sätt. Man ska inte behöva be om ursäkt för att man ska betala en massa ränta till dem.

Kirre2 skrev:
Alltså, själv skulle jag varken ha bil eller hus eller tvättmaskin om jag skulle betala det kontant. Jag lånar till det mesta och lever ett gott liv! Vem har tid och lust och ork att spara till det man vill ha? (Fritt fram för moraltanter att förfasa sig!)
För övrigt tycker jag att banker ska behandla sina kunder på ett bra och respektfullt sätt. Man ska inte behöva be om ursäkt för att man ska betala en massa ränta till dem.
Det funkar, speciellt om man själv klarar av att sätta gränser.

Och du kanske själv låter bli att söka kredit när så är.

Det finns många andra som inte är lika duktiga. Där måste bankerna sköta sig och säga nej.

Det finns ingen rättighet att få lån oavsett om man anser jobbigt/tråkigt och tar tid att spara.

F.ö. så tar det lika lång tid och är lika lätt att spara ihop till en diskmaskin som att låna till den, det gäller bara att börja spara innan den befintliga går sönder.

Tycker det är sunt att bankerna kräver en god betalningsförmåga. Sjukt många fall historiskt där bankerna lånat ut alltför lättvindigt. Driver ju bostadspriserna uppåt också...

Men när vi skulle låna 2009 och besökte bl.a. Nordea så fick inte heller vi någon positiv erfarenhet av Nordea. Jag är egenföretagare och hade det fortfarande lite knackigt då, men med goda utsikter om stark förbättring (som f.ö. redan hade inletts). Samtidigt min fru delföräldraledig. Det sjuka var att Nordea-personerna vi träffade i stort sett inte verkade förstå vad eget företag betyder. Skrämmande. Var det praktikanter utan färdig gymnasieexamen ens som vi fick träffa?

Tillåt mig småle när du reagerar över 8%. Du borde snarare vara förbannad över att de andra bankerna inte upplyste dig om vilken ränta de räknar på när de granskar din låneansökan.
Vi undersökte noga räntor och villkor hos olika banker för ungefär ett år sedan när vi skulle börja bygga hus och då räknade Swedbank på 9,5% ränta ett tag. Om du sitter och vänder och vrider på kronorna för att det ska gå ihop vid 4% ränta bör du nog leta upp ett annat boende eller helt enkelt avvakta till du tjänar bättre.

EDIT: Ville dessutom tillägga att vi bytte TILL Nordea för drygt ett halvår sedan för det var där vi fick det bästa bemötandet. Vi ville träffa någon för att diskutera möjligheter och alternativ när det gällde bolån och byggkreditiv. Handelsbanken ville inte alls prata med oss förrän vi gjort en låneansökan på deras hemsida och när vi väl gjort det ville de helt plötsligt ha en årsredovisning på mitt företag när de såg att jag var egenföretagare. Min dåvarande bank, Sparbanken Öresund, fick vi ringa och prata med tre gånger innan vi fick till det personliga mötet vi ville ha. De två första gångerna fick vi bara göra en muntlig låneansökan över telefon. Swedbank och Länsförsäkringar var inte mycket bättre. Men direkt när vi ringde Nordea så sa de "Kom hit, så pratar vi om det". Och där fick vi träffa en mycket trevlig kvinna som tog sig tiden att lyssna på oss och verkligen sätta sig in i våra problem och frågeställningar.

Så det här med vilken bank som är bäst är nog väldigt individuellt, beroende på vilka problem man vill ha lösta och vilken kontaktperson man får.

Redigerat:
Inte så viktigt kanske, men har erfarenhet av att vara kund hos iaf fyra banker, Sparbanken (numera Swedbank), Nordea, Länsförsäkringar bank och Handelsbanken.
Den absolut sämsta banken att ha att göra med för MIN del har utan tvivel varit Nordea.
Inom företag har jag arbetat med Plusgirot, tidigare Postgirot som numera ägs av Nordea och jag tycker det fungerar riktigt dåligt! Det fungerar iaf sämre än alla andra vanliga Internetbanker jag testat.

Nordeas krav för utlåning av pengar, som denna tråd handlar om, är enligt mig orealistiska.
De använder sig av ålders och köns -segregeringstabeller vilka är högst märkliga då människor är olika till sättet, det har inte med ålder eller kön att göra.
För många år sedan var jag hos Nordea och ville låna 500.000 till en kåk, jag hade då fast jobb och det var innan arbetsmarknaden såg ut som den gör nu, då kunde man gå till ett företag, be om jobb, så fick man det.
Mannen jag fick träffade hos Nordea påstod att jag gjorde av med 500kr/mån på hygienprodukter, samt 1500kr kläder och skor eftersom jag var inom en viss ålder och man, vilket jag ifrågasatte.
Med det sättet att räkna låg jag på gränsen för att inte klara tillräcklig låneökning och fick därmed inget lån.
Varför ens ha anställda på banken för personliga möten när de inte går argumentera med?
Räcker ju med att fylla i inkomst, ålder och kön i ett formulär så kan de ju uppenbarligen avgöra hur mkt kläder och hygienprodukter man gör av med per månad.
Nu är jag visserligen glad att jag inte köpte den kåken och jag hoppas jag inte hade gjort det även om jag fått lånet, men attityden hos banken fungerar ju inte.
Det är VI som KUNDER hos banken som ska ställa KRAV när dom tjänar pengar på OSS, får man inte rimlig ränta osv, hota med att byta bank, DET FUNGERAR!
Jag bytte iaf bank efter deras bemötande, hittade en annan bank, sedan en annan fastighet och lånade pengar utan några som helst problem, jag har väll haft lån i säg 4 år nu något sådant, och på den tiden skulle jag alltså köpt kläder för 72000kr.
Aldrig mer Nordea för min del!

F
Kirre2 skrev:

Visst, med disiplin så men Det är inte ovanligt att vissa betalar av på datorer, soffor och stereo/TV som är förpassat till soptippen för flera år sen och sitter med nya lån på nya prylar dom inte heller har råd med. Jag tycker att det är beklämmande att se. Lite "pay now, live later" mentalitet skuller vara sunt i många fall.

F
Lekoaf skrev:
Tillåt mig småle när du reagerar över 8%. Du borde snarare vara förbannad över att de andra bankerna inte upplyste dig om vilken ränta de räknar på när de granskar din låneansökan.
Vi undersökte noga räntor och villkor hos olika banker för ungefär ett år sedan när vi skulle börja bygga hus och då räknade Swedbank på 9,5% ränta ett tag. Om du sitter och vänder och vrider på kronorna för att det ska gå ihop vid 4% ränta bör du nog leta upp ett annat boende eller helt enkelt avvakta till du tjänar bättre.
Och om du lägger en stund på att läsa innan du skriver så framgår det att TS har en skaplig bruttoinkomst på över 100'/mån och ledigt klarar 8% + en bra amortering på över 3%. Med den ekonomin är det snudd på tjänstefel av Nordea kan jag tycka, borde vara en bra kund ( om inte TS är knarklangare eller bordellmamma eller nåt sånt).

fsn skrev:
Och om du lägger en stund på att läsa innan du skriver så framgår det att TS har en skaplig bruttoinkomst på över 100'/mån och ledigt klarar 8% + en bra amortering på över 3%. Med den ekonomin är det snudd på tjänstefel av Nordea kan jag tycka, borde vara en bra kund ( om inte TS är knarklangare eller bordellmamma eller nåt sånt).
Jag tyckte jag hade läst de flesta inläggen i tråden, men har uppenbarligen missat det där han säger att han tjänar 100k+ per månad. Hursomhelst tycker jag det är tjänstefel av de andra bankerna att inte upplysa om kalkylräntan oavsett hur mycket man tjänar. TS var ju uppenbarligen helt omedveten om att det ens fanns något som hette kalkylränta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.