Vi har SEB och de räknar även de på ett "worst case" som de kallar det. Och det är nog runt 8% och billån som skenar etc.

Kan tilägga att man utöver 8% ränta måste klara 2% amortering för att anses som kreditvärdig hos Nordea...

Vilken märklig tråd, verkar ju som TS missat något för både Swedbank och Länsförsäkringar kalkylerar ju mer en ränta kring 7-8% som man ska klara, var själv hos swedbank så sent som för 4 dagar sedan och då räknade dem på det sättet, länsförsäkringar räknade så sent som för 3 månader sedan med kring 8%.

Låter som TS inte fått alla information när han varit på bankerna, självklart räknar de med en kalkylränta för att ha marginal, vilket även är självklart att om man inte klarar dessa marginaler så ska man nog inte handla för så stora pengar.

1 att Nordea ställer krav är både för kunden och sin egen skull. Om räntan sticker och ni inne kan vinner varken ni eller banken på det.

2. Klarar man inte 8% på tex ett lån på 2mille, dvs ca 160 000 om året eller 13500 i månaden, bör man nog fundera på om man ska ta lånet/köpa huset. Om inget annat bör man defi.itivt buffertspara nu tex motsvarande 5% per månad så när räntan drar iväg (när kina, europa, sverige går så bra att de trycka upp räntorna) så kan man ta 8-10% under ett år

R
Men varför ska man verkligen ta lån för allt!? Man belånar sig ju upp över öronen idag. :confused:

• Gilla
magnus lord
  • Laddar…
RtZ skrev:
Men varför ska man verkligen ta lån för allt!?
Hur ska man annars kunna vara med på VM i bra liv??

R
pappskallen skrev:
Hur ska man annars kunna vara med på VM i bra liv??
Men för mig låter det helt osunt med lån på flera miljoner. Måste man låna så mycket, har man helt enkelt inte råd..

RtZ skrev:
Men varför ska man verkligen ta lån för allt!? Man belånar sig ju upp över öronen idag. :confused:
Måste ju finnas kandidater för lyxfällan...

Självklart ska man inte låna upp till öronen, vilket även blivit mycket svårare nu med kravet på 15% kontantinsats.

Men sen bör man ju även räkna på att man ska ammortera lite, framförallt nu när det börja föras krav på detta, det är ju kanske inget problem om man lånar pengar i närtid, men den dagen lånen ska läggas om kan det ju vara helt andra regler gällande amorteringsfritt.

Så de där 8% som banken (ja alla banker jag kollat hos kräver iaf att man klara det) räknar på kan ju vara bra att klara i flera hänseende, även om inte räntan drar iväg så kan det ju tillkomma andra sätt att fördyra.

Vi har alltid varit Nordeakunder men bytte denna vecka. Av 5 banker hade dem den sämsta ränteofferten (villalån) på alla bindningar. Förutom att vara helkund hos dem, hade dem även som krav på att vi skulle flytta över våra tjänstepensioner (något som vi inte ens visste att man kunde göra), detta var abslolut sista droppen. Nu säger vi adjöken till Nordea.
Räntan på den nya banken blir ca 800 kr mindre varje månad.

Ps. Bemötandet hos dessa banker har varit mycket olika. Hos vissa känns det som man ska niga och tacka, medan andra har varit mycket tillmötesgående och gett goda råd.

Det är ju Finansinspektionen som sätter upp spelreglerna för bankerna och kontrollerar dem. Detta med 8% är ju inget konstigt utan bara sunt att de räkna med det. Ingen vet, om några år kanske vi har 8-10% bolåneräntor igen. Vi hade 7% senast år 2003 vilket bara är 9 år sedan.

K
Jag är av uppfattningen att alla seriösa banker kräver att man klarar ca 8% i nuläget, sedan kanske de väljer att inte ta upp det om kunden har goda marginaler.

Sedan är det en missuppfattning att bankerna i första hand kräver att man ska klara 8% p g a bankerna tror att räntan inom en snar framtid kan hamna på den nivån. Istället handlar det om ett sätt att säkerställa att det finns en marginal i låntagarens ekonomi. Att då använda sig av en räntesats på ca 8% är bara ett för enkelt sätt för banken att säkerställa marginalen. Rent krasst kunde de lika gärna säga t ex att vill du låna 2 mkr måste du 10 000 kronor i månaden i marginal.

/Krille

• Gilla
Lekoaf och 1 till
  • Laddar…
Kommer troligen byta bort Nordea när vårt bundna lån löper ut, total brist på engagemang där. Vi har köpt boende som vi klarar även på A-kassa
Fattar inte hur man kan köpa med en marginal på mindre än 10%, inte för vad man klarar eller vad räntan kan gå upp till, utan för tryggheten och att kunna leva och inte bara betala lån.
När man hör kompisar som bor i stora hus inte ha råd att lämna bilen på service eller ta med ungarna på riktig semester så undrar man hur det är ställt med planeringen.

Redigerat:
Seb har som "regel" att man får låna max 5 * hushållets årsinkomst före skatt

Som TS kanske jag skall klargöra några saker, jag inser att jag var en smula otydlig i mitt första inlägg.

Nordea var den sista av de fyra bankerna vi besökte. De första tre, Handelsbanken, Länsförsäkringar och SEB nämnde inte en viss räntesats som man skall klara men givetvis räknar de med en sådan. Handelsbanken använde 6% i vårt fall och SEB 7%. Detta är information som jag fått av dem efteråt. Länsförsäkringar har jag inte varit i kontakt med ännu.

Vårt hushåll har en bruttoinkomst på en bra bit över etthundra tusen per månad och inga andra lån eller skulder. Vi klarar utan problem att betala vid 8% ränta och samtidigt amortera över 30 år (3.33% per år).

Kanske var jag lite för hård mot Nordea, men hos de övriga bankerna kände man sig välkommen och privatrådgivarna var både trevliga och mycket kunniga. Rådgivaren hos Nordea upplevde vi lite som en robot, hon kunde inte ge klara besked om varken räntor eller villkor utan att springa iväg någonstans för att få godkännande.

Men tack alla för intressanta inlägg i denna tråd.

RtZ skrev:
Men varför ska man verkligen ta lån för allt!?
Allt? Det är väl ändå bolån som diskuteras? Har du köpt ditt hus kontant? I så fall är det bara vatt gratulera. Du är ett undantag i den statistiken.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.