24 054 läst ·
34 svar
24k läst
34 svar
Nolla och jord byglad
inte ok med byglat! det "rätta" med 4-ledare är faserna + jord!
ALLTID JORD ANSLUTEN
det där med 10mm2 pen-ledare gäller väl inte för gamla befintliga kablar? och är inte det kravet mellan central och undercentral? annars så behövs det ju 10mm2 pen till vartenda uttag, även ett 1-fas 230v's.i så fall måste det bytas en hel del sådana kablar....
eller är ja ute o cyklar i ishalkan nu?
ALLTID JORD ANSLUTEN
det där med 10mm2 pen-ledare gäller väl inte för gamla befintliga kablar? och är inte det kravet mellan central och undercentral? annars så behövs det ju 10mm2 pen till vartenda uttag, även ett 1-fas 230v's.i så fall måste det bytas en hel del sådana kablar....
eller är ja ute o cyklar i ishalkan nu?
Du får ju inte dra PEN-ledare till uttag, måste ju vara sepparat jord & nolla från central.pellefant skrev:inte ok med byglat! det "rätta" med 4-ledare är faserna + jord!
ALLTID JORD ANSLUTEN
det där med 10mm2 pen-ledare gäller väl inte för gamla befintliga kablar? och är inte det kravet mellan central och undercentral? annars så behövs det ju 10mm2 pen till vartenda uttag, även ett 1-fas 230v's.i så fall måste det bytas en hel del sådana kablar....
eller är ja ute o cyklar i ishalkan nu?
Tidigare (innan CEE-donen) ska det ha varit godkännt med 6kvmm PEN.
pellefant skrev:det där med 10mm2 pen-ledare gäller väl inte för gamla befintliga kablar? och är inte det kravet mellan central och undercentral? annars så behövs det ju 10mm2 pen till vartenda uttag, även ett 1-fas 230v's.i så fall måste det bytas en hel del sådana kablar....
eller är ja ute o cyklar i ishalkan nu?
Japp, lite ute i halkan är du. Då måste skilja på PEN-ledare och neutralledaren. Neutralledaren som du kopplar till uttagen behöver inte vara minst 10 kvmm.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Motfråga- Vad händer när du använder en 4-ledarkabel med ett 5-poligt uttag och ansluter din sprillans nya maskin som kräver nolla?pellefant skrev:
Humm...fyrpoliga kontakter gick inte att köpa alltså. Med andra ord måste det ledas genom en central där man har separerat jord och nolla.
Hur gör man en sån separering då? Man går in med PEN i central och sedan ut med jord och nolla? Låter som en bygling tycker jag, vad gör centralen för skillnad? Eller rättare sagt, vad händer i centralen som gör att det inte blir som en bygling? [smiley=undecided.gif]
Och vad är svaret på din motfråga? Är väldigt nyfiken.
Hur gör man en sån separering då? Man går in med PEN i central och sedan ut med jord och nolla? Låter som en bygling tycker jag, vad gör centralen för skillnad? Eller rättare sagt, vad händer i centralen som gör att det inte blir som en bygling? [smiley=undecided.gif]
Och vad är svaret på din motfråga? Är väldigt nyfiken.
PEN-ledaren går in på jordskenan, där mycket riktigt en bygling görs till noll-skenan. PEN-ledaren har stor diameter och är fast förlagd för att inte riskera att gå av eller få spänningsfall.
Detta garanterar att jordpotentialen ligger rätt.
Med flytande nolla riskerar man att bränna upp sina apparater eftersom de kan få 400 V när de är designade för 230. Det kan i och för sig bli väldigt bra drag i dammsugaren en liten stund.
Ännu värre går det om man byglar ihop jord och nolla i kontaktdonet och jordledaren går av någonstans. Då spänningssätter man höljena på apparaterna. Det är ett starkt skäl till att de platta donen förbjöds.
Detta garanterar att jordpotentialen ligger rätt.
Med flytande nolla riskerar man att bränna upp sina apparater eftersom de kan få 400 V när de är designade för 230. Det kan i och för sig bli väldigt bra drag i dammsugaren en liten stund.
Ännu värre går det om man byglar ihop jord och nolla i kontaktdonet och jordledaren går av någonstans. Då spänningssätter man höljena på apparaterna. Det är ett starkt skäl till att de platta donen förbjöds.
Rostig_9000i_-88 skrev:
Jo, men inte tillsammans med ett 5-poligt uttag.[/quote]
Men detta är precis det man gör i ett perilexuttag när man har elementspänning 400V. Då behöver man inte dra fram nollan, jag vill gärna se var det står att det är förbjudet.
Granit999 skrev:
Jo, men inte tillsammans med ett 5-poligt uttag.[/quote]
Men detta är precis det man gör i ett perilexuttag när man har elementspänning 400V. Då behöver man inte dra fram nollan, jag vill gärna se var det står att det är förbjudet.[/quote]
Går som sagt bra för rena trefaslaster, men ansluter man en central till ett CEE-don och kör enfasmaskiner och inte har någon nolla är det stor risk att man bränner maskinerna. Ansluter man bara en går den inte att köra, försöker man köra två samtidigt på olika faser går troligen åtminstone den ena sönder.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Var har du fått ifrån att 4-poliga stickproppar,skarvuttag & vägguttag inte går att köpa?Bobbyofswe skrev:Humm...fyrpoliga kontakter gick inte att köpa alltså. Med andra ord måste det ledas genom en central där man har separerat jord och nolla.
Hur gör man en sån separering då? Man går in med PEN i central och sedan ut med jord och nolla? Låter som en bygling tycker jag, vad gör centralen för skillnad? Eller rättare sagt, vad händer i centralen som gör att det inte blir som en bygling? [smiley=undecided.gif]
Och vad är svaret på din motfråga? Är väldigt nyfiken.
Titta på hos elgrossist, tex. Ahlsell på E-nr: 19 609 15 (Det är ett 4-poligt vägguttag (3+Jord))
Jag tackar även Mulpack för ett bra svar på frågorna (och min motfråga), jag hade inte kunnat formulerat mig bättre själv.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Granit999 skrev:
Jo, men inte tillsammans med ett 5-poligt uttag.[/quote]
Men detta är precis det man gör i ett perilexuttag när man har elementspänning 400V. Då behöver man inte dra fram nollan, jag vill gärna se var det står att det är förbjudet.[/quote]
Huruvida perilexuttag utan inkopplad nolla är godkänt skulle jag spontant påstå kännas fel.
Förr i tiden innan perilexuttagen var ju spisarna fast monterade i dosa och när det inte fanns elektronik i spisar så behövdes ingen nolla i trefas-spisar.
När man sedan byter spis och köper en med perilex-stickpropp så passar naturligtvis många på att även byta till perilex-uttag och om då inte den nya spisen kräver nolla kanske man inte ens brydde sig att dra fram nolla (godkänt eller ej?).
De tillfällen då jag monterat perilex har jag dock alltid dragit fram nolla från central.
En annan synvinkel är ju att i normalfallet är det ju oftast bara spisen som ansluts till perilexuttag, så att risken för att annan utrustning ej skulle fungera var mycket liten (till skillnad mot cee-don).
Men om man nu skulle ansluta en sådan till ett perilex utan nolla:

Då får man ju samma fenomen som Mulpac beskrev.
Jag är inte behörig elektriker, kanske Sverre eller någon annan kan klargöra vad som är lagligt?
Jag har almänn behörighet och jag har aldrig sett att det är förbjudet att ansluta ett 5-poligt uttag med en fyrledarkabel. frågan kvarstår, är det någon som vet och var i så fall hittar man det. Det är givetvis dödsstraff på att bygla skyddsjorden med nollan.