906 läst ·
20 svar
906 läst
20 svar
Nivå på gjutet golv i relation till golvbrunn?
Jag brukar alltid lägga flänsen ca 1cm under färdigt spackel/betong. Så har jag sett andra certifierade företag göra också. Men det spelar ju egentligen ingen roll. Då sätter du ju bara brunnen i den höjden, innan du spacklar/gjuter, så behöver du ingen förhöjningsring. Förhöjningsrigar används ju mest om inte brunnen kan sättas högre, eller om den råkat hamna fel, och det är svårt/jobbigt att göra om.C cpalm skrev:
Jo, jag vet att många gör just så, och har själv så på ett par ställen. Men strikt sett tror jag inte det är okej och en avvikelse mot monteringsanvisningarna.A AG A skrev:
Men som du säger, inga problem om man låter brunnen sticka upp till rätt nivå. Och nu fick jag ju besked av @Paul-Staffanstorp hur jag skall tänka kring den nivån.
Med vattenburet så har du 16 slang eller kanske tom 12mm? Så med andra ord blir det 30mm vid lägsta punkt. Det du får är en självbärande konstruktion, självuttorkande med Snabb torktid,C cpalm skrev:Skall in med vattenburen golvvärme, så det blir nog en traditionell betongplatta.
Iofs lockande att flyta alltsammans. Tog in en firma med pumpbil för att flyta tvättstugan efter att ha bilat bort en pågjutning av golvet på 40-50 mm. Dyrt, men resultatet blev top notch och jobbet tog bara 20 minuter.
Säg att snittet på hela rummet är isf 45mm. Det är ca 400kg spackel, det spacklar du själv. Så slipper du den långa torktiden, flytspackla en gång efter gjutning, kostnad för pumpbil etc.
Mja, LK anger t.ex. att >45 mm är rekommenderad och >30 mm är minsta acceptabla tjocklek, räknat från ovankant rör, för värmespridningens skull. Så under 50 kommer man knappast utan att tumma på anvisningarna.F Fjonken skrev:
Sen är detta lite av ett sidoprojekt, så torktiden är inte ett direkt problem.
Men likväl ett alternativ som tål att funderas på av andra anledningar. Funderar också på att eventuellt använda en sådan "knoppskiva", t.ex. LK systemskiva 30, som sparar lite betong. Fast i slutänden brukar alla sådana genvägar bli så pass mycket dyrare att det inte är värt det för en gör-det-självare. Betong är billigt.
Funderade lite på volymerna och inser att det bara rör sig om 0,5 m³ om man skulle gjuta en 100 mm platta.
Dvs. 40 säckar eller en pall. Känns som peanuts med tanke på att det gick åt tre gånger så mycket för att gjuta sulan vid utgrävningen och att lägga igen golvet efter stambyte.
Dvs. 40 säckar eller en pall. Känns som peanuts med tanke på att det gick åt tre gånger så mycket för att gjuta sulan vid utgrävningen och att lägga igen golvet efter stambyte.
Då du ska ha vattenburen golvvärme, ska du absolut ha ett rent betonggolv, enligt mig. Jag har det på flera ställen, men framförallt i tvättstugan, som också är gjord med fall, tätskikt och klinker. Men i höstas fick jag nytt badrum, då det behövde bostadsanpassning. Då fick jag inte bestämma, utan de använde lättare EPS och flytspackel. Värmen i badrummet är rent skit. Det är precis som direktverkande El, i jämförelse med en kakelugn.C cpalm skrev:
Klicka här för att svara