Hej!

Med hjälp av en golvläggare la vi in ett Tarkettgolv (Noble Art Deco) i augusti förra året. På ett ställa så buktar nu en bit ut och det är en tydlig nivåskillnad när man känner på golvet. Tyvärr mitt i ett rum/hall så att det syns ganska tydligt…

Varför händer detta? Kan jag hoppas på att det har med vinterluft att göra? Går det att skylla på golvläggning så att jag borde höra av mig till det företaget?

Tack!

• Tarkettgolv i ekparkett med synlig nivåskillnad och buktning i ett rum, visar golvets ojämnhet och potentiellt problem i installationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett Tarkettgolv med parkettmönster där en bräda buktar upp och orsakar en nivåskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Utan att ha svar på din fråga, så kan jag iallafall berätta att jag upplever samma problem med samma golv (la det själv förra våren).

Min teori är att det, som du säger, beror på den extremt torra luft vi haft under ganska lång tid nu. Ev också så att undersidan av golvlängderna (som jag antar kanske är furu eller gran) drar ihop sig mer än vad slitytan/eken gör, vilket ger ojämnheter. Ren spekulation dock, så följer tråden med intresse!

Ser tokigt ut, är det du eller hantverkaren som köpt in materialet? Om hantverkare sålt golv och montage så kolla vad de säger.

reklamera golvet

• Gilla
asls
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Ser tokigt ut, är det du eller hantverkaren som köpt in materialet? Om hantverkare sålt golv och montage så kolla vad de säger.
Ja, lite tokigt känns det. Jag köpte in golvet, på Bauhaus.

J jakma032 skrev:
Hej,
Utan att ha svar på din fråga, så kan jag iallafall berätta att jag upplever samma problem med samma golv (la det själv förra våren).

Min teori är att det, som du säger, beror på den extremt torra luft vi haft under ganska lång tid nu. Ev också så att undersidan av golvlängderna (som jag antar kanske är furu eller gran) drar ihop sig mer än vad slitytan/eken gör, vilket ger ojämnheter. Ren spekulation dock, så följer tråden med intresse!
Intressant att höra att fler upplever samma problem. Eftersom att vi bara haft golvet i några månader och just nu bara har en ”glipa” kommer jag nog avvakta lite och se hur det utvecklar sig, men också höra med Tarkett vad de har att säga. Har du varit i kontakt med dem eller någon återförsäljare om detta?

A asls skrev:
Intressant att höra att fler upplever samma problem. Eftersom att vi bara haft golvet i några månader och just nu bara har en ”glipa” kommer jag nog avvakta lite och se hur det utvecklar sig, men också höra med Tarkett vad de har att säga. Har du varit i kontakt med dem eller någon återförsäljare om detta?
Inte än, köpte också golvet på Bauhaus. Problemet uppstod för kanske ett par veckor sen så tänkte som du vänta lite och se. Svårt att veta om det är skäl nog för en reklamation, men ett snack med Tarkett skadar väl inte oavsett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.