C
Skall avjämna för ett blivande isolerat badrumsgolv i källaren.
Varje centimeter takhöjd är värdefull här, så lite bakvänt kommer golvbrunnens nivå att vara utgångspunkten för golvets nivå.
Vill av samma anledning inte använda förhöjningsring som brukar vara rekommendationen.

Visst funkar det lika bra att istället låta golvbrunnen sticka upp lagom mycket över betongen innan spackling?
Hur mycket är i så fall brukligt?

C cpalm skrev:
Skall avjämna för ett blivande isolerat badrumsgolv i källaren.
Varje centimeter takhöjd är värdefull här, så lite bakvänt kommer golvbrunnens nivå att vara utgångspunkten för golvets nivå.
Vill av samma anledning inte använda förhöjningsring som brukar vara rekommendationen.

Visst funkar det lika bra att istället låta golvbrunnen sticka upp lagom mycket över betongen innan spackling?
Hur mycket är i så fall brukligt?
Sätt brunnen så lågt det går, utgå efter det. Spackla inte mindre än 5mm/m.

C
F Fjonken skrev:
Sätt brunnen så lågt det går, utgå efter det.
Precis, det är exakt vad jag tänkte göra.

Men hur mycket skall brunnen sticka upp ovanför betongen?
Eller om man vänder på det, vad är minsta tjocklek på flytspacklet, där det blir som tunnast runt brunnen?
Är vattenburen golvvärme, så inga elslingor eller nåt som skall spacklas in.

C cpalm skrev:
Precis, det är exakt vad jag tänkte göra.

Men hur mycket skall brunnen sticka upp ovanför betongen?
Eller om man vänder på det, vad är minsta tjocklek på flytspacklet, där det blir som tunnast runt brunnen?
Är vattenburen golvvärme, så inga elslingor eller nåt som skall spacklas in.
Är golvet redan gjutet?

C
F Fjonken skrev:
Är golvet redan gjutet?
Nope, håller på att räkna ut vilken nivå jag skall avjämna på i botten så att golvet sedan hamnar på rätt nivå.

C cpalm skrev:
Nope, håller på att räkna ut vilken nivå jag skall avjämna på i botten så att golvet sedan hamnar
Hur ser rummet ut? Hur stort osv?

C
F Fjonken skrev:
Hur ser rummet ut? Hur stort osv?
2 x 2,5 m. Just nu utgrävt för att isolera golvet.
Har provmonterat avloppet för att avgöra exakt vilken nivå brunnen hamnar med rätt fall på rören.
Från denna nivå vill jag nu räkna nedåt så jag vet exakt vilken nivå isoleringen skall ligga på.
Frågan är hur mycket jag skall lägga på för flytspacklet?

Lagom är då att gjuta till goivbrunnens nivå. Sen spacklar du en centimeter högre vid brunnen. Men då badrummet är så litet, så är det bättre att gjuta fallet direkt i betongen.

C
A AG A skrev:
Lagom är då att gjuta till goivbrunnens nivå. Sen spacklar du en centimeter högre vid brunnen.
Vet att det är vanligt att göra så, men skall man ha tätskikt skall man väl i så fall strikt sett ha en förhöjningsring för att ta upp den centimetern? Vilket jag som sagt gärna undviker.
A AG A skrev:
Men då badrummet är så litet, så är det bättre att gjuta fallet direkt i betongen.
Ja, jag har varit inne på det. Det vore nog optimalt, men är lite orolig att det blir svårt att få det bra och med en tillräckligt hög finish för tätskiktet. Å andra sidan har man ju gott om tid på sig.

Bästa svaret

Paul-Staffanstorp
Det beror helt och hållet på vilket flytspackel du tänker använda för minsta tjocklek varierar från produkt till produkt men säger vi 5mm som minst intill golvbrunnen så tror jag du är hemma oavsett för den tjockleken klarar de flesta bruk men inte många klarar att flyta ner till 0mm.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vet att det är vanligt att göra så, men skall man ha tätskikt skall man väl i så fall strikt sett ha en förhöjningsring för att ta upp den centimetern? Vilket jag som sagt gärna undviker.

Ja, jag har varit inne på det. Det vore nog optimalt, men är lite orolig att det blir svårt att få det bra och med en tillräckligt hög finish för tätskiktet. Å andra sidan har man ju gott om tid på sig.
Varför ska du ha en förhäjningsring, vad skulle den göra för skillnad?
Helt oavsett så är det enkelt att gjuta fall med betong. Man har gott om tid på sig. De gånger jag har gjort det, så har jag kluvit brädor i rätt höjder och lagt utefter väggarna, och en ram runt duschzonen. På så vis drar man bara fram lutningen direkt. Sen är det bara att dra från ramen mot brunnen, för att få en brantare lutning där. Sen är det bara putsa och stålglätta. Jag lovar att det är enklare än det låter. Enligt mig ö, inte svårare än att flytspackla. Blir det sen fel, går det lätt att slipa, bila, och/eller spackla till det.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Varför ska du ha en förhäjningsring, vad skulle den göra för skillnad?
För att brunnens fläns skall vara i plan med golvet när tätskiktet appliceras.

C cpalm skrev:
2 x 2,5 m. Just nu utgrävt för att isolera golvet.
Har provmonterat avloppet för att avgöra exakt vilken nivå brunnen hamnar med rätt fall på rören.
Från denna nivå vill jag nu räkna nedåt så jag vet exakt vilken nivå isoleringen skall ligga på.
Frågan är hur mycket jag skall lägga på för flytspacklet?
Lägg dig 20mm under brunnsflänsen med cellplasten så är du hemma. Näta och spackla med ex mct m80. Riktigt bra spackel,

Såg nu att du ska gjuta golvet, kör 30mm armerat fiberspackel på lägsta punkt ist. Då slipper du den extremt långa torktiden. Vi hade 6mån på mitt senaste bygge. Betongen är inte som förr. 90 dagar är bara att glömma

C
F Fjonken skrev:
Såg nu att du ska gjuta golvet, kör 30mm armerat fiberspackel på lägsta punkt ist.
Skall in med vattenburen golvvärme, så det blir nog en traditionell betongplatta.
Iofs lockande att flyta alltsammans. Tog in en firma med pumpbil för att flyta tvättstugan efter att ha bilat bort en pågjutning av golvet på 40-50 mm. Dyrt, men resultatet blev top notch och jobbet tog bara 20 minuter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.