Om den nyligen avfrostat och fläkten är aningen högt inställd så kan den säkert visa runt 150 m3/h.

L Lars Molenkamp skrev:
Men avluft och förångare ska egentligen ligga på liknande temp?
Nja, de sitter ju på lite olika ställen men det är önskvärt att avluftstemperaturen blir låg för att uppnå hög energiåtervinning så helst bör det inte skilja mer än ett par grader.

• Gilla
Lars Molenkamp
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om den nyligen avfrostat och fläkten är aningen högt inställd så kan den säkert visa runt 150 m3/h.
Men det är ”okej” att den pendlar ända ner till under ”normen” till och från, för vårat hus är väl det 135 har jag för mig

J Josth skrev:
Nja, de sitter ju på lite olika ställen men det är önskvärt att avluftstemperaturen blir låg för att uppnå hög energiåtervinning så helst bör det inte skilja mer än ett par grader.
Ja, just nu är ju förångartempen några grader lägre än avluft hela tiden

L Lars Molenkamp skrev:
Men det är ”okej” att den pendlar ända ner till under ”normen” till och från, för vårat hus är väl det 135 har jag för mig
Ja i och med påfrostningen kommer luftflödet att variera en del kring det teoretiska värdet utifrån ventilationsnormen.

• Gilla
Lars Molenkamp
  • Laddar…
Har läst en del online att om man höjer BS1 värdet att den ska kunna gå på högre HZ, men är det till någon fördel? :) eller är det något annat jag ska koncentrera mig på till en början?

Ja desto högre luftflöde desto högre varvtal på kompressorn är möjligt. Men samtidigt överventilerar man huset så mer luft behöver värmas upp och det kan kännas dragigt. Bäst är att hålla sig till ventilationsnormen och köra nära den.

• Gilla
Lars Molenkamp
  • Laddar…
Nu har den avfrostat i 3000 sek, förångare 18.7 grader. Avluft 13.6 grader.

Direkt den drar igång igen är det 14.7 i förångare och -2.8 i avluft

En till fundering, BS1 har senaste dygnet legat under 100 igen… hur kan det vara så, inte ändrat något, filter rengjort för nån dag sen bara och då va den runt 150

Mystiskt att det kan skilja så mycket på BS1. Då funderar man ju om givaren är helt ok eller bör bytas ut?

J Josth skrev:
Mystiskt att det kan skilja så mycket på BS1. Då funderar man ju om givaren är helt ok eller bör bytas ut?
Ja, ska byta ut filtret och se om det blir någon skillnad, men som du säger konstigt att de skiljer så mycket på så kort, är ju bara någon dag sen jag gjorde rent de som sitter där just nu, dock ingen aning hur länge de setat där, förra ägaren som har bytt den förut någon gång

Ägnade lite tid idag åt värmepumpen, har som jag läst i andra trådar höjt bs1 nån mm för att förebygga långa avfrostningar, dessutom kollat över filter, och det förklarar varför BS1 värdet skönk så mycket, de va helt fullt i damm efter bara 2 dagar, körde med ett tips jag läst och körde 100% fläkt nån minut för att få ut en del, det kom otroligt mycket, så ska se över om jag kan få rengöring av ventilation, verkar vara väldigt dammigt, hoppas den ska gå bättre nu :)
Dessa bilder är efter körning 100% nån minut, sedan dammsugit kört igen och sedan 2/3 ggr till tills de blivit mycket mindre. Ska nu i med nytt filter.
Imorgon anländer även säkring till Elcentralen så hoppas det hjälper på den fronten! :)

• Dammigt ventilationsfilter ovanpå en verktygslåda med olika verktyg och ett par händer som arbetar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Filter täckt med damm efter rengöring av värmepump, omgiven av verktyg.
    Skapa konto
  • Gammalt dammigt filter från värmepump efter flera rengöringar och dammsugning, viss smuts synlig på ytan.
    Skapa konto
  • Gilla
Mr Samsonite
  • Laddar…
kolla frånluftsröret, är det en billig plastslang som fladdrar så kan värdet skilja mycket, spänn upp den så hårt som möjligt.

• Gilla
Lars Molenkamp
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
kolla frånluftsröret, är det en billig plastslang som fladdrar så kan värdet skilja mycket, spänn upp den så hårt som möjligt.
Vilken är frånluft?

• Luftvärmepump med två ventilationsrör i taket, ett rakt svart och ett böjt silverfärgat.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.