Okejj, hmmm, men om de skulle va så att säkringen är hel, skulle de teoretiskt sätt gå att bara låta centralen vara avstängd? Tänker eftersom vi ändå inte justerar termostaterna något i rummen? :)
 
Precis, det går bra att ha styrningen till golvvärmen helt avstängd och styra värmen i huset med inställningarna i värmepumpen.
 
Då får det nog bli så helt enkelt om det inte är säkringen, för det verkar uppenbarligen funka bra nu ändå fast det varit avstängd
J Josth skrev:
Precis, det går bra att ha styrningen till golvvärmen helt avstängd och styra värmen i huset med inställningarna i värmepumpen.
okej, då vet jag att ifall jag inte får ordning på den då får det vara så helt enkelt! 😁
 
Såg nu efter en dag där kompressorn inte gått så mycket att den har en maxeffekt på 120hz just nu, ska se hur den beter sig under kvällen/morgonen
 
Nu efter natten står den på max 67hz igen och 2.5 el tillsats, men varnar inte för förångarbegränsning
 
Det var väl ganska så kallt i natt så den behöver en viss tillsats?
 
Ja det va ner mot -8, men borde inte kompressor gå på högre hz ändå?
 
Vad är det för förångnings- och avluftstemperaturer?
 
J Josth skrev:
Vad är det för förångnings- och avluftstemperaturer?
Återkommer ikväll, inte hemma under dagen :)
 
64hz tillåten kompressorfrekvens
Förångarbegränsning 1
Tillsats 1.5 kW
-8.6 avluft
-16.5 Förångare
 
Ok, förångartemperaturen ligger så lågt den kan. Det skiljer dock lite väl många grader mot avluftstemperaturen tycker jag. Var det nyligen avfrostning? Den borde annars vara närmare förångartemperaturen. Kan eventuellt vara idé att prata med en kyltekniker på NIBE Service om det om det fortsätter så över tid.
 
Nu avluft -7 och förångare -14
Nu går den på 75hz och ingen begränsning
 
Kan tänka mig att det varierar en del beroende på avfrostningsläge och luftflödet.
 
Ser också att BS1 värdet pendlar väldigt, nu va den bara nere på 113, brukar kunna vara upp emot 150 ibland
 
L Lars Molenkamp skrev:
Nu avluft -7 och förångare -14
Nu går den på 75hz och ingen begränsning
J Josth skrev:
Kan tänka mig att det varierar en del beroende på avfrostningsläge och luftflödet.
Men avluft och förångare ska egentligen ligga på liknande temp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.