876 läst ·
25 svar
876 läst
25 svar
Nibe F370 har svårt att producera varmvatten
Om fasordningen ej är detekterad kopplas eleffektenner på en av faserna om någon fas överstiger inställtvärde. Eftersom fasordningen ej är detekterad kandetta innebära att fel fas kopplas ner, så att effektenfortfarande är för hög. Värmepumpen fortsätter dågenom att koppla ner ytterligare en fas, till dess attströmmen inte överstiger inställt värde.
För att värmepumpen ska kunna koppla ner eleffektenpå rätt fas, måste fasordningen ha detekterats i vid installationen. I meny 5.1.12 kan fasordningen detekteras iefterhand. En misslyckad detektering kan bero på attströmkännarna ej är korrekt anslutna eller att annanelektrisk utrustning startade eller stoppade under detekteringen.
För att värmepumpen ska kunna koppla ner eleffektenpå rätt fas, måste fasordningen ha detekterats i vid installationen. I meny 5.1.12 kan fasordningen detekteras iefterhand. En misslyckad detektering kan bero på attströmkännarna ej är korrekt anslutna eller att annanelektrisk utrustning startade eller stoppade under detekteringen.
Ser ju onekligen ut som att avfrostning avtog när jag ökade hastigheten till 75% under 4 timmar med start 22:30. Vad har ni för ”lock” till frånluftskanalerna? Jag har med ett antal hål i där vissa av hålen är pluggade för att strypa luftflödet. När jag går upp på så höga nivåer visslar det…davveno1 skrev:
Teknikern som installerade pumpen ska komma och kolla. Förhoppningvis är det felkopplat.DonPablo skrev:
Om fasordningen ej är detekterad kopplas eleffektenner på en av faserna om någon fas överstiger inställtvärde. Eftersom fasordningen ej är detekterad kandetta innebära att fel fas kopplas ner, så att effektenfortfarande är för hög. Värmepumpen fortsätter dågenom att koppla ner ytterligare en fas, till dess attströmmen inte överstiger inställt värde.
Jag har runda med en "strypnings-tratt" som man skruvat in/ut för att justera. Låter inget.P Postis-Per skrev:
Du kanske behöver tilläggsisolera frånluftskanalerna på vinden om frånluftstempen sjunker mycket på sin väg till pumpen.
Helst ska förångaren ligga på plusgrader.
Ny uppdatering. Elektrikern har kollat på inkoppling och konstaterat att effektvakten inte var rätt inkopplad. Mitt andra, helt oberoende problem med frekvent avfrostning har avhjälpts med högre luftflöde (75%). Tack för alla svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden