davveno1 davveno1 skrev:
Höj fläkten så den inte avfrostar så ofta, förångaren ser för kall ut.
Har tidigare haft 55, ökat till 63 och testar nu köra 75% ett tag. Även rensar filtret. Blir ett jäklar drag här hemma med så hög fläkthastighet.

Om fasordningen ej är detekterad kopplas eleffektenner på en av faserna om någon fas överstiger inställtvärde. Eftersom fasordningen ej är detekterad kandetta innebära att fel fas kopplas ner, så att effektenfortfarande är för hög. Värmepumpen fortsätter dågenom att koppla ner ytterligare en fas, till dess attströmmen inte överstiger inställt värde.

För att värmepumpen ska kunna koppla ner eleffektenpå rätt fas, måste fasordningen ha detekterats i vid installationen. I meny 5.1.12 kan fasordningen detekteras iefterhand. En misslyckad detektering kan bero på attströmkännarna ej är korrekt anslutna eller att annanelektrisk utrustning startade eller stoppade under detekteringen.

P Postis-Per skrev:
Har tidigare haft 55, ökat till 63 och testar nu köra 75% ett tag. Även rensar filtret. Blir ett jäklar drag här hemma med så hög fläkthastighet.
Jag kör 76%, min kompressor har gått över två dygn utan stopp.

Suvi5700
P Postis-Per skrev:
Vill du berätta hur man ändrar fläkthastigheten till annat än dom förinställda värdena🙏🏻

Suvi5700
davveno1 davveno1 skrev:
Är ju ett jäkla oväsen bara

davveno1 davveno1 skrev:
Ser ju onekligen ut som att avfrostning avtog när jag ökade hastigheten till 75% under 4 timmar med start 22:30. Vad har ni för ”lock” till frånluftskanalerna? Jag har med ett antal hål i där vissa av hålen är pluggade för att strypa luftflödet. När jag går upp på så höga nivåer visslar det…

• Graf över temperaturförändringar från -6°C till 26°C, före och efter ökning av luftflödeshastighet till 75% mellan 22:30 och 02:30.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DonPablo DonPablo skrev:
Om fasordningen ej är detekterad kopplas eleffektenner på en av faserna om någon fas överstiger inställtvärde. Eftersom fasordningen ej är detekterad kandetta innebära att fel fas kopplas ner, så att effektenfortfarande är för hög. Värmepumpen fortsätter dågenom att koppla ner ytterligare en fas, till dess attströmmen inte överstiger inställt värde.

För att värmepumpen ska kunna koppla ner eleffektenpå rätt fas, måste fasordningen ha detekterats i vid installationen. I meny 5.1.12 kan fasordningen detekteras iefterhand. En misslyckad detektering kan bero på attströmkännarna ej är korrekt anslutna eller att annanelektrisk utrustning startade eller stoppade under detekteringen.
Teknikern som installerade pumpen ska komma och kolla. Förhoppningvis är det felkopplat.

P Postis-Per skrev:
Ser ju onekligen ut som att avfrostning avtog när jag ökade hastigheten till 75% under 4 timmar med start 22:30. Vad har ni för ”lock” till frånluftskanalerna? Jag har med ett antal hål i där vissa av hålen är pluggade för att strypa luftflödet. När jag går upp på så höga nivåer visslar det…
Jag har runda med en "strypnings-tratt" som man skruvat in/ut för att justera. Låter inget.
Du kanske behöver tilläggsisolera frånluftskanalerna på vinden om frånluftstempen sjunker mycket på sin väg till pumpen.
Helst ska förångaren ligga på plusgrader.

Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vill du berätta hur man ändrar fläkthastigheten till annat än dom förinställda värdena🙏🏻
Du håller inne tillbaka-knappen för att öppna serviceläge. 5.1 Driftinställningar -> 5.1.5 fläkthastighet frånluft.

• Älska
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
P Postis-Per skrev:
Du håller inne tillbaka-knappen för att öppna serviceläge. 5.1 Driftinställningar -> 5.1.5 fläkthastighet frånluft.
Tack, fixat det nu. Ska prova köra på 55

Ny uppdatering. Elektrikern har kollat på inkoppling och konstaterat att effektvakten inte var rätt inkopplad. Mitt andra, helt oberoende problem med frekvent avfrostning har avhjälpts med högre luftflöde (75%). Tack för alla svar!

• Linjediagram över temperaturer från förångare BT16 under veckan 2026-02-13 till 2026-02-20, med stor variation mellan ca -1 och 21 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
styren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.