Hej!

Jag installerade en ny Nibe F370 för ett par månader sedan. Allt funkade bra tills utetemperaturen började sjunka. Då märkte jag att varmvattnet inte hött temperaturen. Någon som har något förslag på lösning innan jag ringer tillbaka teknikern? Jag har märkt att eltillsatsen inte går över 1,9kw. Kan det vara effektvakten som stökar?

• Display av Nibe F370 med serviceinformation som visar temperaturer och status för varmvatten och utetemperatur. Driftprioritering är varmvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf över varmvattentemperatur under vecka, 2026-02-03 till 2026-02-10, från ca 35 till 55 grader Celsius.
    Skapa konto
  • Graf över energiförbrukning för värmepump Nibe F370 under en vecka, visar fluktuerande värden från 2026-02-03 till 2026-02-10.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel på Nibe F370 med inställningar för autoläge. Displayen visar temperatur- och tilläggsstopp vid 15°C och 7°C.
    Skapa konto
  • Skärm på Nibe F370 med inställningar för start och stopp av varmvattentemperatur i ekonomiskt, normalt och lyxläge.
    Skapa konto
  • Display på Nibe F370 som visar serviceinformation, interna tillsatsens effekt är 1,9 kW.
    Skapa konto
  • Skärm på Nibe F370 med servicemeny som visar framledningstemp 32°C och returlledningstemp 29,1°C samt andra systeminställningar.
    Skapa konto
  • Display på värmepump Nibe F370 visar temperaturer för olika givare och systemstatus.
    Skapa konto
Max inställd eleffekt 4,6 kw, det är ju en 10 kw elpatron i den pumpen, är den spärrad och låst?

• Gilla
styren
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Max inställd eleffekt 4,6 kw, det är ju en 10 kw elpatron i den pumpen, är den spärrad och låst?
Detta är inställningar installatören har skapat.

ja har han låst värdet också?

S
Gå in i installatörsinställningar och ändra, men du kanske är inne där nu? Tror du kan ändra till 9.

finns 9,25kw och 10,25kw elpatroner, beror lite på modell. 400v modeller, sen finns norsk version 12kw

S
P Postis-Per skrev:
Hej!

Jag installerade en ny Nibe F370 för ett par månader sedan. Allt funkade bra tills utetemperaturen började sjunka. Då märkte jag att varmvattnet inte hött temperaturen. Någon som har något förslag på lösning innan jag ringer tillbaka teknikern? Jag har märkt att eltillsatsen inte går över 1,9kw. Kan det vara effektvakten som stökar?
Du kanske skall höja säkringsstorlek på fastighet till 20A.

S styren skrev:
Gå in i installatörsinställningar och ändra, men du kanske är inne där nu? Tror du kan ändra till 9.
Under menyn 5.1.12 kan jag ändra max inställd eleffekt stegvis 4,6, 7,0 och 9,2. Är den denna inställningen du menar? Påverkar det något att det är en effektvakt installerad?

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
S
P Postis-Per skrev:
Under menyn 5.1.12 kan jag ändra max inställd eleffekt stegvis 4,6, 7,0 och 9,2. Är den denna inställningen du menar? Påverkar det något att det är en effektvakt installerad?
Jag är ingen expert. Men effektvakten borde vara inställd på att "täcka" hela husets el, inte bara vp. Teoretiskt gäller (hela hushållet inkl vp- max 11,5 kW för 16A säkring)

Går du upp till 9,2 finns inte så mycket kvar för övrig el ( tex spis/ugn/tvättmaskin....). När effektvakten bryter pannans produktion vet jag inte. Du kan ju prova dig fram.

Testa med 7.0 och se noga vad som händer.

Du borde testa att effektvakten är rätt inkopplad.
Det kan vara annat fel/ inställning också. Bra ide att ta dit installatören. (elektriker är bra också)

P Postis-Per skrev:
ja det är där ja

Är effektvakten installerad, så kommer den dra ner på elpatron så inte säkringen löser. Säkringsstorleken skall vara inställd på husets säkring, ej vp säkring.

En liten uppdatering. Ökat Max effekt till 7kw. Elpatronen går ändå inte över 2kw. Ser ett mönster i när förångaren avfrostar ofta går varmvattentempen ner.

• Graf över varmvatten­temperatur från 35 till 55 grader under veckan 9-16 februari 2026, visar variation över dagarna.
    Skapa konto
  • Graf som visar variationer i förångartemperaturen (BT16) från 2026-02-09 till 2026-02-16, med frekventa toppar över helgen.
    Skapa konto
meny 5.1.12 max inkopplad eleffekt 7kw
max inställd eleffekt 7kw?

Höj fläkten så den inte avfrostar så ofta, förångaren ser för kall ut.

DonPablo DonPablo skrev:
meny 5.1.12 max inkopplad eleffekt 7kw
max inställd eleffekt 7kw?
Så här är inställningen nu. Noterade även att det står fasordning inte funnen. När jag väljer detektera fasordning får jag upp samma felmeddelande. Kanske någon inkoppling som inte stämmer?

• Display visar inställningar för elinstallation med felmeddelande "Fasordning inte funnen", knapp med text OK och grönt ljus.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.