19 345 läst ·
49 svar
19k läst
49 svar
Ni som gjutit platta, hur gjorde ni med elrör?
inte så kontigt att hus fabrikanterna inte gör så, eftersom det garanterat blir fel, eftersom samtalen kommer från kunden till säljaren, till fabrikanten och sen till byggaren ute på plats och sen en elektriker som skall godkänna det osv, klart det blir fel. för övrig har ju färdighusen mängder med fel, så varför göra något som är mer "komplicerat"FredrikR skrev:Frågan är hur mycket material som sparas genom att dra i plattan jämfört med väggar och tak?
Och om det är så superbra är väl frågan varför så få hustillverkare väljer att göra på det viset?
Fiskarhedenvillan har ett installationsutrymme (utreglat med 28x60) som ligger mellan diff.plasten och innerväggskivorna.
jo det med installations utrymme har jag sett tidigare, smidigt men stjäl ju utrymme
skulle påstå att det går väl lika mycket material men det är hyffsat bökigt och omständligt att borra i väggar som sagt, och att dra ovanför underförskalningen. där skall ändå dras sladdar och burkar för spotligts osv.
allt detta är ju bara min mening och tycke, samt de elektriker som var och offererade på jobbet, alla ville lägga i plattan...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
<<allt detta är ju bara min mening och tycke, samt de elektriker som var och offererade på jobbet, alla ville lägga i plattan...>>
På gjutdagen syns inte elektrikern till......
Protte
På gjutdagen syns inte elektrikern till......
Protte
Men skulle ETT hamna fel eller bli fullt av betong kan det bli rätt mycket tid på bilning om man inte kan hitta alternativa vägar. Och ska man lägga rören i betongen kräver det ofta rätt mycket "passning" för att komma rätt i tiden. Och för att känna sig "säker" ska rören najas med ca 30-40 cm mellanrum och tätare vid skarvar. så nån tidsförtjänst tror inte jag på, trots att jag lagt rör i många hundra betongkonstruktioner (lägenheter) och kan jämföra med dom hundratals trähus jag gjort
inget att ha ansvar över ju, (?) rören sticker upp 50 mm, och tänker man efter så har man ett armerings järn i så finns inte risken att dom skall knäckas, och om det har med gjutningen att göra så har man gjort ett par plattor och varit med på gjutningar förr så ska det inte vara några problem. dessutom om dom står i ytterväggarna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Farsan har jobbat som betongarbetare och var det "någon" som vibrerade direkt mot VP rören så krossades de. Sedan var det bara att bila upp när elektriker inte kom igenom.bränski skrev:inget att ha ansvar över ju, (?) rören sticker upp 50 mm, och tänker man efter så har man ett armerings järn i så finns inte risken att dom skall knäckas, och om det har med gjutningen att göra så har man gjort ett par plattor och varit med på gjutningar förr så ska det inte vara några problem. dessutom om dom står i ytterväggarna.
Det går att spränga upp delvis igenkorkade VP rör med tändhattar, ska visst vara lagom styrka.
Protte
men hur många vibbar idag?prototypen skrev:
vibbfri betong med halvflyt är ju det man använder om man vill att allting ska gå så smidigt åt som möjligt!
men som sagt en smaksak, jag la allt mitt i plattan, mest i ytterväggarna men även i hjärteväggen, och inte nått problem med varken gjutning eller placering... och sluppit perforera hela regelverket.
Jag bara undrar hur många som dragit el i nybyggt hus som har behövt "perforera" i reglarna? Jag har aldrig behövt borra mer än i princip i takvinkeln eller likande och då har jag stött på alla möjliga fabrikat och lösvirkes konstruktioner. Nä, hellre dra ut ett stråk från central och droppa ner i väggarna än riskera allt det som kan gå snett med rörrn i plattan.
vp rör är ganska oldschool är flexoslang som gäller nuprototypen skrev:
elmont skrev:Men skulle ETT hamna fel eller bli fullt av betong kan det bli rätt mycket tid på bilning om man inte kan hitta alternativa vägar. Och ska man lägga rören i betongen kräver det ofta rätt mycket "passning" för att komma rätt i tiden. Och för att känna sig "säker" ska rören najas med ca 30-40 cm mellanrum och tätare vid skarvar. så nån tidsförtjänst tror inte jag på, trots att jag lagt rör i många hundra betongkonstruktioner (lägenheter) och kan jämföra med dom hundratals trähus jag gjort
blir ett rör fel så får man ju dra ett ersättningsrör i taket eller väggarna istället...
klart man spar tid, dra flexoslang i plattan sen bara naja fast med en maxare går ju på nolltid jämfört med att dra i väggar och tak.
la ner alla vägguttag plus alla termostater till golvvärmen och fiber slangen till datatv uttagen på ca10 tim tror inte man dragit all den elen i väggar och tak på samma tid..
klarar man inte mäta ut ett uttag i en platta så bör man nog inte lägga el i plattan men då bör man nog inte syssla med bygge alls
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Men rör är mycket lättare att få att ligga rakt och inte korva sig och vilja flyta upp.mxmacke skrev:
Lägg rör på raksträckorna och sista biten med böj och upp med slang.
Ska man jobba fort ska man inte naja var 60 cm.
Rör är stadigare och borde vara billigare, slang är väldigt praktisk i böjarna så döm inte ut någon av sorterna, båda har sin för- och nackdelar.
Protte