Hemmakatten
Vissa saker bör man tänka till på innan plattan gjuts. Skall man en fristående köksö är det ju smart att dra elröret i plattan. Likaså om man vill ha eluttag i golvet nära soffgruppen om de skall stå mitt i rummet. En elritning med genomtänkta funktioner är bra att göra innan.

Nej, efter att ha gjutit fler hundra kvm betonggolv, så låt så lite som möjligt sticka upp ur plattan, det är bara i vägen och det är tungt och stressigt när man gjuter då betong behagar brinna när den själv vill (nu eller i morgon).

Protte

Normalt drar man så lite som möjligt i plattan.

1. Dom som gjuter plattan blir sura, sliter sitt hår, och kanske stampar av ett rör med flit bara för att jävlas :x

2. Finns risk att man inte träffar av väggar, och då blir det väldigt jobbigt.

3. Då det ska flyttas väggar/renoveras om 10år blir det betydligt jobbigare.

4. Man tjänar inte så mycket tid på de.

LGH-bygget jag är på just nu så är det prefabväggar och betongblock till golv som svetsas ihop på plats med järnbitar. Där klamrar vi det mesta i plattan som sedan ska gjutas på med 6 cm.

//Patrik

Hej

Ska gjuta min villa på lördag har lagt så mycket så möjligt i plattan.. all el allt tappvatten, golvvärme.
sparar sjukt mycket tid på att lägga ut elen och vattnet i plattan jämfört med att dra det genom väggar och tak. kortaste vägen = billigare annars blir det massa bök med att dra genom reglar tak mm, massa extra jobb för dig eller elektrikern.
Gjuta gör vi själva och det är inga problem för en rutinerad betongare att fixa det med alla rör som sticker upp :)

Fattar inte vad som är så jobbigt att dra rör på tradionelt vis dvs väggar, tak, bjälklag? Om ett rör hamnar fel i plattan skapar det stora problem för bygget.
Och hur kul är det den dag man vill ändra planlösning!?

Det fanns ju en "berömd" tråd här för ngt. år sedan där man dragit rör i plattan. Sedan hade man troligen medvetet låtit rören sluta ca 15 cm från väggen det skulle upp i. Gissningsvis var tanken att man då kunde finlira med placeringen av kröken upp i väggen när väggen väl var på plats.

Det fanns indikationer på att hustillverkaren ville att det sedan skulle ligga en frigolitskiva i betongen där så att man skulle kunna koppla på sig på röret utan att bila betong. Detta var missat. Elektrikern hade då helt enkelt dragit upp FK trådarna lösa ovanpå betongen fram till väggen. trådarna klämdes mellan parkettgolvet och betongen. Isolationsfel uppstod.

Tanken med en ingjuten bit frigolit, om man får den att ligga kvar under gjutningen, låter inte helt fel.

Kallas ursparning. Problemet är att frigolit flyter(upp).

Protte

P
Hade jag fått göra om gjutningen så hade jag dragit rör till platser vid ytterväggarna. Baren och köksön drog vi till. Men just ytterväggarna. Det hade besparat mycket jobb. Och ytterväggar flyttar man inte så ofta. Trro inte heller att man skulle behövt tänka jättemycket utan dragit ett antal rör till väggen brevid dörrar där knappar ofta sitter. Men att dra till innerväggar skulle jag dock inte göra.

Redigerat:
Man får lägga en kulvert under golvet och sen använda sig av ställvärksgolv:P de e görbra:D

Vad är det för fel på synliga kabelstegar i taket och låta kablarna flöda ner?

:-)

Mikael_L
Jag ser mest nackdelar och mycket lite fördelar med att dra en massa VP-rör för el i plattan.
Vid gjutningen vill jag ha så lite som möjligt som sticker upp. Sen ska det komma rätt också.

Egentligen är alla mina argument redan nämnda, så jag lägger helt enkelt min röst på -
Så lite rör som möjligt i plattan ... :)

Men ibland är det givetvis nödvändigt, köksöar t.ex

förstår inte alla dom som säger nej till rör i plattan, om du har ett hus på 200kvm, hur många reglar skall man då borra sig igenom???
fyll ytterväggarna, det måste inte vara exakt, har inget med planlösning att göra, men dra mycket från centralen kors och tvärs över huset.
Den som säger att du inte sparar tid på det får bevisa motsatsen. :)

och det där med smuts i rören, därför dom har tagit fram änd ploppar till det ju, bara för man inte skall få in skit i rören, som dessutom går att blåsa rena med tryckluft sen.
jag vet ingen elektriker som tycker det är roligt att borra i reglar.

• Gilla
Preb
  • Laddar…
Mikael_L
Ja i mitt fall blir det korsreglat med en 45x45mm på insidan av de stående reglarna, (och så tycker jag alla borde bygga). Så därför blir det inte ett enda borrhål i någon enda regel för min VP-rör-dragning. :) :cool:
Detta kommer bli mycket snabbare och effektivare än att lägga ner en otrolig mängd möda på att mäta ut var rören ska komma upp ur plattan, på centimetern när.
Sen fästa fast dessa rör über-noggrant, för när betongen hälls i och bearbetas så rör sig allt som sitter mindre stadigt än cheopspyramiden!
Och slutligen blir alla uppstickande rörändar ivägen för avdragsbalkar, vibrobalkar, slodor, glättningsmaskiner. Dvs typ allt som man använder när man gjuter. :S

Redigerat:
bränski skrev:
förstår inte alla dom som säger nej till rör i plattan, om du har ett hus på 200kvm, hur många reglar skall man då borra sig igenom???
fyll ytterväggarna, det måste inte vara exakt, har inget med planlösning att göra, men dra mycket från centralen kors och tvärs över huset.
Den som säger att du inte sparar tid på det får bevisa motsatsen. :)

och det där med smuts i rören, därför dom har tagit fram änd ploppar till det ju, bara för man inte skall få in skit i rören, som dessutom går att blåsa rena med tryckluft sen.
jag vet ingen elektriker som tycker det är roligt att borra i reglar.
Frågan är hur mycket material som sparas genom att dra i plattan jämfört med väggar och tak?
Och om det är så superbra är väl frågan varför så få hustillverkare väljer att göra på det viset?
Fiskarhedenvillan har ett installationsutrymme (utreglat med 28x60) som ligger mellan diff.plasten och innerväggskivorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.