Bakjobb får jag när lärlingen kopplat fel och jag får göra om.
 
B
elmont
du måste förstå att säga extra jobb. är som att säga att mer jobb vill jag inte ha.
 
P
elmont: Hahaha.
 
Nej nej nej, det är som att säga att det är jobb som jag kan ta extra betalt för och ofta utan att behöva ge ett fast pris.
 
B
man får ej extra betalt. i ackord är såna arbeten ren förlust.
 
P
Företaget debiterar givetvis. Den anställde får ju inget extra för det...
 
B
nix pix. det är på jobb som man kan räkna på som man tjänar mest på.
inte blir man glad när beställaren vill ändra något. men man ställer ju upp ändå
 
P
Fast jo! Det debiteras.
 
B
jo debiteras men ingen vinst affär.
eventuellt kan även bonus till arbetarna bli förlorad
 
P
Hehe, nej men precis.
 
B
vill ju bara fylla i det du skrev
 
P
jo visst är det så. Så länge det inte är dötid förstås. Men ligger det på så är det ju skitsurt
 
Alla extra jobb som företaget får och elektrikern utför mäts naturligtvis som vilket arbetsmoment som helst, men det gäller för den som utför jobbet att ha "dokumentation" på arbetet då det oftast inte går att härleda till dom generella ritningarna/handlingarna. Är jobben inte mätbara gör man upp ett pris för arbetet med företaget.
Det brukar dessutom vara lite lättare att få betalt för extra arbeten då företaget i allmänhet har högre marginaler på just dessa.
 
B
Finns inga extra jobb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
P
Haha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.