P
Han är anställd.
 
Vass penna måste man ha om man ska kunna skriva acordsedlar som ger lite bättre än vanligt, det gäller att ha järnkoll på allt som inte är mätbart och göra upp priser om det. Man måste även ha järnkoll ev extrajobb, samt kunna acordslistan både framlänges och baklänges. Man måste helt enkelt vara bättre på "listan" och vad som ingår än vad chefen är.
 
B
patrik_hed
det är då man säger att antingen så visar du att du vill jobba eller så försvinner du härifrån.
vill ju ha någon som arbetar.
ni ligger på topp. och den kommer aldrig förbi inlärningsfasen
 
P
elmont: Jag förstår, fast som jag har fattat det så mäter dom inte på det här företaget, dom går på "tid före" om man säger så...Vissa bakjobb skrivs ju upp, men han sa att han inte är så supernoga med det. Han tycker det är bättre att ligga på bra fot med byggarna. Uppenbara saker skriver han upp, men är det småsaker så fixar han bara till det lite snabbt.
 
B
det finns inga extra jobb. äta arbeten. men aldrig extra arbeten
 
P
Bakåtjobb?
 
B
du tänker på bakjobb när man gjort något galet?
 
P
Nej nej...när det har blivit en ändring (tillägg typ) under vägens gång och man måste gå tillbaka och ändra i elen. En vägg har tagits bort t.ex eller nåt i den stilen. Det debiteras...
 
Då kan dom ha ett "klumpacord" dvs en summa för hela jobbet , det delar man sedan upp på dom timmar olika montörer lagt ner på "bygget". Det är dom två varianterna av ackord som förekommer. Utom ackord kan man naturligtvis förhandla om en förhöjd timmpenning/månadslön "ÖK" för ett specifikt projekt. När projektet är klart återgår man till sin ordinarie lön.
Möjligheten till bra förtjänst är störst med ett "riktigt" acord men det ställer ett rätt stort krav på att man ska ha en "vass"penna :)
 
P
Ja precis, så är det.
 
Extra jobb är alla arbeten som inte ingår i offerten.
Eller när det blir ändringar i underlag/ritningar
 
B
äta jobb.
att säga extra jobb är som att säga "fy fan ännu mera jobb"
elmont extra jobb finns ej,
 
B
äta= ändrings eller tilläggsarbeten
 
Vi lever kanske i olika världar här heter det extrajobb :)
 
P
Jag har för mig att killen jag är med kallar det för bakjobb...som i bakåtjobb. Det är väl upp till var och en vad man kallar det för antar jag så länge det blir rätt i fakturan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.