12 774 läst ·
93 svar
13k läst
93 svar
Ni som är rutinerade elektriker
Mitt råd är att fråga om du är det minsta osäker (vilket du kommer att vara) då slipper ni göra om det som blir fel och allt går dubbelt så fort, och försök inte jobba lika fort som dom garvade utan det viktigaste är att du inte gör fel. Tänk på det jag skrev tidigare. Målet ska vara inga fel på det man gjort och inte att man gjort mest men får ägna timmar åt att fixa fel.
Tack för tips! Det har gått väldigt bra idag iaf. Tror till och med att min handledare är nöjd med mig och min inställning. Tempo är inget jag strävar efter så här tidigt. Jag har gått och finurlat lite på en installationsritningen, fräst doshål, dragit slang i mellanväggar i min takt, lugnt och fint. Många frågor har jag ställt. Kunde inte låta bli att flina när jag kollade tempot på min handledare...huuua. Bara en liten parantes, men när jag hade klippt upp buntband till slangarna från taket, kollat en extra gång på installationsritningen och sen i lugn och ro skurit, klippt och dragit klart i dosorna till säg två mellanväggar så hade min handledare redan gjort klart i en hel lägenhet. Vi gjorde 4 lägenheter idag. Riktigt kul och lärorikt har det varit.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Och då framförallt snickarlärlingar/praktikanter.byggare henke skrev:
När jag sommarjobbade på ett bygge så sommarjobbade samtidigt två killar från byggprogrammet.
Mina arbetsuppgifter var samma som de andra elektrikerna på bygget hade, medans byggkillarna fick snickra lite men samtidigt flytta material och städa en massor.
Byggfirman hade ju hand om bygget och då givetvis städning. d^_^b
//Patrik
Ett vanligt fel som lärlingar gör är att de inte tänker efter innan de springer och frågar. Detta är riktigt irriterande för handledaren och det är ju trots allt lite pinsamt att behöva fråga 
En kille jag träffa hade som standard att när det ringde en lärling o ville att han skulle komma o visa hur något skulle göras eller han hade problem, så sa han bara att han inte hade tid att komma på ett tag o att de skulle fundera på en lösning så länge tills han kom. Vanligtvis efter 10-20min så ringde lärlingen igen o hade löst det
Häng sen inte läpp om du t.ex. bara får gå och sätta uttag & brytare. Ibland så är det tidspress på byggen och då finns det inte tid att sätta lärlingar på moment där man måste förklara och visa en massa.
En kille jag träffa hade som standard att när det ringde en lärling o ville att han skulle komma o visa hur något skulle göras eller han hade problem, så sa han bara att han inte hade tid att komma på ett tag o att de skulle fundera på en lösning så länge tills han kom. Vanligtvis efter 10-20min så ringde lärlingen igen o hade löst det
Häng sen inte läpp om du t.ex. bara får gå och sätta uttag & brytare. Ibland så är det tidspress på byggen och då finns det inte tid att sätta lärlingar på moment där man måste förklara och visa en massa.
Blir man irriterad för att lärlingar frågar är man knappast lämplig att ha lärlingar, då är det bättre för alla parter om lärlingen får vara hos någon annan. Och allra sämst lämpade att ha lärlingar är dom som inte kan erkänna att dom inte har alla svar. Dom reagerar ofta med irritation när dom får frågor som dom inte kan svara på.
Ja så tänker nog jag också faktiskt. Det är nog inte bra för ett företag att ha lärlingar som gör på sitt "eget" sätt. Det kan ju dessutom vara farligt i vissa fall. Man måste börja nånstans och man måste få fråga sig fram. Man lär sig otroligt mycket av alla tips och knep märker jag.
Skrev nog inte riktigt vad jag hade för avsikt att göra. My bad 
Givetvis ska lärlingar fråga om de inte vet.
Många lärlingar frågar innan de ens funderat själva, kvittar om de gjort samma grej 10 gånger innan.
Det är detta jag menar blir irriterande för handledaren om denna gett en uttömande förklaring hur och varför något ska göras som det ska.
Önskar dig lycka till med yrkesvalet. Jag tror inte du blir besviken
Givetvis ska lärlingar fråga om de inte vet.
Många lärlingar frågar innan de ens funderat själva, kvittar om de gjort samma grej 10 gånger innan.
Det är detta jag menar blir irriterande för handledaren om denna gett en uttömande förklaring hur och varför något ska göras som det ska.
Önskar dig lycka till med yrkesvalet. Jag tror inte du blir besviken
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
På det senaste storbygget som jag var på så hade vi en kille från elprogrammet i några veckor. Vi gjorde lägenheter då och han hade svårt att fatta eller kanske komma ihåg ska man säga. Vi visade hur han skulle göra, han gjorde en LGH, gick till nästa och där hade han glömt allt vi sagt och vi fick börja om med att förklara. Så var det, mer eller mindre, hela tiden under de 6 våningarna vi gjorde.
//Patrik
//Patrik
Ja sånt är ju värdelöst. Ska ju räcka med att man visar en eller två gånger. Så värst svårt är det ju inte kan jag tycka. Bara man blir påvisad i vilken ordning man ska göra saker och lite annat bra tänk, sen är det bara å köra på...Man får ta det lite lugnt och tänka efter då och då, men har man lite allmän koll på hur ett bygge funkar runt i kring så ska det inte vara så himla svårt.
Jag måste ändå ge beröm till min handledare ändå som är så lugn när han förklarar för mig. Vi är ändå på ett bygge med två höghus à 80 lgh och han är ensam elektriker. Men det är ju rätt man på rätt plats om man säger så. Han snittade ca 50 000/mån förra året med ackordskott. Det är en jäkla kille på att jobba effektivt kan jag lova er. Han har knep för allt tamejf-n för att allt ska gå så smidigt som möjligt.
Jag måste ändå ge beröm till min handledare ändå som är så lugn när han förklarar för mig. Vi är ändå på ett bygge med två höghus à 80 lgh och han är ensam elektriker. Men det är ju rätt man på rätt plats om man säger så. Han snittade ca 50 000/mån förra året med ackordskott. Det är en jäkla kille på att jobba effektivt kan jag lova er. Han har knep för allt tamejf-n för att allt ska gå så smidigt som möjligt.