Jag håller med! Lyckas man inte etablera en trevlig relation är förutsättningarna för bra pris dåliga. Sedan ska man ha klart för sig att en bra kund är inte bara en trevlig kund utan en kund som gör av med pengar och helst mycket pengar. Skadar aldrig att överdriva hur mycket pengar man kan komma att lägga ut den närmaste tiden och gärna att också svågern ska bygga. Vidare är det också bra att tala om att man kollar på flera alternativa leverantörer men att just den här butiken har jag fått förtroende för då ni verkar veta vad ni håller på med och har bra kundservice. Det sista tycker jag är a och o, bra kunnande och bra service betalar jag gärna extra för.

Att deala per telefon tycker jag inte heller någon höjdare utan det personliga mötet med rätt person i organisationen är ett måste för gott resultat.

Bra inlägg Siro ända till meningen "kan jag betala extra för". Jag vill aldrig betala extra, bara göra affärer med företag som är bra och har bra pris.

0840,

Att betala lite extra för en mkt bra service är väl värt. Inte överpriser men lite grann. Annars är man helt fel ute om man kontinuerligt sätter i system att "lura", trixa och på annat sätt, göra affärer på säljarens bekostnad.

Vänd på steken. Säg att mitt i vintern, på julafton, då går Din värmepump sönder efter ett åsknedslag. Det är en otroligt massa värmepumpar över hela bygden som gått åt pipan. Vad tycker Du om att värmepumpsleverantören gör något av följande alternativ:

1. Ber Dig fara åt helvete och skall se Kalle Anka.
2. Ber Dig ringa tillbaka i mars då allt lugnat ner sig.
3. Höjer priset med 400 % eftersom han är ute efter att göra en bra affär.....

Eller så säger han till familjen att "jaha, nu sket julfriden av sig. Vi måste hjälpa 0840 med lite bra service eftersom han köpt av mig." Och åker därefter hem till Dig för att byta ut värmepumpen, lägger på 150:- för helgutryckning, tar betalt för 2 timmar.

???

Då jag inte är "pappaledig" är jag ansvarig för en kundstödsavdelning och vet vilka kunder som man ger det där lilla extra. Och det är absolut de som ger det där lilla extra i uppskattning av olika slag, behöver ju inte vara pengar. En påse med bullar eller en princesstubbe kan göra underverk.

Och visst är det så att man inte alltför sällan får återkomma med reklamationer av olika slag till leverantörer. Då är det väl värt att vara uppskattad och därmed ofta prioriterad. Man ska hålla i pengarna men dumheten får absolut inte bedra visheten. Beror självklart på vara /tjänst men det är alltför lätt att bara tänka kortsiktigt.

Jag var kanske lite otydlig, jag menar bara att jag säger inte att jag VILL betala extra, jag VILL betala ett just pris och göra affärer med duktiga och kunniga företag/hantverkare. Båda parter skall vara "vinnare", jag lovar att jag handlar till bra priser OCH får service på Julafton när värmepumpen gått sönder. Det ena förtar inte det andra, jag tror också att bra leverantörer gärna handlar med mig.

Våga pruta!
;D

Glöm inte att pruta med rätt person som kan/får ta beslut...fråga.

Man kan få prutat bara föra att personen skall bevisa att han/hon faktiskt får pruta & bestämma själv utan att mamma (eller chefen  ;)) är där :)

Några tips till då...

1. Ha tid på Dig.
2. Var lugn och trevlig.
3. Stäm av att det är en beslutsfattare Du sitter med.
4. Pruta punkt för punkt. Inga klumpsummor utan punkt för punkt. Ge inget besked per punkt utan konstatera bara hans/hennes bud.
5. Sammanställ alla ingående enheter. Be DÅ om ett bättre totalpris.
6. Ta reda på vilka marginaler dom har från t ex bokslut.
7. Gå inte på säljarnas avslutsmetod. Har aldrig varit med om en säljare som inte kunnat leverera till samma pris veckan efter. (förutom IBM då...) ;-)
8. Tveka inte för att backa från affären.

Det är inte svårt att vara tuff i en förhandling. Men ganska meningslöst om båda parter har samma mål. Då kommer man nästan alltid fram enklare på ett trevligt sätt.

Bra inlägg Olha.
Som initiativtagare till tråden skulle jag kanske bytt utrycket "pruta" mot "förhandla" istället.
Det handlar ju inte om att någon part skall sko sig på den andre utan det skall vara fair play och rimliga priser. Handlar du en större mängd så bör det innebära rabatter. Att pris skall alltid stämmas av mot normalpriset och man skall inte betala mer än marknadspris.
Senaste året har jag förhandlat många uppdrag i samband med husbyggnationen och med ovanstående som bas fått många dåliga förslag men även bra avtal att välja bland. I något fall har jak känt att det borde gått att få en bättre deal och i dessa fall har resultatet blivit mindre bra. I de fall det varit en just och fair deal har resultatet alltid blivit mycket bra.

Handlar om rätt personkemi (& leende)...

Har du alternativet där säljaren inte känns rätt för dig och det är ett större företag så kan man kanske prata med ny säljare....detta gjorde jag gällande huset..samma företag men jag bytte säljare då jag känner att jag blir bättre förstådd hos den andre vilket gör våran relation mer smidig & förstående. Lättare att prata pris då, men även lättare för säljaren att sälja in alternativ än bara just pris på enskild vara (tjänster, tips, trix osv.)
Detta är nog en förutsättning för en lyckad totalentreprenad & en mer komplex försäljning...

Köper man in löst så kan det dock vara bra att ta in bästa bud oavsett affär...då spelar relation inte samma roll utan det handlar om en snabb affär för säljaren & en bra affär för dig, här är du påläst och vet vad du skall ha.

Tycker OLHA:s tips är dunder!!!
Var självsäkra, det är du som är kund som bestämmer vart du skall lägga de där 2-3miljoner kr det oftast handlar om idag...påtala detta...provisionen gör sig påmind då :)

Ett annat tips som jag tycker brukar funka är att tänka på att försäljaren vill avsluta affären innan du lämnar butiken. Lyckas ni inte riktigt komma överens, föreslå att ni båda skall tänka på saken tills i morgon. Du måste då också vara beredd att gå! Säljaren kommer nästan garanterat att mjukna en aning. Jag lyckades pruta ytterligare 5000 då jag köpte min bil på det viset! ;) Stackars stackars bilhandlaren fick inget ALLS över på sin marginal! (sa han alltså, jag tror INTE på det). Går det till på rätt sätt är det roligt att förhandla. Skrattade gott åt Inger P´s målande, precis så där kan jag också hålla på... ;D

Jag kör nu efter några enkla regler som jag aktivt försöker tillämpa.

1. Var tydlig med vilka urvalsprinciper du har när du väljer leverantör - dvs vad är viktigt för dig. "Jag har dessa alternativ och jag prioriterar X och Y när jag väljer bland dessa". Jag brukar tillexempel vara tydlig med att det inte är accepabelt att en enstaka priskontroll oss en alternativ spelare ger samma eller lägre pris än priset jag får hos den jag köper mycket eller allt av.
2. I själva prisfrågan, prata så lite som möjligt. Gör anteckningar i ett papper. Räkna lite på miniräknaren kanske (om ni sitter vid samma bord). Att tala är silver - att tiga är GULD.

3. "Jag vill handla här, men du måste fixa X och Y som är viktigt för mig".

Angående avslut så är ju inte denna önskan alls lika stor i byggbranchen, och det beror ju på att säljarna uppenbarligen inte mäts mot kvartals eller månadsmål. I andra sammanhang är en ökad vilja till avslut vid kvartal och årsslut ett faktum - jag har mycket lättare att pressa mina leverantörer vid dessa tidpunkter, och det utnyttjar jag också så fort jag kan.

Hussäljarna jobbar mot provision. Och en säljares jobb är att styra kunden till mål, dvs avslut.

Tipset som MattiasS gav är klockrent. Har varit med i förhandlingar när alla har suttit tyst i över en halvtimma.... Det är LÅNG tid!!! ;-) Så att lyssna är självklart.

MathiasS skrev:
Räkna lite på miniräknaren kanske (om ni sitter vid samma bord). Att tala är silver - att tiga är GULD.
*gapskrattar* NU förstår jag varför bilhandlaren jag köpte bil av satt och smattrade på sin räknare hela tiden! Jag trodde att han helt enkelt inte kunde räkna (i mina ögon) enkla tal i huvudet...  ::) Och drog snabbt slutsatsen att jag hade övertaget och kände mig ännu kaxigare!  ;D Så fel jag hade...

Rådet att tiga tror jag också stenhårt på, kör också med det.

Det bästa är att han man EN gång gjort en förhandling som man själv anser som lyckad, får man råg i ryggen och vågar stå på sig ytterligare en gång. Efter ett antal lyckade förhandlingar ser man det som självklart att försöka "göra något på priset".

Edit: Väldans många stavfel... ::)

Fy fan ,er vill man inte ha i sin affär.Eller...man ska kanske lägga på en prutmån på priset...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.