Hej!
Jag ska till att bygga nytt hus.
Försöker projektera mina egna VS installationer då jag tycker det är lite intressant.
Det finns idag en grävd brunn på tomten som vi skall använda fram tills det kommunala vattnet kommer (2-5år bort) (brunnen har lite för dålig kapacitet)
Tänkte försöka anpassa mitt fördelarskåp så att jag inte behöver rådda och koppla så mycket när det kommunala vattnet väl kommer och eventuell ha en backupp om det kommunala vattnet skulle bli otjänligt (om det nu skulle hända).

Har några frågetecken som jag hoppas få svar på, se bifogad bild/pdf
A: 32pem slang till g20 koppling? vad använder jag enklast, några pratar om PRk koppling andra om Lk press pex?
B: Typ av T-koppling som skulle kunna fördela kommunalt eller eget vatten ut på fördelarna, alternativt LK 525 Växelventil ?
C: Fördelare för att klara 25 pem till garage?
D: Samma fast gällande varmvatten, 25mm från den 4 vägs kulvert jag tänkt använda för värmen.
Behöver jag vända på fördelaren så jag har största (i dimension) utgående ledning närmast inkommande

Kallvatten till värmepanna och inkommande 20mm varmvatten från Vp kommer uppifrån och tänkt att gå bakom skåpet i installationsvägg jag tänkt bygga in alla skåp i. (195 eller 220mm regelstomme som jag bygger in skåpen i)

bifogar även hela min VS uppställning om ni är intresserade så får ni säga vad ni tycker.
Tanken är att Fördelarskåp för vatten och skåp för glykolsystem till garage och ev uterum skall monteras på höjden. Vad tror ni om det?

Hoppas på några kloka ideer och kommentarer, jag tycker detta är så himla roligt att få grubbla på :D
bättre nu än när man skall till att gjuta

1779643423749.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lägger in en bild på skåpet om ni inte orkar ladda ner pdfer

Demmpa Demmpa skrev:
Du får INTE koppla ihop eget vatten och kommunalt vatten, det lär stå i avtalet för den kommunala anslutningen.

[länk]

[länk]
Det löser man väl med backventiler, en som bara tillåter kommunalt vatten in, en annan som blockerar att kommunala vattnet kan rinna in i brunnen/pumpen.

D Dilato skrev:
Det löser man väl med backventiler, en som bara tillåter kommunalt vatten in, en annan som blockerar att kommunala vattnet kan rinna in i brunnen/pumpen.
Å när/om dom går sönder då?

V Vector skrev:
Å när/om dom går sönder då?
Den dagen den sorgen...man behöver inte alltid ta hänsyn till allt som eventuellt kan hända i en avlägsen framtid.
Man kan också sätta upp ett underhållsprogram med obligatoriskt byte av backventiler varje år/varannat/var 5:e/var nn år..

Backventiler är billiga .och pålitliga.

Finns säkert någon sanning i det du säger kring kommunal anslutning! Men har inget avtal ännu, trots allt kommunal verksamhet! Det jag inte är sugen på är att om 2-3år gräva upp vår gräsmatta för att byta ut inkommande vattenledning! Så kan jag göra klart allting nu och om kommunen är så kräsen att koppla ur det egna vattnet så må det vara hänt, men att tex ändra inkommande 32 slang på en sida känns som en omöjlighet när skåp och väggar är på plats :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.