Jag bor i en 50-tals villa som jag totalrenoverade för 20 år sedan:
Bilade upp plattan och grävde ur/spräckte bort berg + ny isolering och ny platta. Nytt VA, el, etc.

Dock bytte jag aldrig den gamla inkommande elledningen från 1953 och jag har mätartavla och huvudsäkringar inomhus vid min elcentral.
Först en gjutjärnsbox där det sitter en omgång huvudsäkringar, sedan mätartavlan där det sitter en omgång till.

Det är bekvämt med huvudsäkringar inomhus, de få ggr de behöver bytas. Men det är en utmaning med att få ut elkablar till utsidan av huset nu när jag vill skaffa en laddare till hybridbilen. Jag har ett 50 mm rör från elcentral där ledningarna till luftvattenpumpens utedel går som jag kan använda. Men sen är det röret fullt och vill jag bygga ett Attefallshus blir det problem.

Jag har bilder från min renovering och jag kommer ihåg rätt. Inkommande elledning kommer in till elcentralen via ett ganska grovt betongrör som jag med lätthet kan komma åt på utsidan och med lite "meck" komma åt vid elcentralen. Är det någon här som har sett en liknande konstruktion med elledning i betongrör?

Idag är jag klokare än för 20 år sedan och jag brukar alltid säga åt alla som bygger om - lägg ner extra tomrör för el, vatten, nätverk etc. Det kostar inget mot att ångra sig sen.

• P1010033.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010043.JPG
    Skapa konto
  • P1010072.JPG
    Skapa konto
Det är ju lämpligt att du använder gamla röret för egna kablar från nya mätarplatsen bör gå bra att dra in i det. Det är inget ovanligt med såna rör eller av tegel för gamla serviser du har tur att kabeln inte ligger direkt i grundläggningen. Ibland klagas det ju här på den svenska sjukan med rör osv där man kan klara sig utan men ibland visar det sig bra och vettigt.

• Gilla
Nicklas-B
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.