Jag ska installera laddbox i sommarstugan. Från stolpskåp till ett uthus där jag skulle vilja ha laddboxen är det 1 meter. Skulle jag istället dra laddboxen från elcentralen (proppskåpet inomhus) så behöver jag ha en 15 meters laddsladd som får ligga gömd i en häck.

Bifogar bild på stolpskåpet inuti.

Om det går, hur djupt måste jag gräva ner elkabeln mellan stolpskåp och uthus (1 meters avstånd)?
 
  • 20260418_165217540.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260418_164049265.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om utrymme finns och det borde det göra så kan en central sättas där och från den går det vidare till huset samt din nya laddstation.

Gräv ca 40 cm så blir det bra. 50 cm om du orkar.
 
Tack. För man får väl inte sätta laddboxen direkt på stolpen?
 
Är det din stolpe?
 
M merbanan skrev:
Är det din stolpe?
Nej det är ju elbolaget.
 
M Mikaela123 skrev:
Nej det är ju elbolaget.
Då kan du ju inte sätta den där.
 
Du får inte sätta utrustning på stolpen. Stolpen är elnätsbolagets
 
H HSP skrev:
Du får inte sätta utrustning på stolpen. Stolpen är elnätsbolagets
Ok det är inte lönt att fråga dem heller?
 
Hemingway Hemingway skrev:
Då kan du ju inte sätta den där.
Då måste jag få dem att dra ledning från elbolagets stolpe till uthuset. Måste den gå i marken (sten) eller finns det lösningar att dra kabeln skyddad på ytan?
 
Stolpen är väl deras, men står på eller i direkt anslutning till din mark? Mätarskåpet borde vara ditt.

Då kan du dra ett gult markrör från mätarskåpet rakt ned i marken och så går det i schaktet du grävt till uthuset.

Har du inlett dialog med elektriker som ska göra eljobbet?
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Eftersom det är en hel stolpe samt att det går en kabel längs stolpen så är det till 99,9% nätägarens stolpe.

På nätägarens stolpar får man normalt inte montera något annat än mätarsjåpet.
Innan något monteras på nätägarens stolpe så måste man ha skriftligt tillstånd från nätägaren.

Nätägaren vill egentligen ha bort alla mätarskåp som sitter på deras stolpar. Alla? nätägare drar en ny serviskabel till kunden
kostnadsfritt när kunden flyttar mätarplatsen från nätägarens stolpe till en plats som kunden äger

Kanske flytta mätarplatsen från stolpen till ett större fasadskåp eller till ett marksåp?
Då går det att få rum med att som behövs för laddboxen i mätarskåpet.
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Fast om skåpet tillhör fastighetsägaren så borde det väl vara OK att montera laddboxen på själva skåpet?
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är en hel stolpe samt att det går en kabel längs stolpen så är det till 99,9% nätägarens stolpe.

På nätägarens stolpar får man normalt inte montera något annat än mätarsjåpet.
Innan något monteras på nätägarens stolpe så måste man ha skriftligt tillstånd från nätägaren.

Nätägaren vill egentligen ha bort alla mätarskåp som sitter på deras stolpar. Alla? nätägare drar en ny serviskabel till kunden
kostnadsfritt när kunden flyttar mätarplatsen från nätägarens stolpe till en plats som kunden äger

Kanske flytta mätarplatsen från stolpen till ett större fasadskåp eller till ett marksåp?
Då går det att få rum med att som behövs för laddboxen i mätarskåpet.
Tack, jag ska kolla med dem!
 
M Mikaela123 skrev:
Tack, jag ska kolla med dem!
Det går att byta mätarskåpet till ett större och då får du plats med det som hör laddningen till.
Och jag skulle råda dig att ta vägen genom en elfirma för kontakt med nätbolaget, nätägarna brukar inte vara intresserade av direktkontakter med sina kunder.
Möjligen kan deras kundservice svara men dom saknar rätt kunskaper för att på ett vettigt sätt ge dig svar.
 
  • Gilla
Mikaela123
  • Laddar…
Ett (infällt/utanpåliggande) fasadmätarskåp kostar ca 4-7 kkr och ett markmätarskåp kostar ca 10-16 kkr i nätbutik.
Utanpåliggande fasadmätarskåp används även för stolpe.
Sen tillkommer elektrikerns arbete.

Det finns/fanns även smala godkända utanpåliggande mätarskåp som har plats för dvärgbrytare/JFB på kundens sida.

Här är/var Garo's olika skåp, verkar vara gammalt dokument, kollar man deras hemsida så har dom bara infällda skåp,
https://www.garo.se/storage/F176663...fb7cedee4e64db6815a60644265e5da/Mätarskåp.pdf


Vid flytt/byte av mätarskåp/mätartavla så behöver man betala en administrativ avgift till nätägaren (för ca 10 år sedan var det ca 1500 kr). Har inte koll om man behöver det när man flyttar från nätägarens stolpe men troligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.