44 653 läst ·
240 svar
45k läst
240 svar
Netflix, jagar kontodelare...
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 235 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 235 inlägg
Jag vet inte hur de ska kunna "blocka" familjemedlemmar eller en själv när man ska kolla på resande fot men det kanske gör så som Apple tv + funkar? >
Jag fick 6 månader gratis där för inte så länge sen och när jag skulle logga in på nytt wifi när jag inte var hemma så bad de mig bekräfta på min enhet att det var jag som tittade. Dvs, jag loggade in via datorn och de bad mig skriva in en kod som kom till min ipad. När koden var inskriven så var det bara att kolla vidare på datorn eller streama upp på tv:n. Om de gör något liknande med Netflix så kommer det komma upp en ruta med frågan om det är du som kollar och så får du klicka dig vidare via din e-mail eller skriva in en kod som kommer till "kontoägaren". Då har du bekräftat att det är rätt ägare som har tillgång till kod eller mailen och du kan kolla vidare nån vecka eller två innan de frågar igen.
Det borde ju skala bort dem som kommit över lösen utan att vara nära vän/familj med ägaren. Lite bökigt men ändå inte omöjligt för växelboende barn att kunna kolla på föräldrars konto på "fel" ställe. Jag fick ofta sms från familjen när de skulle kolla Apple tv+ med orden "vad är sifferkoden" och så fick jag svara med det som kommit upp på min ipad. =) Sen var det bara för dem att kolla vidare.
Med det sagt så suger Netflix getmjölk och de har ca 1 serie och 1 film om året som är något att ha. Om det inte vore för barnen så hade jag sagt upp det för flera år sen.
Jag fick 6 månader gratis där för inte så länge sen och när jag skulle logga in på nytt wifi när jag inte var hemma så bad de mig bekräfta på min enhet att det var jag som tittade. Dvs, jag loggade in via datorn och de bad mig skriva in en kod som kom till min ipad. När koden var inskriven så var det bara att kolla vidare på datorn eller streama upp på tv:n. Om de gör något liknande med Netflix så kommer det komma upp en ruta med frågan om det är du som kollar och så får du klicka dig vidare via din e-mail eller skriva in en kod som kommer till "kontoägaren". Då har du bekräftat att det är rätt ägare som har tillgång till kod eller mailen och du kan kolla vidare nån vecka eller två innan de frågar igen.
Det borde ju skala bort dem som kommit över lösen utan att vara nära vän/familj med ägaren. Lite bökigt men ändå inte omöjligt för växelboende barn att kunna kolla på föräldrars konto på "fel" ställe. Jag fick ofta sms från familjen när de skulle kolla Apple tv+ med orden "vad är sifferkoden" och så fick jag svara med det som kommit upp på min ipad. =) Sen var det bara för dem att kolla vidare.
Med det sagt så suger Netflix getmjölk och de har ca 1 serie och 1 film om året som är något att ha. Om det inte vore för barnen så hade jag sagt upp det för flera år sen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Om något är tillåtet, hur kan man då.jämföra det med den olagliga fildelningen?
Det var väl bara spekulationer tidigare i media. Någon sån info. har dom inte kommunicerat ännu i Sverige.engs skrev:
Stickan
Jag har ett svenskt abonnemang på Netflix men bor större delen av året i Kap Verde.
Jag har aldrig fått något mejl från netflix om detta.
Jag och min sambo använder varsitt mobilabbonemang för att se på filmer, hon har en egen profil med portugisiskt språk och jag har svenskt. Detr olika filmer tillgängliga men jag tror det beror på vilka språk det finns som undertexter.
Allt som oftast laddar vi ner serier och filmer när vi har tillgång till wifi, man kan dock bara göra det på en enhet med det abonnemang jag har (720)
Jag har även en kompis i Kap Verde i ett annat hushåll som använder kontot.
Har aldrig fått något mejl.
Nu är jag på väg till Sverige och kommer att använda en svensk internetleverantör och hon är kvar hemma så det kommer att bli två olika länder som kollar.
Skall bli intressant att se om de reagerar.
Jag har aldrig fått något mejl från netflix om detta.
Jag och min sambo använder varsitt mobilabbonemang för att se på filmer, hon har en egen profil med portugisiskt språk och jag har svenskt. Detr olika filmer tillgängliga men jag tror det beror på vilka språk det finns som undertexter.
Allt som oftast laddar vi ner serier och filmer när vi har tillgång till wifi, man kan dock bara göra det på en enhet med det abonnemang jag har (720)
Jag har även en kompis i Kap Verde i ett annat hushåll som använder kontot.
Har aldrig fått något mejl.
Nu är jag på väg till Sverige och kommer att använda en svensk internetleverantör och hon är kvar hemma så det kommer att bli två olika länder som kollar.
Skall bli intressant att se om de reagerar.
Vilken är "den"? Kontot? Personen? Devicet?J JohanLun skrev:
Jag frågade i #22 hur detta var tänkt att implementeras och fungera. Möjligen har jag läst slarvigt men jag har inte riktigt förstått det ännu. Många har sina tolkningar (gissningar) men var finns officiell information kring detta från Netflix?
Jag hittar följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det säger inget om hur de tänker bedöma om en "tittare" "ingår i ditt hushåll" eller ej. Även här finns lite info men inte heller där förklaras det jag efterfrågar.
Min dotter har ett Netflixkonto och är inloggad både hos sig och hos mig, så hon kan titta även när hon är på besök i barndomshemmet.
Jag känner mig varken kriminell eller osolidarisk när jag tittar på Netflix när hon inte är här.
Jag känner mig varken kriminell eller osolidarisk när jag tittar på Netflix när hon inte är här.
Har bara Netflix idag.J JohanLun skrev:Netflix sverige går ju nu ut med att ev "kontodelare" aktivt ska avregga enheter som inte används av dig eller betala 50kr extra per månad. Jag har installerat vårt netflix i föräldrarnas sommarställe och morsan har ibland "lånat" mitt netflix. Jag är inte speciellt sugen på att betala extra för detta. Tycker netflix är dyrt nog som det är, jämfört med andra tjänster. Vore det inte för att de andra i familjen verkar använda netflix skulle jag avsluta det, har HBO, Prime och Sky som alla tillsammans totalt kostar mindre än netflix. Jag tror snarare jag ska stega ned netflix från 4k med många samtida användare till normalabonemang bara för jag blir sur på hur de hanterar detta...
Hur tänker ni andra?
Skulle dock vilja ha det i sommarstugan nästa år då fiber installeras. Då kommer ju dilemmat in. Jag är ju samma person, delar sålunda inte utan har en adress till. Detta borde lösas i Netflix.
I övrigt delade jag med min bror till nyligen. Han lär kliva ur när delandet tar slut.
I övrigt är det policy att inte dela enligt Netflix, så då är det som det är.
Sedan laddar folk ner programvara, musik och film utan att betala en mindre summa. Dålig moral tycker jag, vetandes att flera av mina vänner är artister, fotografer, musiker.
Nu stack jag ut hakan om detta, men många lever på sitt artisteri och alla har inte stora konserter att ta intäkter på.
Å andra sidan kan jag dela mitt SL-månadskort, så de finns de företag som från början tagit in perspektivet "delning". Där ser ingen prisförändringar pga delning.
En devis att ta in för framtida bolag som tar sig in i streaming och andra tjänster.
Det borde vara tillräckligt med tid i denna digitala värld att bygga en hållbar prissättningsgrund, som inte stör prenumeranterna med störande ändringar.
Där är jag helt inne på samma spår, upprätta en VPN som ungarna kan koppla upp sig på för att reviva sitt konto.engs skrev:
Borde finnas en smidig lösning för detta.
Fast läser man detta korrekt så innebär det att om man missar inloggning var 30:e dag så är just den enheten fimpad/blockad från access igen. Låter väl enkelt att logga in hit o dit men i dagens läge är det så mycket annat man måste hålla koll på, många bäckar små som det heter.U UrbOls skrev:
Fast om de krånglar till det så även legit användande försvåras lär deras tjänst inte bli långlivad. Min gissning är att de implementerar detta under en tid tills medlemstappet blir för stort och sedan går tillbaka till någon pseudo-kontodelning igen.B Ben39 skrev:
A Anders_E1 skrev:Har bara Netflix idag.
Skulle dock vilja ha det i sommarstugan nästa år då fiber installeras.
/QUOTE]
Läste nånstans att man som kontohavare kan ha Netflix i mobilen och logga in på ett WiFi nätverk och streama Då kan man ansluta andra enheter tex en TV till samma nätverk i en månad Gör man den proceduren på wifinätverket i fritidshuset funkar det KLarnar väl i detalj framöver
De jämförs med andra alternativ och då är 200 mycket dyrt, om man tycker de är bättre eller sämre är en smaksak. Man kan ju gissa att ett sätt att motivera den höga månadsavgiften har varit att lägga till användare och få den rimlig, när denna möjlighet försvinner så måste man tycka att Netflix är minst 4 gånger så bra som de andra alternativen (där delning fungerar) och den gruppen är liten.L Lilliz_89 skrev:Tycker folk verkligen att 200:- i månaden är dyrt för en streamingtjänst?! Om man inte vill betala den summan så säg upp abonnemanget? Och om alla som delar konton betalade själv skulle väl produkten bli billigare? Det finns stackare som knappt får sin vardag att gå runt och behöver hoppa över vissa mål mat under dagen, ändock ska det gnällas om att man behöver punga ut 50:- extra i månaden för att nån som vill titta inte betalar för sig själv..
Den enkla slutsatsen man kan dra är att detta tilltag förmodligen bidrar till att Netflix marknadsandel faller snabbt, misstänker att det kommer accelerera nu när fler länder dras in i detta.
Om Netflix gör allvar av kontrollen/blockering säger jag upp abonnemanget. Jag betalar i dag 179:- i månaden för att få 4K. Sedan våra två barn flyttade ur boet för några år sedan så fultittar dom naturligtvis på mitt konto. Och det tycker jag är helt ok att betala 179:- för. Men att betala 179:- för det lilla som frugan och jag tittar på Netflix känns inte ok. Så det blir nog ett avslut den dagen som Netflix hör av sig och hotar med blockering.
Vi har lite andra streamingtjänster att titta på och det finns ju dessutom ett stort utbud av illegal IP-TV att titta på. Chansen att torska på det borde vara minimal!
Vi har lite andra streamingtjänster att titta på och det finns ju dessutom ett stort utbud av illegal IP-TV att titta på. Chansen att torska på det borde vara minimal!
Jag slås lite av att så många i tråden verkar ha Netflix permanent och nu överväger att säga upp det permanent.
Är det bara jag som hoppar på och av olika streamingtjänster då och då. När man "tömt" en tar man ett uppehåll ett halvår eller så tills de hunnit förnya sig och man "luras" in igen av något sockrat erbjudande.
Sen kan jag erkänna att jag var en bättre hoppjerka när allt var nytt för några år sedan...
Är det bara jag som hoppar på och av olika streamingtjänster då och då. När man "tömt" en tar man ett uppehåll ett halvår eller så tills de hunnit förnya sig och man "luras" in igen av något sockrat erbjudande.
Sen kan jag erkänna att jag var en bättre hoppjerka när allt var nytt för några år sedan...