N
Alfredo Alfredo skrev:
Jag var som sagt bättre på det tidigare. :oops: Men man borde. Kan gå månader utan att jag använder en tjänst jag faktiskt betalar för.

Den "fällan" sitter jag med i...
Samma sak när det gäller SkyShowtime för min del men jag tittar mer på den än på HBO.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
I
N Nalleman64 skrev:
För mig är alternativet gratis TV via satellit eftersom det gott och väl ger mig det jag vill ha. Den senaste veckan har jag streamat max tre timmar. I övrigt är det TV via satellit som gällt. Brittisk TV är svår för var och en att få in (inte ens möjligt för många) eftersom STOR parabol krävs men ger mig t.ex. BBC, ITV, Channel 4 m.fl. inhemska brittiska kanaler. Tyskt och italienskt går lätt att få in men där är det nog språket som begränsar.
Notera alltså att detta är utifrån min situation och alla har givetvis olika intressen och förutsättningar.
Piratkort är inget jag hållit på med överhuvudtaget trots ett stort intresse för satellit-TV.
Självklart man ska aldrig köpa produkter man inte har behov av! I vårt fall hade det varit praktiskt taget omöjligt att sälja in din lösning men det är ju det som är det fina, man kan själv välja vad man köper :)
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Samvete samvete samvete
Jag har Nextory - Utökade med en person (till min kompis) å betalar 30 spänn/mån extra för det
Min kompis har Netflix och utökade för mig å han betalar extra för det.. hur mkt vet jag inte

Båda företagen får merförsäljning.. för ingen av oss hade tecknat ett extra eget abonnemang i detta fallet.

Har inte haft TV förrän det kom på TV-licensen kom på skatten.. för jag tittar inte på programtablå-TV och hatar Reklam .. jag snittar nog på 4-5 avsnitt på nån serie i månaden så tynger nog inte ner Netflix nått nämnvärt :-D
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag slås lite av att så många i tråden verkar ha Netflix permanent och nu överväger att säga upp det permanent.
Talk is cheap iofs.

Är det bara jag som hoppar på och av olika streamingtjänster då och då. När man "tömt" en tar man ett uppehåll ett halvår eller så tills de hunnit förnya sig och man "luras" in igen av något sockrat erbjudande.
Nej, jag har gjort likadant, utbudet i de svenska tjänsterna är ju miserabelt, man hoppar på nåt sockrat välkomsterbjudande, och 3 månader senare har man sett allt värt att se, då hoppar man på nästa tjänsts sockrade erbjudande osv osv..

Nu är jag så less på det så jag har ingen tjänst alls
 
I
J JohanLun skrev:
Antingen kommer netflix inte lyckas med det de vill uppnå, eller kommer de skapa en så irriterande tjänst att folk kommer spy på den och säga upp den. Utom några som betalar lite extra för det ska funka...
Vad du verkar ha missat är att detta är ingen utvärdering, de har redan kört omfattade tester i andra länder och sett en fördel i det, så pass att det är läge att driva igenom i andra länder. De räknar med att förlora en hel del abb men samtidigt få ett par nya. Det är ganska troligt att övriga streaming tjänster kommer följa med.

Ärligt talat tror jag att de flesta har insett bekvämligheten i streaming, det är inte troligt att ens övervägande går tillbaka till parabol eller blir pirat.

Jag vet att jag betalade runt 500 kr för linjära parabolkanaler runt 2017, lägger jag ihop streamingtjänsten vi har nu så är utbudet MYCKET större, vi kan se när vi vill, det finns 4K men ändå är det fortfarande billigare? Klaga? Nej knappast, men vi är alla olika.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
I
Alfredo Alfredo skrev:
De senaste dryga 30 åren har i alla fall jag spelat in det mesta jag velat se för att se det när det passar mig, så det där med tvungen håller jag inte riktigt med om. Att se inspelat i efterhand för att kunna spola över reklamen är ju även nästan nödvändigt för att stå ut med reklamkanaler.
Ja vilket meck, man ska sitta o leta i tablån efter grejer som kommer, man ska lägga in schema på att spela in, man ska invänta rätt dag för att kunna se, man ska spola i videon var 15e min för att slippa reklam. Dessutom så hade det mesta några år på nacken. Så kan jag tänka mig betala för att slippa allt det där? Absolut, men vänta? Jag betalar ju mindre idag än när jag körde med parabol, ändå är det alltså dyrt och ovärt. MEN absolut, lever inte en tjänst upp till ens krav, kanske anser man utbudet uttjänt, ja då ska man såklart inte köpa tjänsten, då väljer man något annat vilket inte alltid var så enkelt med parabol eller kabel.
 
I
J JohanLun skrev:
Liknelsen är väl mer att jag har köpt en Ferrari med 4 nycklar, men plötsligt slutar nyckeln jag lånat ut till min dotter så hon kunnat köra min Ferrari att funka och hon uppmanas att köpa en egen Ferrari.

Vi pratar faktiskt om att jag betalar för ett premium konto med 4 samtidiga visningar. Ska då inte de jag betraktar som min familj kunna använda dem? Jag har ju betalat för kontot. Inte snott det!
Du är inte den första som jämfört köpta produkter med tjänster men är det verkligen en rimlig jämförelse? Hur gör du med ditt bredband? Om din kompis sitter på samma stadsnät, kan du då dela med dig av den Mbit du inte använder? Hur gjorde men med linjär-TV? Kunde man dela ut de kanaler man inte använde till kompisar?

Man kan absolut fundera över om Netflix kanske bara skulle erbjuda en stream och den är din egen med möjligheten att köpa till inom hushållet. Jag skulle säga att det i grunden är ganska uppenbart att ett abb hos någon av streamingtjänsterna är riktad till 1 hushåll och inte så mycket mer. Flyttar ungarna hemifrån får de ha ett eget abb precis som de får ha ett eget bredbands abb.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
I
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken är "den"? Kontot? Personen? Devicet?

Jag frågade i #22 hur detta var tänkt att implementeras och fungera. Möjligen har jag läst slarvigt men jag har inte riktigt förstått det ännu. Många har sina tolkningar (gissningar) men var finns officiell information kring detta från Netflix?

Jag hittar följande:

[bild]

Men det säger inget om hur de tänker bedöma om en "tittare" "ingår i ditt hushåll" eller ej. Även här finns lite info men inte heller där förklaras det jag efterfrågar.
Detta är inget nytt och man kan anta att de kanske inte avslöjar alla sina hemligheter men här är första träffen på goggle : https://www.forbes.com/sites/schifr...ancer-from-the-1980s-help-prevent-bank-runs/?

Utklipp :

Netflix will have ways of knowing if you are still sharing your account with someone outside of your household. That’s because the streaming service collects a lot of data about you, including what you watch, where you watch it, the location of your home, and device IDs. This information can be used to ascertain whether it’s you watching or someone in another household.

In countries where the password sharing crackdown is active, Netflix is tracking who shares their accounts via the devices used to connect to the platform. It will enforce the end of password sharing by asking devices to “check in” periodically in your home location around once a month. If you have kids at college, they could check their devices in when they are home, if they can get back every 31 days.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I
Alfredo Alfredo skrev:
Jag slås lite av att så många i tråden verkar ha Netflix permanent och nu överväger att säga upp det permanent.
Haha så är det alltid, har suttit i många trådar som denna på andra websidor och oavsett vilken streamingtjänst det gäller som höjer eller begränsar eller gör något annat som man anser är negativt så är det 90% som säger "Utbudet sög ändå, nu är skiten äntligen uppsagd!".

Men absolut, tycker man inte en tjänst är värt priset så ska man inte betala för det men tyvärr tror jag att det Netflix pysslar med kommer vi få se på övriga tjänster med(inte minst priset).
 
Vi kör Telia play, HBO Max och får tillgång till svärmors netflix. Sen kör vi ganska mycket torrent. Kommer fortsätta nyttja svärmors netflix konto till hon säger något annat.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag slås lite av att så många i tråden verkar ha Netflix permanent och nu överväger att säga upp det permanent.

Är det bara jag som hoppar på och av olika streamingtjänster då och då. När man "tömt" en tar man ett uppehåll ett halvår eller så tills de hunnit förnya sig och man "luras" in igen av något sockrat erbjudande.

Sen kan jag erkänna att jag var en bättre hoppjerka när allt var nytt för några år sedan... :oops:
Vi gör samma sak. Försöker att bra ha en steamintjänst i taget.
För mig är det helt obegripligt att ha Netflix år efter år, samma med de andra tjänsterna.
 
I Ironside skrev:
Du är inte den första som jämfört köpta produkter med tjänster men är det verkligen en rimlig jämförelse? Hur gör du med ditt bredband? Om din kompis sitter på samma stadsnät, kan du då dela med dig av den Mbit du inte använder? Hur gjorde men med linjär-TV? Kunde man dela ut de kanaler man inte använde till kompisar?

Man kan absolut fundera över om Netflix kanske bara skulle erbjuda en stream och den är din egen med möjligheten att köpa till inom hushållet. Jag skulle säga att det i grunden är ganska uppenbart att ett abb hos någon av streamingtjänsterna är riktad till 1 hushåll och inte så mycket mer. Flyttar ungarna hemifrån får de ha ett eget abb precis som de får ha ett eget bredbands abb.
Så gör är det. Tycker det är lite roande att läsa när vuxna människor försöker hitta på ursäkter för att fuska. Alla vet mycket väl vad som gäller men låtsas att de inte fattar.
 
N
I Ironside skrev:
Självklart man ska aldrig köpa produkter man inte har behov av! I vårt fall hade det varit praktiskt taget omöjligt att sälja in din lösning men det är ju det som är det fina, man kan själv välja vad man köper :)
Precis så! Man väljer det som passar en bäst. När det gäller brittisk TV (kollade nu och det är faktiskt över 80 kanaler) har inte så många den möjligheten då det krävs en jätteparabol (och inte ens det räcker på de flesta ställen).
Det jag verkligen älskar med satellit-TV är att kunna se de program som sänds nationellt i de länder jag uppskattar (Storbritannien, Tyskland och Italien). Jag har precis tittat på RAI 1 en timme och skall nu byta till Challenge (UK).
Det finns ett enormt utbud och alltid många program man (jag) vill se.
Streamat har jag inte gjort alls idag trots ett flertal tillgängliga tjänster.
För mig är satellit-TV fullständigt överlägset streaming för att inte tala om SVT och TV4.
Dessutom är det som sagt helt gratis!
Förutom utrustningen som krävs då (engångskostnad).
Men som sagt - alla får välja utifrån sina förutsättningar och preferenser.
 
Vad gäller brittisk tv kan jag rekommendera Britbox, en streamingtjänst med uteslutande brittiska krim- drama- och humorserier. 89:-/mån är ganska prisvärt med tanke på kvaliteten på utbudet. Det är också den enda streamingtjänst jag betalar för, då Netflix är gratis.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
Keiller Keiller skrev:
Vad gäller brittisk tv kan jag rekommendera Britbox, en streamingtjänst med uteslutande brittiska krim- drama- och humorserier. 89:-/mån är ganska prisvärt med tanke på kvaliteten på utbudet. Det är också den enda streamingtjänst jag betalar för, då Netflix är gratis.
Britbox är ett bra alternativ (har den via C More) som tar sitt material från BBC och ITV (dem ser jag via satellit). Brittisk kvalitets-TV!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.