Byggahus.se
Netflix sverige går ju nu ut med att ev "kontodelare" aktivt ska avregga enheter som inte används av dig eller betala 50kr extra per månad. Jag har installerat vårt netflix i föräldrarnas sommarställe och morsan har ibland "lånat" mitt netflix. Jag är inte speciellt sugen på att betala extra för detta. Tycker netflix är dyrt nog som det är, jämfört med andra tjänster. Vore det inte för att de andra i familjen verkar använda netflix skulle jag avsluta det, har HBO, Prime och Sky som alla tillsammans totalt kostar mindre än netflix. Jag tror snarare jag ska stega ned netflix från 4k med många samtida användare till normalabonemang bara för jag blir sur på hur de hanterar detta...

Hur tänker ni andra?

Hur tänker ni andra?
Jag tänker att det är rätt rimligt att de ser till att du bara kan använda systemet på sådant sätt som du betalar för. Om alla som använde Netflix också betalade för det skulle ju priset vara lägre osv.

För egen del har vi nyligen avslutat netflix, men av andra skäl - jag hittade helt enkelt för sällan något att titta på.

Är nått om att alla konton måste vara på "hemma-IPt" minst en gång / månad har jag för mig..
Hum, fungerar inte i paktiken. Finns många som flyttar ut till fritidshus/sommarställe när man tillhör de "arbetsbefriade" och det kan vara 2-3 månader. Blir intressant att se hur de ska lösa alla alternativ om definition skulle bli "hemma-IP" då det är ett luddigt begrepp.
Speciellt med enbart mobila abonnemang.
Nej, tror inte på den lösningen.
Och med mitt exempel även omöjligt med geolokalisering (tror jag iallafal).

Hum, fungerar inte i paktiken. Finns många som flyttar ut till fritidshus/sommarställe när man tillhör de "arbetsbefriade" och det kan vara 2-3 månader. Blir intressant att se hur de ska lösa alla alternativ om definition skulle bli "hemma-IP" då det är ett luddigt begrepp.
Speciellt med enbart mobila abonnemang.
Nej, tror inte på den lösningen.
Och med mitt exempel även omöjligt med geolokalisering (tror jag iallafal).
En familj skulle ju även kunna bestå av tex föräldrar som separerat med barn som bor veckovis, sommarställen osv. Eller att jag åker hem till mamma en gång i veckan och tittar på film med henne där.

Jag köper helt att man inte ska kunna dela netflix till alla vänner och bekanta i obegränsat antal samtidiga streamningar, men redan nu tror jag det är så att med 4k abonnemanget kan man titta på typ 4 samtidiga visningar och med standard så är det väl bara en. Jag kan då känna att om de jag delar netflix med är så "nära" att jag accepterar att de kan se vad jag tittar på (historik) och att de kan "sno" min möjlighet att streama om antalet samtidiga visningar blir för stort, ja då tillhör de närmsta familjen.

Om någon skulle sälja abonemang för "delning" av netflix skulle jag tycka det var befogat att stävja det. Men här är det ju att hindra de som faktiskt är släkt på något sätt att titta på netflix. Ungefär som att SvD skulle säga att jag inte får läsa morsans tidning om jag hälsar på på landet utan måste köpa min egen tidning.

Generellt gillar jag inte övervakningssamhället. Tjänster för mjukvara, filmer och musik bör vara prissatta så och ha ett utbud så att man tycker det är värt att betala för det. Jag har bahnhof då jag ogillar att ISP delar ut min näthistorik till vemhelst som frågar. Om netflix går dåligt för att de inte har ett utbud som motsvarar priset så är det ett problem, men det löses inte av att man jagar sina kunder. Hade man gjort detta smart hade man erbjudit (som många andra) halva priset "for life" om man tidigare delat konto med nån familjemedlem, slängt in nån fördel att ha sitt "eget" konto och på så sätt fått folk att nappa på att teckna ett eget abonnemang. Nu tror jag de sällananvändare som nyttjat en konto inte kommer skaffa sitt eget abonnemang samtidigt som säkert endel likt mig blir förbannade och avslutar netflix. Dessutom planerar de väl att börja med reklam?

Om utbudet var helt fantastiskt så skulle jag köpa att priset var högre, men många filmer finns inte på Netflix. De lever väl på sina exklusiva serier. Men är man ingen serietittare så känns inte mervärdet så högt...

Har många streamingtjänster (Viaplay, C More, Discovery+, HBO Max, SkyShowtime och Prime Video) men Netflix har jag faktiskt aldrig testat. T.ex. SkyShowtime har tydligt sagt att det är ok att dela med t.ex. vänner vilket gör att jag gillar dem ännu mer. Vet inte hur det är med de övriga. Discovery+ och HBO Max slås ju ihop till en kanal nästa år. Får se vad som händer då.
Oavsett börjar det bli dags att rensa lite och avsluta några tjänster eftersom jag inte hinner titta på allt.

Den som betalar för kontot jag använder fick upp en uppmaning att bekräfta enheter, när jag sen loggade in på min tv så fick jag upp samma, valde då "Nej tack" och vi delar vidare utan problem.
Den som betalar för kontot jag använder fick upp en uppmaning att bekräfta enheter, när jag sen loggade in på min tv så fick jag upp samma, valde då "Nej tack" och vi delar vidare utan problem.
Samma hände mig igår och det fungerar fortfarande. Möjligt det bara är en förberedelse inför det nya systemet? :thinking:

Har många streamingtjänster...
Oavsett börjar det bli dags att rensa lite och avsluta några tjänster eftersom jag inte hinner titta på allt.
Kostar tjänsterna ca 50kr/mån så kan jag tänka mig att betala för flera, finns bara 1-2 bra filmer att se per månad så är det ju värt det. När det kostar uppåt 200kr så begär jag lite mer. Kanske ska jag helt enkelt gå över till ett basic-abonnemang. Att betala 180kr + 50 kr extra för netflix finns inte på kartan. Begär de det av mig så avslutar jag eller iallafall går till basic.

Samma hände mig igår och det fungerar fortfarande. Möjligt det bara är en förberedelse inför det nya systemet? :thinking:
Jag har inte agerat på mailet. Tänker nog inte göra det heller.

Börjar de slå av enheter godtyckligt så ökar inte direkt min vilja till att betala ett premiumpris för tjänsten...

Jag har som sagt svårt att se hur de ska fixa detta... Börja med bankid för att logga in och autologga ut då och då. Men det kommer ju då leda till att barn eller den som inte betalar plötsligt blir utlåst från kontot.

Netflix startade en bra trend som troligen minskade piratkopiering. Att jaga konodelare och höja priser så kommer alternativa vägar att se på utbudet komma fram. Tjänster måste vara rimligt prissatta och inte innebära för mycket krångel.

Kostar tjänsterna ca 50kr/mån så kan jag tänka mig att betala för flera, finns bara 1-2 bra filmer att se per månad så är det ju värt det. När det kostar uppåt 200kr så begär jag lite mer. Kanske ska jag helt enkelt gå över till ett basic-abonnemang. Att betala 180kr + 50 kr extra för netflix finns inte på kartan. Begär de det av mig så avslutar jag eller iallafall går till basic.
I rimlighetens namn, om man delar kontot med flera, och då betalar 180 + 50 betalar väl du rimligtvis bara hälften av det, dvs 115 kr.

Det är 50kr per extra person som använder.. inte 50kr för att andra ska få använda det. Och de räknar enbart hushåll, och inte familj, så bor man på flera ställen osv så innebär det flera hushåll enligt dem, dvs ett konto per ställe. Ogenomtänkt och kortsiktigt beteende som på sikt kommer skita sig rejält. Tror vi lägger ner Netflix hos oss och kör på HBO istället framöver.