Vi har fortfarande kvar Netflix, men vi tittar mycket mer på HBO, Prime, Disney+, SVT m.fl andra leverantörer. Under hockeysäsongen brukar jag även ha Cmore. Vi har tillräckligt med kanaler. Det är nog läge att säga upp Netflix.

• Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
N
J JohanLun skrev:
Kostar tjänsterna ca 50kr/mån så kan jag tänka mig att betala för flera, finns bara 1-2 bra filmer att se per månad så är det ju värt det. När det kostar uppåt 200kr så begär jag lite mer. Kanske ska jag helt enkelt gå över till ett basic-abonnemang. Att betala 180kr + 50 kr extra för netflix finns inte på kartan. Begär de det av mig så avslutar jag eller iallafall går till basic.

Jag har inte agerat på mailet. Tänker nog inte göra det heller.

Börjar de slå av enheter godtyckligt så ökar inte direkt min vilja till att betala ett premiumpris för tjänsten...

Jag har som sagt svårt att se hur de ska fixa detta... Börja med bankid för att logga in och autologga ut då och då. Men det kommer ju då leda till att barn eller den som inte betalar plötsligt blir utlåst från kontot.

Netflix startade en bra trend som troligen minskade piratkopiering. Att jaga konodelare och höja priser så kommer alternativa vägar att se på utbudet komma fram. Tjänster måste vara rimligt prissatta och inte innebära för mycket krångel.
Jag har "halva priset erbjuandet" på HBO Max (44,50/mån) och SkyShowtime (39,50/mån) och det är klart prisvärt. Prime Video 549:-/år är också klart prisvärt. Tycker även 89:- för Discovery+ är värt pengarna. Återstår att se hur det blir med HBO och Discovery+ när de slås ihop. Halva priset ryker nog eftersom det blir en helt ny tjänst.
Viaplay och C More för 149:-/mån ligger nog sämst till när det gäller att väljas bort.
Till saken hör att jag har väldigt många brittiska TV-kanaler (drygt 50) via satellit (helt gratis och fullt lagligt tack vare stor parabol) och det är dessa jag lägger klart mest tittartid på.

• Gilla
Ola Joensson
  • Laddar…
själv har jag aldrig haft nån streaming använder mig torrenter eller iptv

• Gilla
  • Wow
245 Lux och 6 till
  • Laddar…
R
M maria01 skrev:
själv har jag aldrig haft nån streaming använder mig torrenter eller iptv
Piratkopiering är ju knappast ett alternativ till att ha en streaming-tjänst. Det är ju som att i en diskussion om bussbiljetter säga att man plankar istället.

• Gilla
  • Haha
jarlh och 23 till
  • Laddar…
Jag har delat Netflix och HBO med döttrarna men de är ju här bara på helgerna. Misstänker att vi framöver inte kan dela även om de som nu betalar extra för min linje.

yonna yonna skrev:
Jag har delat Netflix och HBO med döttrarna men de är ju här bara på helgerna. Misstänker att vi framöver inte kan dela även om de som nu betalar extra för min linje.
Troligen går det bra, inloggning en gång i månaden räcker ju.

• Gilla
deetee
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Troligen går det bra, inloggning en gång i månaden räcker ju.
Kan någon hänvisa till, eller dela med sig av, exakt vad Netflix gått ut med avseende denna fråga? Jag har i alla fall inte fått någon info mer än den allmänna som medierna presenterat.

Jag delar inte med någon men använder Netflix på olika platser, bland annat i hemmet och på landet.

J JohanLun skrev:
Jag köper helt att man inte ska kunna dela netflix till alla vänner och bekanta i obegränsat antal samtidiga streamningar, men redan nu tror jag det är så att med 4k abonnemanget kan man titta på typ 4 samtidiga visningar och med standard så är det väl bara en. Jag kan då känna att om de jag delar netflix med är så "nära" att jag accepterar att de kan se vad jag tittar på (historik) och att de kan "sno" min möjlighet att streama om antalet samtidiga visningar blir för stort, ja då tillhör de närmsta familjen.

Om någon skulle sälja abonemang för "delning" av netflix skulle jag tycka det var befogat att stävja det. Men här är det ju att hindra de som faktiskt är släkt på något sätt att titta på netflix. Ungefär som att SvD skulle säga att jag inte får läsa morsans tidning om jag hälsar på på landet utan måste köpa min egen tidning.
Tycker iofs det är rimligt att man betalar per hushåll för tjänsten, inte per kompisgäng...

Jämförelsen med SvD och morsans lantställe haltar lite, det är väl snarare som om din morsa varje morgon går upp 05.00, kopierar hela tidningen och sen ser till köra ut den till sina 3 närmsta kompisars brevlådor innan de har vaknat.. Skulle tippa att du inte får göra så heller, även om jag är osäker på om du bryter mot upphovsrätt eller om SvDs villkor för prenumeration tar upp frågan eller hur det nu är..

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I
Men är det egentligen dyrt? När vi körde linjärTV(parabol) så kostade det runt 500 kr / mån för X antal år sen, det var utan extra sportkanaler. Idag betalar vi Netflix (129 kr), HBO MAX(45 kr), Amazon Prime(59 kr), Viaplay(149 kr), För det betalar vi ca 380 kr / mån 2023 så kan inte påstå att det är dyrt!? Dessutom får vi tillgång till långt mycket mer och modernt material precis när det passar oss.

Netflix har kört framgångsrika tester med den nya policyn i andra länder så nu inför man den på bred front, d.v.s man gick mer plus än minus. Det är troligt att övriga streamingtjänster följer med.

Egentligen förstår jag inte hur de lyckas få ihop sin kalkyl med tanke på hur dyra film och serie licenser verkar vara, kanske är vi i en uppstartsperiod där de kanske inte går så mycket plus? De e vanligt att folk klagar på att kvalitén eller utbudet är dåligt, man kan hoppas att det blir bättre när fler betalar för sig.

Angående att ta med sina abb till sommarstugan så vet jag inte vad de kommit fram till. Tidigare sa man att man kunde meddela netflix om tillfällig flytt men jag hoppas verkligen de har funnit en bättre lösning på det där.

• Gilla
deetee och 1 till
  • Laddar…
J
I Ironside skrev:
Men är det egentligen dyrt? När vi körde linjärTV(parabol) så kostade det runt 500 kr / mån för X antal år sen,
Då hade man oftast ETT abonnemang. Jag har heller aldrig velat se sport, så inte betalat för det. Nu har många, som tidigare skrivits, HBO, Sky, Netflix mfl.

Angående att ta med sina abb till sommarstugan så vet jag inte vad de kommit fram till. Tidigare sa man att man kunde meddela netflix om tillfällig flytt men jag hoppas verkligen de har funnit en bättre lösning på det där.
Om man vill titta på mobilen på tåget, på tjänsteresan eller fjällsemestern? Om man kollar via netflix integrerat i TVn, eller via chromecast?

tveksamt tveksamt skrev:
I rimlighetens namn, om man delar kontot med flera, och då betalar 180 + 50 betalar väl du rimligtvis bara hälften av det, dvs 115 kr.
Ska jag fakturera morsan för att jag tittar på hennes TV på semestern? Eller gå in och radera kontot varje gång jag varit där?

Det rimliga är att om jag betalar premiumabbet för 4 samtidiga tittare så får jag ha 4 samtidiga tittare, oavsett om jag tittar på mobilen på tjänsteresan, dottern hos kompisen och sonen på besök hos farmor och frugan hos svärmor. Jag betalar ju redan extra för att ha mer än en användare!?! Frågan här är ju, är gemensamma barn och en exfru ett annat hushåll eller föräldrar / svärföräldrars sommarstuga ett annat hushåll? Om de då tittar när mina barn inte är där, är det så otroligt fel? Att nåt av mina barn skulle sälja eller stå och dela ut vårt netflixlösenord till hela klassen håller jag med om att det inte vore OK. Men denna typ av delning de vill hindra är ju mellan personer som är släkt med varandra men är "egna hushåll".

Om netflix blir lite sämre och de andra lite bättre så tror jag att fler kommer välja bort netflix? De har en otrolig tittarbas, men vad jag förstår går de inte med vinst. Det som de investerar (i egna serier) kan ju generera inkomster under många år även om de slutar producera egna serier, men kommer inget nytt innehåll går det inte att ha premiumpriser. Vi får se hur detta går. Vore jag själv i hushållet hade jag sagt upp Netflix för länge sen...

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
I
J JohanLun skrev:
Då hade man oftast ETT abonnemang. Jag har heller aldrig velat se sport, så inte betalat för det. Nu har många, som tidigare skrivits, HBO, Sky, Netflix mfl.
Så var det och man hade ett ställe att titta på vad som sändes när. Nu är det klart mer splittrat, det är allmänt svårt att få en överblick över vad som intressantast att se just nu utan att besöka samtliga tjänster. Det finns externa watchlists men det är fortfarande inte optimalt. De skulle gått samman till 1 plattform där man betalade för de tjänster(utbud) man önskade.

Men det ör ganska mycket i ett utvecklingsstadium och man får ju ändå säga att de lyckats dra en hel del folk från både linjärTV och piratande.

Oavsett så kan man inte säga att det är dyrt i jämförelse, snarare tvärtom om man räknar in fördelarna och inflationen.

J JohanLun skrev:
Om man vill titta på mobilen på tåget, på tjänsteresan eller fjällsemestern? Om man kollar via netflix integrerat i TVn, eller via chromecast?
Exakt hur detta fungerar hade varit intressant att veta, allt de skriver är :

Watch while you travel: Members can still easily watch Netflix on their personal devices or log into a new TV, like at a hotel or holiday rental.
Så gissningsvis så kan man ta med sitt konto tillfälligt men när den känner av att det gått en längre period så reagerar den? Ex om tjänsten används på 2 olika ställen under 3 månader samtidigt. Men det är ren spekulation, de har säkert kommit fram till en lösning som fungerar för de flesta.

Förövrigt, om jag betalar för 100 Mbit bredband men bara använder 10 oftast kan jag då dela resten med en kompis som har abb hos samma leverantör? Det är tyvärr inte helt ovanligt att man betalar för mer än vad man använder just precis nu.

Vad jag förstår så är konto delning en väldigt stor grej inom streaming och på något vis får man nog inse att det håller inte i längden om vi samtidigt vill ha bra material. Tyvärr kommer det alltid finnas folk som missbrukar och som gör att vi ibland tvingas till en sämre tjänst(ner låsning och begränsningar).

I Ironside skrev:
Men är det egentligen dyrt? När vi körde linjärTV(parabol) så kostade det runt 500 kr / mån för X antal år sen, det var utan extra sportkanaler. Idag betalar vi Netflix (129 kr), HBO MAX(45 kr), Amazon Prime(59 kr), Viaplay(149 kr), För det betalar vi ca 380 kr / mån 2023 så kan inte påstå att det är dyrt!? Dessutom får vi tillgång till långt mycket mer och modernt material precis när det passar oss.

Netflix har kört framgångsrika tester med den nya policyn i andra länder så nu inför man den på bred front, d.v.s man gick mer plus än minus. Det är troligt att övriga streamingtjänster följer med.

Egentligen förstår jag inte hur de lyckas få ihop sin kalkyl med tanke på hur dyra film och serie licenser verkar vara, kanske är vi i en uppstartsperiod där de kanske inte går så mycket plus? De e vanligt att folk klagar på att kvalitén eller utbudet är dåligt, man kan hoppas att det blir bättre när fler betalar för sig.

du glömer kostnaden för en vpn som svenska och andra länder har haft som krav för att kunna ta del av hela netflix och dom andras sortiment tv och film

• Gilla
Amtig
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Piratkopiering är ju knappast ett alternativ till att ha en streaming-tjänst. Det är ju som att i en diskussion om bussbiljetter säga att man plankar istället.
fast dela abonnemang med släkt och vänner är olagligt med och att man måste använda sig av vpn för få tillgång till hela utbudet

iptv är gråzon

• Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
N
I Ironside skrev:
Så var det och man hade ett ställe att titta på vad som sändes när. Nu är det klart mer splittrat, det är allmänt svårt att få en överblick över vad som intressantast att se just nu utan att besöka samtliga tjänster. Det finns externa watchlists men det är fortfarande inte optimalt. De skulle gått samman till 1 plattform där man betalade för de tjänster(utbud) man önskade.

Men det ör ganska mycket i ett utvecklingsstadium och man får ju ändå säga att de lyckats dra en hel del folk från både linjärTV och piratande.

Oavsett så kan man inte säga att det är dyrt i jämförelse, snarare tvärtom om man räknar in fördelarna och inflationen.

Exakt hur detta fungerar hade varit intressant att veta, allt de skriver är :

Så gissningsvis så kan man ta med sitt konto tillfälligt men när den känner av att det gått en längre period så reagerar den? Ex om tjänsten används på 2 olika ställen under 3 månader samtidigt. Men det är ren spekulation, de har säkert kommit fram till en lösning som fungerar för de flesta.

Förövrigt, om jag betalar för 100 Mbit bredband men bara använder 10 oftast kan jag då dela resten med en kompis som har abb hos samma leverantör? Det är tyvärr inte helt ovanligt att man betalar för mer än vad man använder just precis nu.

Vad jag förstår så är konto delning en väldigt stor grej inom streaming och på något vis får man nog inse att det håller inte i längden om vi samtidigt vill ha bra material. Tyvärr kommer det alltid finnas folk som missbrukar och som gör att vi ibland tvingas till en sämre tjänst(ner låsning och begränsningar).
Sant det du skriver men jag tror det kommer till en gräns när många helt enkelt inte är beredda att betala mer. Om man ser på t.ex. Allente och deras olika paket har de dragit iväg rejält i pris. Vill man ha alla sport de kan erbjuda och tittar via satellit kostar det över 800:-/månad.
Även om man vill streama sport är det dyrt oavsett vilken operatör man väljer.

Jag har som jag nämnde tidigare många streamingtjänster men mest tittar jag på TV via satellit och då enbart gratiskanaler. Mest brittiskt men även tyskt och italienskt.
En del av de kanaler man får betala för hos Allente och Boxer finns helt gratis via satellit.
Att titta som jag gör förutsätter givetvis språkkunskaper vilket gör att det inte är ett alternativ för alla.

R
M maria01 skrev:
fast dela abonnemang med släkt och vänner är olagligt med och att man måste använda sig av vpn för få tillgång till hela utbudet

iptv är gråzon
Jag har inte sagt att man ska bryta avtal och dela abonnemang med personer utanför hushållet, så den diskussionen får du nog ta med den som gjort det.

Men jag kan väl ändå tycka att det är mindre fel rent moraliskt än att ladda ner filmer och serier utan att betala någonting alls.

Jag vet inte heller om jag tycker "iptv" är någon gråzon. Inte moraliskt i.a.f. Jag antar att du pratar om de tjänster där det ingår en mängd kanaler och där de som äger och har betalt för rättigheterna inte får ett öre för att du kollar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.